Gå til innhold

Burde hvem som har/mister sertifikatet være offentlig informasjon?

Anbefalte innlegg

Hei

Enkelt og greit spørsmål. Burde hvem som har/mister sertifikatet være offentlig informasjon?

Fordelene med dette er å luke ut de som mister sertifikatet, men fortsetter å kjøre.

Hvordan skal du kunne vite at kollegaen din du stadigvekk sitter på med har lappen, at vennen som stadigvekk kjører har lappen eller at din ex som henter deres felles barn faktisk har lov til å kjøre bil?

Hva er bakdelene med å la denne informasjonen være offentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de mister lappen pga en hendels, så er de like godt til å kjøre selv om noen tok lappen fra dem.

Om noen stiller uten lappen og byr på skyss til deg eller barna så burde man kanskje finne nye venner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du kunne vite at kollegaen din du stadigvekk sitter på med har lappen, at vennen som stadigvekk kjører har lappen eller at din ex som henter deres felles barn faktisk har lov til å kjøre bil?

Enkelt og greit, spørre dem om å få se sertifikatet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man er pålagt å ha med seg førerkortet sitt om man skal ut å kjøre bil. Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Nei, det burde ikke være offentlig.

Skal man bruke den argumentasjonen kan mar argumentere om at hele rullebladet skal være offentlig.

Tenkte på det samme, da kan man like så godt få en liste over alle som settes i fengsel, hva de har gjort og hvor lenge de skal leve bak murene.

Lenke til kommentar

Om de mister lappen pga en hendels, så er de like godt til å kjøre selv om noen tok lappen fra dem.

Om noen stiller uten lappen og byr på skyss til deg eller barna så burde man kanskje finne nye venner.

Meget godt sagt, helt enig. Hadde noen venner av meg stilt opp for å kjøre mine barn, så viste det seg at de hadde mistet eller aldri hatt lappen. Da ville jeg nok ikke sett trynene deres igjen. Slikt er ikke venner.

Lenke til kommentar

Hei

Enkelt og greit spørsmål. Burde hvem som har/mister sertifikatet være offentlig informasjon?

Fordelene med dette er å luke ut de som mister sertifikatet, men fortsetter å kjøre.

Hva er bakdelene med å la denne informasjonen være offentlig?

så du mener at det er farligere at en person kjører barna dine de 3 månedene personen er uten lappen enn ellers? Endret av sånn er det!
Lenke til kommentar

Synes dere ikke at dere trekker litt vel lange konklusjoner av veldig kort informasjon?

Forøvrig synes jeg dette begynner å ligne på en avsporing. Trådens emne er vel snart løst om ikke noen melder seg som støttespillere for offentliggjøring av sertifikat/ikke sertifikat.

Lenke til kommentar

Hvis en person har mistet førerkortet, er det vel heller et tegn på at det hele tida har vært farlig å overlate barna til vedkommende.

Du trenger ikke kjøre uaktsomt for å miste lappen. Kontroller blir alltid satt opp der forholdene tillater høyere fart, så de kan håve inn penger.
Lenke til kommentar

Hvis en person har mistet førerkortet, er det vel heller et tegn på at det hele tida har vært farlig å overlate barna til vedkommende.

Kan jo være tegn på at trafikkreglene her på berget er for strenge

Den vanligste årsaken til at førere mister lappen er vel fartsovertredelser. Hvor mange prikker hver overtredelse er verd, kan man lese her: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Prikkbelastning . I tillegg mister man førerkortet tvert hvis man kjører fortere enn 25 km/t over fartsgrensen når den er 60 km/t eller mindre, eller hvis man kjører fortere enn 35 km/t over fartsgrensen når den er mer enn 60 km/t.

Man skal altså gjøre en veldig alvorlig overtredelse, eller flere mindre alvorlige, men farlige overtredelser, før man mister førerkortet. Man mister ikke førerkortet for små overtredelser. Jeg synes ikke at det er urimelig i det hele tatt. Alle overtredelsene som er verd prikker, kan sette passasjerers liv i fare. Hadde jeg hatt barn, ville jeg ikke vært komfortabel med å overlate dem til en person som har mistet førerkortet.

Du trenger ikke kjøre uaktsomt for å miste lappen. Kontroller blir alltid satt opp der forholdene tillater høyere fart, så de kan håve inn penger.

Det stemmer i liten grad med min egen erfaring og meg bekjent får ikke politikammere provisjon for bøtene sine, så den påstanden er jeg skeptisk til. Men jeg tror gjerne at enkelte førere overvurderer kjøreforholdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...