Gå til innhold

i'm free

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Knut!

1. Hold ISO verdien så lav som mogleg -Helst 200 eller lavare.

2. Undereksponerte bilete vil ofte ha meir støy enn overeksponerte bilete. Juster med eksponeringskompensasjon - f.eks +0,3 eller +0,7.

3. Mengda støy i bilete varierer med kvaliteten på kamera. ( Her er det enorme forskjeller).

4. Ulike biletredigeringsprogram fjerner støy på ein god måte.

Mvh.

Magnar

Lenke til kommentar

Hei,

Ein ting til - om biletet er kraftig beskåre vil dette kunna redusera kvaliteten ein god del.

Tusen takk for tips Magnar. Ja bildet er kraftig beskåret. Jeg bruker sony nex6 og tror støyen skal være bra der. Iso hadde jeg på 400 her :(

Dette med eksponeringskompensasjon vet jeg ikke hva står på. hehe har ikke brukt det noe særlig for klarer ikke helt å finne den innstillingen i farta heller ser jeg. Redigeringsprogrammet mitt er ikke bra, det er kun det som fulgte med kameraet.

Tusen takk for tipset Magnar, da skal jeg lete og øve mer.

Lenke til kommentar

Hei, Knut S.

Magnar har gjort grundig rede for momenter som er av betydning for å begrense bildestøy.

Som nevnt er det en rekke bildebehandlingsprogrammer på markedet som fjerner støy, men det er relativt store forskjeller på kvaliteten programmer i mellom.

Jeg har ikke inngående kjennskap til så veldig mange av disse programmene, men kan sterkt anbefale "Neat Image", som kan kjøpes rimelig på nett, både som "standalone program" og som "plugin" til Photoshop i flere varianter, - avhengig av operativsystem.

Dette programmet er enkelt, intuitivt og effektivt, og har vært på markedet i en årrekke.

En forenklet prøveversjon kan lastes ned kostnadsfritt, forresten.

Vennlig hilsen

Albert.

Lenke til kommentar

Hei, Knut S.

Magnar har gjort grundig rede for momenter som er av betydning for å begrense bildestøy.

Som nevnt er det en rekke bildebehandlingsprogrammer på markedet som fjerner støy, men det er relativt store forskjeller på kvaliteten programmer i mellom.

Jeg har ikke inngående kjennskap til så veldig mange av disse programmene, men kan sterkt anbefale "Neat Image", som kan kjøpes rimelig på nett, både som "standalone program" og som "plugin" til Photoshop i flere varianter, - avhengig av operativsystem.

Dette programmet er enkelt, intuitivt og effektivt, og har vært på markedet i en årrekke.

En forenklet prøveversjon kan lastes ned kostnadsfritt, forresten.

Vennlig hilsen

Albert.

Tusen Takk Albert. Da skal jeg prøve litt på prøveperioden først. Tusen takk . Er så godt å få hjelp og tips.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...