Mozzie Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Hei! Jeg har kjøpt en ny bil, og nå føler jeg det begynner å dukke opp en del problemer. Når jeg bremser så kommer det en rar lyd, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette. Jeg vet ikke om det er bremseklossene eller bremseskivene som er ødelagt? Er det både foran og bak? Det andre er at når jeg noen ganger styrer rattet til høyre eller venstre, så kommer det noen lyder der i fra også. Det kommer ikke så ofte, men det er noe galt der også. Det neste er at hver gang jeg fyller på spylevæske, så går det tomt, nesten uten at jeg bruker det. Så regner med en lekkasje der? Siste problemet jeg har møtt på er at jeg har klart og kræsje bilen bak, så støtfangeren på høyrebak side har løsnet litt av, og at lyset bak har knust. Så det jeg lurer på er om noen har en prisantydning på hvor mye dette vil koste? Og evt hvordan jeg kan få gjort dette så billig som mulig. Dette gjelder da en VW Passat 2000 Modell 1,6 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 håper du fikk den billig. å begynne å påkoste en gammel bil masse i reparasjoner blir som å kaste penger ut vinduet. ting som må være bra for at du skal ta vare på bilen videre. rust kjørelengde (hjullager bremser OL) hvor den er kjørt. å bytte cluch på en bykjørt bil kan fort koste mer enn det smaker. om bilen har fulgt motor service men ingen skal nekte deg i å prøve å få den i orden. om du er flink å skaffer deler koster 1 verksted time ca 1000kr. det er mange bevegelige deler mellom rattet og hjulene. og alle kan sikkert lage rare lyder om de er utslitte. regner med dette var ditt første bruktbil kjøp. dette kan ha vært en dyr erfaring. men neste bil blir nok bedre =) Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Ja, dette var mitt første kjøp. Men bilen er ellers i veldig god stand, kun kjørt 72 000 km. Tror det er kjøringa mi som har påkostet meg disse tingene. Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Ingen som har mulighet til å hjelpe? Er i fra Oslo. Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 (endret) Jeg vil si at alt dette er overkommelig om du gjør det riktig, Baklykt får du brukt og bytter selv. Lekkasje av spylervæske er enkelt å sjekke, fyll på , start bilen, spyl og sjekk under og i motorrommet hvor det lekker. Løs slange kanskje? Bruk lommelykt! Bremser koster ikke så mye for delene, biltema\torshov er helt ok på deler. Vanskelig å si akkurat hva det kan være, men jeg ville tatt av hjulene og sett om jeg så noe helt åpenbart, f.eks skal skivene ikke være rustet annet en helt ytterst, selve bremseflaten skal være blank og uten grove spor\ujevnheter. Sjekk også tykkelsen på bremseklossene. Mange finne snuter på youtube om du søker litt, spesielt på engelsk. Styring kan være verre, men ville sjekket det enkleste først, servovæske nivået. Endret 4. mai 2014 av trra Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Tusen takk for respons! Har aldri eid en bil før, så har ikke så mye peiling. Men skal prøve og se på youtube, finner sikkert noen clips som kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Hvis du tar opp film av lydene, så er det litt lettere å hjelpe med diagnostiseringen. Vil ellers anbefale deg at du melder deg inn i VACN.no (VW-Audi club norwegian), mye gode avtaler på deler (bl.a mekonomen og meca) samt masse god kunnskap og hjelpsomme folk. Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Skal se om jeg får tatt noe lydopptak, men kan prøve og forklare lydene. Kanskje du forstår det. Når jeg bremser så kommer det en sånn lyd som at noe skrapes under bilen. Mens når jeg styrer rattet til høyre eller venstre så er det som at bilen er gammel og lager lyder, haha vanskelig og forklare det. Men den lyden kommer ikke så ofte, det er når bilen går sakte eller når jeg først starter bilen og begynner å kjøre. Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Skal se om jeg får tatt noe lydopptak, men kan prøve og forklare lydene. Kanskje du forstår det. Når jeg bremser så kommer det en sånn lyd som at noe skrapes under bilen. Mens når jeg styrer rattet til høyre eller venstre så er det som at bilen er gammel og lager lyder, haha vanskelig og forklare det. Men den lyden kommer ikke så ofte, det er når bilen går sakte eller når jeg først starter bilen og begynner å kjøre. Skrapelyder når du bremser er mest sannsynlig utslitte bremsklosser (jern mot jern) Er du uheldig må du bytte både klosser og skiver. Pris ca 1500-2000 hvis du gjør det selv. Ulyder når du svinger i lav hastighet er mest sannsynlig utslitte drivaksler. Pris ca 700,-Stk. Ellers er jo forstilling i passat kjent for å være lite slitesterk så det kan være mye annet i forstillinga også http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45056202&folderId=2763609 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Bremser er enkelt å bytte, jeg så en youtube video en gang, gikk i garasjen og byttet på 15 min. Anslaget over ihht pris stemmer (litt billigere som VACN medlem) Drivaksling/ledd er også grei jobb, men å bytte drivledd er grisete og litt finurlig da man må demontere et lager. Men youtube kan nok hjelpe der og Lyden ved svinging tror jeg heller har noe med servo å gjøre, ville startet med å bytte ut servoolje (enten flush, dvs koble fra returslange og fylle på mens noen snur på rattet. Eller suge ut gammel og fylle på ny, vri på rattet og gjenta..) eller servopumpen, i verste fall tannstangen. Lenke til kommentar
Mozzie Skrevet 6. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2014 Tusen takk for hjelpen Biskop! Bil er ikke helt min greie, så er det så lurt og teste dette bare ved og se på youtube videoer? Tusen takk for hjelpen Biskop! Bil er ikke helt min greie, så er det så lurt og teste dette bare ved og se på youtube videoer? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde lite peiling på bil før jeg fikk meg egen, lærer fort. Les deg opp og se på youtube før du begynner. Er du usikker på hva som er feil, så leverer du bilen inn til et verksted (koster rundt 1000-lappen for diagnose), så har du en liste å jobbe ut i fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå