Gå til innhold

forskjell på anti aliasing på skjermer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på om du spør om det du lurer på (eller om du vet selv hva du lurer på).

 

Aliasing betyr at former ser kantete ut fordi man kan se hver enkelt piksel på skjermen. Dette kommer bare an på hvor små (skjerm)pikslene er. Så hvis du kjøper en 40" som har 1080 piksler i høyden blir hver enkelt piksel mer synlig enn på en 19", fordi hver piksel må dras utover et større areal.

 

Har bildet svært lav oppløsning må det skaleres opp, og da blir det selvsagt mer kornete. Dette er ikke helt det samme som aliasing, men visuelt sett så ligner det.

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om du spør om det du lurer på (eller om du vet selv hva du lurer på).

 

Aliasing betyr at former ser kantete ut fordi man kan se hver enkelt piksel på skjermen. Dette kommer bare an på hvor små (skjerm)pikslene er. Så hvis du kjøper en 40" som har 1080 piksler i høyden blir hver enkelt piksel mer synlig enn på en 19", fordi hver piksel må dras utover et større areal.

 

Har bildet svært lav oppløsning må det skaleres opp, og da blir det selvsagt mer kornete. Dette er ikke helt det samme som aliasing, men visuelt sett så ligner det.

ok, jeg kan prøve å ordlegge meg litt annderledes:

 

en kamera sensor har ofte ett anti aliasing filter for å unngå aliasing på rette linjer osv. Har en skjerm noe tilsvarende, for å unngå denne effekten mest mulig? Men er godt mulig jeg har misforstått litt ja =)

Lenke til kommentar

Nei, noe sånt finnes ikke og ville heller ikke gitt mening.

 

En skjerm skal vise informasjonen fra PCen mest mulig likt som den sendes fra PCen. Den skal ikke forvrenge bildet på noen måte. Så dette handler om å ha god nok oppløsning på skjermen og bildet.

 

I tillegg finnes det anti-aliasing-algoritmer i programvare som f.eks. kan tegne linjer uten aliasing, disse virker ved å bruke gråtoner for å "glatte ut" linjene. Zoomet inn ser det sånn ut:

 

aalias_line.jpg

 

Zoomet ut vil den nederste linja ikke ha den samme trappe-effekten.

Lenke til kommentar

Nei. Det skulle i så fall være hvis du bruker skjermen i andre oppløsninger enn den er designet for, så den skalerer.

 

Enda en "dan83 bekymrer seg"-tråd? ;)

vær så snill da mann, dette er et forum og et forum er til for å spørre om ting man lurer på, Den arrogante holdingen der syntes jeg du burde kvitte deg med, med all respekt.

Nei, noe sånt finnes ikke og ville heller ikke gitt mening.

 

En skjerm skal vise informasjonen fra PCen mest mulig likt som den sendes fra PCen. Den skal ikke forvrenge bildet på noen måte. Så dette handler om å ha god nok oppløsning på skjermen og bildet.

 

I tillegg finnes det anti-aliasing-algoritmer i programvare som f.eks. kan tegne linjer uten aliasing, disse virker ved å bruke gråtoner for å "glatte ut" linjene. Zoomet inn ser det sånn ut:

 

aalias_line.jpg

 

Zoomet ut vil den nederste linja ikke ha den samme trappe-effekten.

ok, takk for bra svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

vær så snill da mann, dette er et forum og et forum er til for å spørre om ting man lurer på, Den arrogante holdingen der syntes jeg du burde kvitte deg med, med all respekt.

Ikke meningen å hverken være arrogant eller rakke ned - var i fleipete humør da jeg postet, og det _har_ vært en del tidligere tråder.. ;)

Beklager - det var ment som en vennligsinnet spøk.

 

Men - det er et valid spørsmål. Tidligere tiders CRT-skjermer var mye mer "fuzzy", i motsetning til dagens LCD-skjermer laget for en dedikert oppløsning.

Gamle CRT-skjermer hadde sitt rutenett av RGB-subpiksler, og så ble valgt oppløsning tegnet over dette rutenettet, hvor det passet mer eller mindre godt.

Dagens LCD-skjermer har en spesifikk oppløsning de er laget for, og hvor bildet tegnes så du har eksakt en rød, en grønn og en blå subpiksel per piksel i oppløsningen skjermen er laget for. Så blir bildet "perfekt" skarpt i den oppløsningen.

Closeup_of_pixels.JPG

Og - derfor ingen fuzzy "antialiasing", med mindre du velger en annen oppløsning. Har du en skjerm på la oss si 1920x1200 blir det mer fuzzy på for eksempel 1024x768, mens 960x600 kan (hvis skaleringen er laget riktig) bli dønn skarpt igjen - så kan hver piksel rendres som 2x2 piksler.

 

 

 

Men - man har alltid (på nesten alle skjermer) at subpikslene er i en bestemt rekkefølge, for eksempel tre piksler ved siden av hverandre RGB RGB RGB. Og - hvis jeg så viser slukkede subpiksler som små bokstaver og tente som store, så kan jeg ha en hvit piksel mellom to sorte som rgb RGB rgb. Og så kommer noe interessant - jeg kan flytte den midterste pikselen 1/3 piksel til venstre ved å utnytte hvordan den tegnes - for eksempel ved å tegne de tre pikslene rgB RGb rgb. Dette utnyttes for eksempel ved visning av tekst i browsere, tekstbehandling med mer, hvor man får enda jevnere tekst ved å "jukse" med plassering av subpiksler. Og - med grader av fargetoner kan du få det enda jevnere. Prøv bare å ta screenshot av denne teksten i browseren, lim det inn i et bildebehandlingsprogram og forstørr det til 500% eller så. Så vil du se en skog av gule, blå og andre piksler innimellom de hvite og svarte pikslene i og rundt bokstavene.

Ikke så relevant til bildebehandling, men heller interessant. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Subpixel_rendering

Subpixel_demonstration_%28Quartz%29.png

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...