Vigmund Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Hvordan løser jeg disse? (likningsett ved regning og grafisk) I 3x + 4y = 10 II 2x + 3y = 8 og denne Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Ok, klarer du å løse likningsett ved regning? Da må du bare si ifra, men jeg forklarer hvordan man løser likningsett grafisk. For å løse et likningsett grafisk så har du da to funksjonsuttrykk, du har 3x+4y=10 og du har 2x+3y=8. Da må du først ordne likningene slik at du får y alene på en side. 3x+4y=10 4y=-3x+10 y= -3/4x +10/4 (Du deler alle ledd på 4, for å få y alene). Det neste du så gjør er å tegne funksjonsuttrykket inn i et koordinatsystem. Dette gjør du også med den andre likningen du fikk oppgitt i oppgaven, først får du y alene på en side, så tegner du funksjonsuttrykket inn i et koordinatsystem. Nå skal du ha to lineære grafer i samme koordinatsystem. Der funksjonene skjærer hverandre, er løsningen. Jeg kan vise med geogebra(se vedlegg) Grafene skjærer hverandre i punkt A.docx Lenke til kommentar
avp Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Vet ikke om du trenger forklaring på hvordan man løser første oppgave ved regning Men på oppg. 2 tenker jeg du mener tegne grafen uten hjelp av digitalt verktøy. Siden likningen du har der er lineær, trenger du stort sett kun tre punkter for å tegne riktig graf. Det du gjør er å regne ut y-verdien for 3 x-verdier. f.eks y(x) = x/4 + 1/2 y(1) = 1/4 + 1/2 = 3/4 y(2) = 2/4 + 1/2 = 1 y(3) = 3/4 + 1/2 = 5/4 Så plotter du punktene inn i koordinatsystemet, og trekker linje mellom dem Lenke til kommentar
Vigmund Skrevet 5. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2014 Tusen takk! Og ja...trenger svar med regning på oppgave 2. Altså likningsettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå