Chipsmaster Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Hei. Jeg og dama kjøpte oss nettopp en mac hver. En MBPR og en Air.Alt ser ut til å fungere fint, bortsett fra tilkobling til hjemmenettverket.Når maskinen har vært i dvale eller avslått klarer den ikke å koble til nettet selv.Jeg må vente en stund også velge nettverket, ellers så må jeg skru av og på wi-fi og koble til å nytt. Da fungerer det.Ikke helt sikker, men mener dette ikke skjer hjemme hos foreldrene mine, så kan være noe med nettverket her som gjør det.Dette skjer på begge macene, men ikke windows pc'ene i hus.Jeg har skrudd av og på ruteren, men uten hell. Vi bruker Altibox.Noen som har noen tips og råd? Har prøvd å koble fra nettverket og koble til nettverket på macen også, men hjalp ikke.Annet problem vi har, som kanskje kan ha noe med samme sak å gjøre er at vi også har en Apple tv, problemet her er at den ikke alltid dukker opp på mac'ene. Men helt plutselig kan den dukke opp, blir ikke helt klok av det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Når det kommer til apple tven vil ikke den koble seg til om du ikke har wifi. Det er jo over det trådløsenettet den sender signaler, så mye mulig det har noe med den å gjøre.Har ikke macen min forran meg, men om du går inn på systemvalg, og nettverksinnstillinger, skal man kunne velge avansert, og sette rekkefølgen på prioriterte nettverk, prøv å se om det hjelper. (andre, rett meg hvis jeg tar feil). Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Når det kommer til apple tven vil ikke den koble seg til om du ikke har wifi. Det er jo over det trådløsenettet den sender signaler, så mye mulig det har noe med den å gjøre. Har ikke macen min forran meg, men om du går inn på systemvalg, og nettverksinnstillinger, skal man kunne velge avansert, og sette rekkefølgen på prioriterte nettverk, prøv å se om det hjelper. (andre, rett meg hvis jeg tar feil). Apple Tv'n er koblet til nettverket, så det er som det skal. Har gjort det, Dden er satt til å koble til automatisk, og riktig nettverk er satt først i prioriteringen.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Ang Apple tven mente jeg at om ikke macen er koblet skikkelig til nettverket vil den ikke få opp Apple tven. Hjalp det å sette nettverkene i den rekkefølgen og sette "husk nettverk denne maskinen har koblet til"? Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Ang Apple tven mente jeg at om ikke macen er koblet skikkelig til nettverket vil den ikke få opp Apple tven. Hjalp det å sette nettverkene i den rekkefølgen og sette "husk nettverk denne maskinen har koblet til"? Mac'en er tilkoblet nettverket, og apple tv'en, så begge er på, men den dukker bare ikke alltid opp på mac'ene. Nei, den har vært riktig innstilt hele tiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Ang Apple tven mente jeg at om ikke macen er koblet skikkelig til nettverket vil den ikke få opp Apple tven. Hjalp det å sette nettverkene i den rekkefølgen og sette "husk nettverk denne maskinen har koblet til"? Mac'en er tilkoblet nettverket, og apple tv'en, så begge er på, men den dukker bare ikke alltid opp på mac'ene. Nei, den har vært riktig innstilt hele tiden. Da veit jeg desverre ikke. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Kan virke som kompatibilitetsproblem med trådløs ruter. Som man ofte må med denne type feilsøking, må man bruke eliminasjonsmetoden. Mulighet til å endre trådløs kanal på ruter? Har Mac-ene problemer på andre trådløse nett? Forsøk å låne en separat trådløs ruter og se om problemet vedvarer. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg har samme problem, men kun hjemme hos meg (ikke på jobb eller andre trådløse nettverk). Problemet dukket opp da jeg kjøpte ny MacBook i fjor høst. Jeg har sett mange forslag om å prøve andre routere, men syns det er litt rart at det fungerte helt fint med den gamle maskinen. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 (endret) Jeg har samme problem! Macen kobler seg til noen steder, men sjeldent hjemme. Hjemme har jeg en Dlink dir 615 (hvis jeg ikke husker feil), med dd-wrt custom rom installert. Macen kobler seg fint til på både skolen og jobben. Skolen har noe Cisco greier, og jobben tror jeg har Airport Extreme. Jeg har en MacBook air 2013. EDIT: For meg fungerer det fint med alle andre maskiner, både windows, mac, og mobiler. Endret 6. mai 2014 av chri-ot Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 8. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2014 Ser ut til at det er fler med samme problem. Uflaks at det ikke fungerer på hjemmenettverket, men alle andre steder.. Har dog ikke klart å finne en løsning. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 9. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2014 (endret) Har merket at problemet stort sett kun er når maskinen våkner opp fra dvale, eller sort skjerm. Når jeg skrur den av og skrur på igjen så er den ganske rask med å koble seg til. Endret 9. mai 2014 av Chipsmaster Lenke til kommentar
IceHeim Skrevet 9. mai 2014 Del Skrevet 9. mai 2014 Hadde akkurat samme problem på min MBPr (2013). Den ville ofte ikke koble til etter "svart skjerm" og dvale. Min bror derimot med eldre MBP har aldri hatt liknende problem. Det ble mye googling og undersøkelser, men fant aldri ut av det. Likevel er nå problemet helt borte, men akkurat når det skjedde og hva som gjorde det vet jeg ikke. Det har kommet en del oppdateringer siden den tid så kan ligge noe der. Lenke til kommentar
Chipsmaster Skrevet 12. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2014 Hadde akkurat samme problem på min MBPr (2013). Den ville ofte ikke koble til etter "svart skjerm" og dvale. Min bror derimot med eldre MBP har aldri hatt liknende problem. Det ble mye googling og undersøkelser, men fant aldri ut av det. Likevel er nå problemet helt borte, men akkurat når det skjedde og hva som gjorde det vet jeg ikke. Det har kommet en del oppdateringer siden den tid så kan ligge noe der. Kanskje bare ta tiden til gode, men nå er min oppdatert med det nyeste, så får vel bare vente å se. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Oppdatering 10.9.4 er nå tilgjengelig, og ser at den bl.a. skal fikse wifi tilkobling mot kjente nett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå