Gå til innhold

hvilken and er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den på bildet er mer sort ikke brun. På grunn av solen og kameravinkelen ser den brunere ut enn den er i virkeligheten.

Dine første bilder, viser tydelig et Stokkand par. Under finner du et bedre bilde.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/Anas_platyrhynchos_LC0193.jpg

 

Det siste bildet ditt er trolig også en Stokkand hunn, men sol og fotografering kan lyve litt. Så hvis dette er samme anda, må det være fotoapparatet og bildebehandling, som lager missvisning. Så langt jeg vet, er det heller ingen tilsvarende and som er hvit i brystet. Trolig våt etter et dykk og så har du fått refleks, som gjør at bildet lyver. Skal du få riktige fagrer, bør du ha sola i ryggen. Beste er en dag med godt lys, uten sol, eller svak sol.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Bildet lyver ikke mer enn at den ser lysere ut på bildert

 

 

Den på bildet er mer sort ikke brun. På grunn av solen og kameravinkelen ser den brunere ut enn den er i virkeligheten.

Dine første bilder, viser tydelig et Stokkand par. Under finner du et bedre bilde.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/Anas_platyrhynchos_LC0193.jpg

 

Det siste bildet ditt er trolig også en Stokkand hunn, men sol og fotografering kan lyve litt. Så hvis dette er samme anda, må det være fotoapparatet og bildebehandling, som lager missvisning. Så langt jeg vet, er det heller ingen tilsvarende and som er hvit i brystet. Trolig våt etter et dykk og så har du fått refleks, som gjør at bildet lyver. Skal du få riktige fagrer, bør du ha sola i ryggen. Beste er en dag med godt lys, uten sol, eller svak sol.

 

 

Bildet lyver ikke, dvs den er mørkere i virkeligheten og det hvite du ser på den er der faktisk også. Jeg lurer også på om det er en stokkand men den er sort og hvit - ikke som det paret du linker til. Jeg har vært "forvert" for stokkand så vet godt hvordan en hann eller en hun ser ut. Denne anden var lik i formen og nebbet så likt ut i formen, men fargene stemte ikke med en stokkand. Enten er det en stokkand med fargefeil eller så er det en annen and som ligner. Vet ikke om en and kan krysses med en annen av ulik art? Det er hvertfall en sort og hvit and. Den kan se litt brun ut på grunn av lyset men den ser helt sort ut med hvite partier i virkeligheten.

 

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har endret bilder, eller om jeg har "blingset". Men jeg må korrigere med litt her, etter å ha sett på bildene en gang til.

 

Jeg er jeger, men jaker ikke på ender, så jeg er ingen ekspert her. Den mørke har en ukjent farge, som jeg ikke har sett før. Og jeg har også problemer med å gjenkjenne den, på bilder av ender i leksikon/jaktbøker.

 

Men endene skifter fjærdrakt og jeg tror det er i denne perioden april/mai. Og de kan da se noe anderledes ut en periode. Jeg ser i alle fall, at dette er en gressand og ikke dykkand, på hvor høyt den ligger i vannet. Den har omtrent samme størrelse, som den andre. Men virker litt mindre og det kunne tyde på en hunn. Men jeg har aldri sett hverken en hunn, eller hann and, som ser slik ut. Du får sjekke videre. Kanskje stille spørsmålet på Kammeret.no Der er det hovedsakelig jegere og skyttere. Der er det nok andejegere, eller folk som kan svare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...