Gå til innhold

Mest effektiv måte å redusere fettprosent?


Anbefalte innlegg

Altså, jeg har ingen presis oversikt over nøyaktig hvilken prosent jeg har nå, men er rundt gjennomsnittet. 17 år, 190 og veier 84kg. Er som sagt ikke overvektig, men ønsker altså å bli litt lettere mot sommeren.

 

Spiller fotball 2-3 ganger i uka og trener styrke 2-3 ganger i uka. Gir fullstendig beng i kosthold, men ettersom jeg regner med at treningsmengden min er tilstrekkelig er det vel kostholdet det ligger i.

 

Spørsmålet mitt er vel som tittelen sier.

-Og holder det bare å kutte ut all dritt? (Godteri, brus, kebab, pizza osv. ) Eller må jeg kjøre på med ordentlig diett?

-Skal sies at fotballøktene er ikke så veldig intensive - er generelt intensiv løping bra måte å forbrenne fett på?

 

Hadde satt stor pris på noen pekere her!

 

Det å beholde styrke eller muskelmasse er ikke et MUST, så lenge jeg ikke går ned fra 90 til 60 i maksbenk (dere skjønner).

 

 

Andre tips? Del!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sporten er helt grei den.

 

Tommelfingerregel , tren for 500kcal hver dag [X]

Tren styrke 3x uka for å ikke miste massen [X]

Spis 500kcal mindre pr dag [ ]

 

Kutte ut godiset er jo en måte å gjøre det på, men det er ingen vits i å gå sulten.

Da er det mer vanlig å erstatte kaloririke matvarer med noe som har færre kalorier så du får spist noe også.

 

Med din vekt snakker vi ca 1800kc pr dag for å gå ned 1 kg i uka.

Det er 4 middager, så noe mat er det.

 

Den mest fornuftige måten å starte på er å telle kaloriene noen dager for å få et ca-estimat på hvor mye mat 1800kcal egentlig er.

 

Det ser også ut som at du trener nok.

Lenke til kommentar

Han kan nok ligge vesentlig høyere enn 1800. Prøv et par uker med 2500 først.

 

Hva du spiser er ikke så farlig, så lenge du får i deg et par gram protein per kg kroppsvekt og riktig mengde kalorier.

 

Tung styrke er også lurt for å beholde mest mulig muskemasse.

Lenke til kommentar

Hva du spiser er ikke så farlig, så lenge du får i deg et par gram protein per kg kroppsvekt og riktig mengde kalorier.

 

Tung styrke er også lurt for å beholde mest mulig muskemasse.

Å få i seg 2g protein per kg kroppsvekt er ikke bare-bare. Det er både slitsomt og utfordrende samtidig som du skal være nøye på hva du spiser - ellers kommer du til å få med 2g fett eller karbohydrater per kg kroppsvekt med på kjøpet når du holder på. Det vil være ganske ugunstig når du prøver å gå ned i fettprosent. Du kan for eksempel ikke chucke ned på med melk, kjøtt med fett (storfe, laks, makrell osv) eller nøtter uten å få med større mengder med fett og karbo på kjøpet. En god del kylling, egg og mager kesam/cottage cheese må være med i kosthold viss ikke du ønsker å starte med pulver.

 

Til OP vil jeg anbefale å blitt all kvitt svineri som godteri og brus fra kostholdet umiddelbart dersom du er seriøs. Har du ikke motivasjon kommer du ikke lenger enn et par måneder før du gir opp og går tilbake til gamle vaner. Jeg kuttet ut brus for flere år siden, og selvom jeg kjente "suget" på lørdager, er det nå borte. Jeg drikker aldri brus lengre, blir bare uggen viss jeg gjør. Sukkeravhengighet er en ting på lik linje med nikotin - og å kutte brus er #1 pri når du bestemmer deg for å gå en sunnere livsstil i møte. Kan anbefale Farris o.l. mens du slutter - det tilfredstilte min tørst for brus da jeg slutta.

 

Du må gjerne spise pizza og kebab, men begrens dette til en gang i uka eller mindre. Å ha en "pig-out day" med karbo (les: hvetemel - pizza, kebab) kan være en bra ting iblandt når du cutter på kcal, fordi da tvinger du kroppen i å opprettholde en høy forbrenning. Ta gjerne en styrkeøkt før måltidet siden post-workout er nettopp den ene tiden på døgnet (+frokost) kroppen din trenger raske karbohydrater (i dette tilfelle blir det hvetemelet fra pizzaen).

 

Gjør cardio, men husk at mens du trener kommer kaloriunderskuddet kun fra de få kaloriene du brenner når du trener. Kaloriforbrenning under rolig cardio er veldig veldig lite iforhold til daglig energibehov, og du skal løpe forbasket lenge for å gå ned i vekt. Nøkkelen med cardio er ikke at du brenner 300/2500kcal under økten, det er effekten det har på kroppens forbrenning i ettertid. Du brenner generelt langt flere kalorier mens du "idler" foran dataskjermen viss du driver med mye cardio ellers, og det er her mesteparten av fettforbrenningen skjer. Du kan spille fotball eller jogge - men det som muligens er mye mer effektivt i få fart på kroppens naturlige forbrenning er å ta økter med HIIT cardio (høy intensivitet).

Endret av Kolapz
Lenke til kommentar

Har du en diettplan som måler 2g protein for en hvermann mellom 70-90kg? :)

 

Jeg må ha 150g protein per dag akkurat nå. Viss jeg måler

 

  • Havregrøt med 3 eggehvitt
    - 11g protein fra egg
    - protein fra havre er ikke fullverdig så la den uteligge
  • To glass melk
    - 16g protein
  • Omelett av 3 egg
    - 18g protein
  • Kyllingfilet
    - 30g protein
  • 300g cottage cheese eller mager kesam
    - 36g protein

Burde tilsvare ca. 110g protein totalt. Da mangler det 40 gram som må komme fra mellommåltid som kjøttpålegg og ost, grønnsaker ved middag,kornslag og nøtter. Korn og nøtter er ikke fullverdige kilder og burde helst ikke telles. Med denne dietten er man også avhengig av å spise kylling eller fisk til middag hver dag, og det kan være en utfordring.

 

Jeg ser noen alternativer:

 

- Spis dobbelt opp med kjøtt til middag. Å spise to kyllingbryst per dag blir fort slitsomt og ensformig. Jeg liker heller ikke etikken bak at ett menneske skal spise så store mengder kjøtt.

- Chucke en boks tunfisk til lunch. Men vil unødig bli avhengig av tunfisk i kostholdet pga. kvikksølvet i fisken.

- Sleng med flere eggehvitt. Syns det er synd å kaste plommer, og det kan fort bli dyrt med kun hvitene. Velger å ikke spise mer enn 3 plommer per dag mtp. kolesterol.

- Hiv på en boks cottage cheese eller kesam ekstra om dagen. Det vil nok svi på lommeboka!

- Begynn med proteinshakes. Okay, men her prøver jeg å lage en diett som ikke baserer seg på kosttilskudd. Kvaliteten på det bearbeidede proteinet kan også diskuteres.

Endret av Kolapz
Lenke til kommentar

Har du en diettplan som måler 2g protein for en hvermann mellom 70-90kg? :)

 

Jeg må ha 150g protein per dag akkurat nå. Viss jeg måler

 

  • Havregrøt med 3 eggehvitt

    - 11g protein fra egg

    - protein fra havre er ikke fullverdig så la den uteligge

  • To glass melk

    - 16g protein

  • Omelett av 3 egg

    - 18g protein

  • Kyllingfilet

    - 30g protein

  • 300g cottage cheese eller mager kesam

    - 36g protein

Burde tilsvare ca. 110g protein totalt. Da mangler det 40 gram som må komme fra mellommåltid som kjøttpålegg og ost, grønnsaker ved middag,kornslag og nøtter. Korn og nøtter er ikke fullverdige kilder og burde helst ikke telles. Med denne dietten er man også avhengig av å spise kylling eller fisk til middag hver dag, og det kan være en utfordring.

 

Jeg ser noen alternativer:

 

- Spis dobbelt opp med kjøtt til middag. Å spise to kyllingbryst per dag blir fort slitsomt og ensformig. Jeg liker heller ikke etikken bak at ett menneske skal spise så store mengder kjøtt.

- Chucke en boks tunfisk til lunch. Men vil unødig bli avhengig av tunfisk i kostholdet pga. kvikksølvet i fisken.

- Sleng med flere eggehvitt. Syns det er synd å kaste plommer, og det kan fort bli dyrt med kun hvitene. Velger å ikke spise mer enn 3 plommer per dag mtp. kolesterol.

- Hiv på en boks cottage cheese eller kesam ekstra om dagen. Det vil nok svi på lommeboka!

- Begynn med proteinshakes. Okay, men her prøver jeg å lage en diett som ikke baserer seg på kosttilskudd. Kvaliteten på det bearbeidede proteinet kan også diskuteres.

oie_4134153Nm9CbL2U-400x242.jpg

Endret av Doofen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

:(

Føler med deg.

 

Tror alle veganere føler med denne påstanden " Korn og nøtter er ikke fullverdige kilder og burde helst ikke telles"

 

Jeg mener .. proteinsyntesen vil stoppe opp ved mangel av bare én essensiell AS og her påstanden at vegetabilske kilder ikke skal tas med, når realiteten er at forskjellige kilder av disse utfyller hverandre og man får en like bra score på proteinet som i kjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest effektive måten er kanskje doping:

- HGH Fragment 176-191

- IGF-1 LR3

- Clenbuterol

- Stack

- T3

- Bromocriptine

 

Ingen erfaringer med overnevnte, men det jeg har erfaring med, det er å bare spise grønnsaker, kjøtt og fett. Kaloriunderskudd, og bare spise dette, så begynner kroppen å forbrenne fett istedenfor karbohydrater (siden den ikke får noe karbo). Google LCHF (low carb high fat). Fortsett med treningen du gjør nå.

Lenke til kommentar

Hva kroppen velger å forbrenne er avhengig først og fremst total mengde tilført energi og ikke hvilken type makronæringstoff. Spiser du for mye fett i overskudd vil dette stimulere til hormonet ASP som har de samme egenskapene som insulin har. Om du har underskudd så må selvsagt kroppen dekke dette fra endogent fettlager.

Med det sagt så er det gode holdepunkter for at et karbohydratrestikert kosthold er gunstig ved vektnedgang og det skyldes først og fremst høyere metthet og da mindre total energiinntak. Det er uansett flere veier å nå målet sitt på og hva som nødvendigvis fungerer for person x behøver ikke å fungere for person y og tankegangen "Funket for meg, funker for deg - om ikke så gjør du noe galt" er egentlig uheldig.

 

Når et gjelder resten av "tipsene" dine. Det finnes ingen tabletter som har en ergogen effekt uten å potensielt risikere farmakologisk bieffekter. Eks så er det noen ulovlige substanser som reklamerer med en "fettforbrennende effekt". Disse er svært lite effektive og kroppen adapterer seg i tillegg fort til disse såkalte "stacksa/el-tigre". Disse fungerer ved å stimulere det sympatiske nervesystemet ved å øke hjertefrekvensen som igjen øker cellenes behov for oksygen. Dette har en "bieffekt" ved å kunne gi nedsatt apetitt og det økte stimuleringen av det sympatiske systemet resulterer vel i ikke så mye direkte beta-oksidasjon.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

:(

Føler med deg.

 

Tror alle veganere føler med denne påstanden " Korn og nøtter er ikke fullverdige kilder og burde helst ikke telles"

 

Jeg mener .. proteinsyntesen vil stoppe opp ved mangel av bare én essensiell AS og her påstanden at vegetabilske kilder ikke skal tas med, når realiteten er at forskjellige kilder av disse utfyller hverandre og man får en like bra score på proteinet som i kjøtt.

 

At de utfyller hverandre er sant. Men da er du nødt til å vite hvilken aminosyre proteinet mangler og hvilken annen kilde som gjør den komplett er. Betyr det at du regner protein fra havre og nøtter i dine macros? Jeg har alltid unnlatt å telle vegetarkilder i min daglige rutine for å være på den sikre siden.

 

Og til han andre, unnskyld meg men å spise nok til at en hel kylling må slaktes hver dag for at du skal ha proteiner blir sett på som uetisk og kvalmt i store deler av verden. Syns det blir feil av deg å disse meg fordi jeg har en mening og et livssyn. Du skal ikke langt hjemmefra før kjøtt bare blir spist 3-4 ganger i uka. Jeg syns 200-300g per dag holder. Du kan lett erstatte kjøttet med annen mat viss du bare gidder.

 

Kvikksølv i tunfisk og inntak av eggeplommer er nå i stadig uenighet. Jeg kunne sikkert ha hivt innpå mer. Med hjerte og kar sykdommer i familien holder meg heller safe than sorry foreløpig siden det faktisk lar seg gjøre ved å spise andre ting.

Endret av Kolapz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...