Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Våknet i en blodpøl, hvordan rense?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på hvor dette passer inn. Men i går var jeg hos tannlegen pga. betent tannkjøtt. Hun herjet en del med tannkjøttet og det kom en god del blod. Det grodde i løpet av dagen, men i dag tidlig våknet jeg til en blodpøl i sengen fordi såret hadde begynt å blø igjen, noe det enda gjør.

Det har trukket gjennom putetrekket og inn i puten. Det har også trukket gjennom lakenet og inn i trekket på overmadrassen, men ikke helt gjennom. Det er også noen flekker på dynetrekket. Dessuten er pute- og dynetrekket del av et sett, så skal det byttes må jeg kjøpe to nye sett. Hvordan i all verden skal jeg klare å rense dette her? Jeg tviler sterkt på at det bare er å hive alt i en maskin. Det store problemet er at det er ikke en gang min seng. Er det bare å kaste alt som har fått blod på seg og å komme seg til IKEA for å kjøpe nytt, eller vil det fungere å vaske med noen vanlige husholdningsprodukter?

Av rensemidler har jeg bare diverse Jif såper, zalo og omo color.

Anonymous poster hash: 25b0c...971
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg jobbet som stuepike sendte vi madrassene og sengetøyet inn til rens når feks sengevætere hadde pisset igjennom.
Det er vel den eneste måten å få ting skikkelig rent på?

Blod trenger man ikke heftige såper for å få bukt med. Det går jo bort av vann. Du kan prøve å gnikke det bort fra overmadrassen med en klut.

Først har du på en del vann som du lar trekke ned og bløte opp flekken, så kan du prøve å gnukke det bort med tørre håndduker etterpå. Slik fjerner man feks blod fra teppegulv hvis man ikke har/har tid til å bruke tepperensmaskin.

Puta blir det litt anderledes med. Men en pute er jo ikke all verden?

La selvfølgelig madrassen tørke godt etterpå.

Endret av medlem-124997
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk du, skal se hva jeg får til. Inntil videre har jeg bare snudd overmadrassen opp-ned og lagt et håndkle mellom, så får jeg ta det igjen senere. Det var jo helt tørket inn uansett, så det er vel ikke hastverk. Den overmadrassen koster visst 1400kr på IKEA :(

Har puttet alt det andre i vaskemaskinen, utenom puten. Tenkte å bruke puten som prøvekanin for en våt klut og se hvor mye jeg får vekk. Det var en sånn knapp på vaskemaskinen som det sto "bløtlegging" på som jeg trykket inn, så får vi se hva som skjer. Vasker på 30C, gikk ikke an å ta lavere på det programmet som kunne kjøres med bløtlegging.

Lenke til kommentar

Hva slags pute er det snakk om da?

Blod er i utgangspunktet lett å fjerne. Det er bare at det er kjipt når det trekker seg nedi stoff.

Men herregud. Du kan de ikke hjelpe for at du plutselig begynte å blø ut av kjeften?:)

30C på ett skånsomt program går sikkert greit. Hodeputer pleier ikke være dyre. Du får en ny til 100,-

Husk at enkelte overmadrasser kan man ha i vaskemaskin. Se hva som står på den:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare en random IKEA-pute, sikkert ikke noe spesielt dyr, så jeg kan avse den hvis den ikke lar seg vaske.

Tok og guffet opp varmen litt. Tenkte først det kanskje var best å vaske det på kaldt for at blodet ikke skulle koagulere og størkne mer, men ser at alt sengetøyet tåler 60C, så jeg prøver heller det. Nå har jeg trykket inn både flekk- og bløtleggingknappen, så dette må jo bare bli helt vidunderlig. Hvis det fungerer greit kan jeg jo prøve puten og madrasstrekket senere.

Nei, hvem som helst kan vel begynne å blø neseblod eller fra kjeften, men det er jo litt kjipt og småflaut å grise til sengen likevel. :p Men jeg blir sikkert tilgitt :)

Lenke til kommentar

Er vel bedre å ta det på 90C hvis du skal vaske det likevel? :)

Nå er jeg verken husmor eller vaskeri-arbeider, men vil det ikke bare gjøre den vanskligere å fjerne mtp. at blod stivner ved høye temperaturer?
Lenke til kommentar

Blod vaskes lett vekk med kaldt vann (10oC), så:

1) skyll med kaldt vann i dusjen/badekaret til det værste er borte

2) vaskeprogram som etter anvisning, men med temperatur på laveste innstilling

3) gjenta 2) om nødvendig

4) vanlig vask med vanlig temperatur.

Varmt vann vil både gjøre att blodet fester seg i klumper og att fargen aldri blir borte.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro mine egne øyne, men lakenet, dynetrekkene og putetrekkene ble faktisk helt gullande rene. Er ikke antydninger til flekker igjen engang. :)

Jeg trodde blod var noe av det som satt seg best av alt i hele verden og var umulig å få vekk. Skal jammen meg skaffe meg samme vaskemaskinmerke som denne maskinen.

Håper det lar seg gjøre å vaske puten og overtrekket også da, skal ta det i maskin litt senere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hvor dette passer inn. Men i går var jeg hos tannlegen pga. betent tannkjøtt. Hun herjet en del med tannkjøttet og det kom en god del blod. Det grodde i løpet av dagen, men i dag tidlig våknet jeg til en blodpøl i sengen fordi såret hadde begynt å blø igjen, noe det enda gjør.

Det har trukket gjennom putetrekket og inn i puten. Det har også trukket gjennom lakenet og inn i trekket på overmadrassen, men ikke helt gjennom. Det er også noen flekker på dynetrekket. Dessuten er pute- og dynetrekket del av et sett, så skal det byttes må jeg kjøpe to nye sett. Hvordan i all verden skal jeg klare å rense dette her? Jeg tviler sterkt på at det bare er å hive alt i en maskin. Det store problemet er at det er ikke en gang min seng. Er det bare å kaste alt som har fått blod på seg og å komme seg til IKEA for å kjøpe nytt, eller vil det fungere å vaske med noen vanlige husholdningsprodukter?

Av rensemidler har jeg bare diverse Jif såper, zalo og omo color.

Hva slags farge sier kona..

Er det hvitt så putt det i varmt vann og KLORIN i en dag, og vask det med OMO COLOr dagen etter..

Klorin får du kjøpt for 10 spenn på Kiwi..

Lenke til kommentar

Er vel bedre å ta det på 90C hvis du skal vaske det likevel? :)

Nå er jeg verken husmor eller vaskeri-arbeider, men vil det ikke bare gjøre den vanskligere å fjerne mtp. at blod stivner ved høye temperaturer?
Nå er ikke jeg kjemiker eller no, men det kan vel umulig stemme?

Høyere temp = mer viskøst som alle andre stoffer jeg vet om. Og i hvert fall ikke bli til fast stoff ved høyere temp. Oo

At blod stivner ved høyere temp må vel være av to grunner. Ene er at reaksjoner som får blodet til å koagulerer, går raskere ved høyere temp, andre må være at væskemengden blir mindre (fordamper).

Poenget mitt er at det vel bør gå andre veien når du ønsker en raskere reaksjon. Nemlig at vannes/oppløses raskere ved høyere temp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Blod, egg, sæd og en del andre biologiske stoffer inneholder blandt annet globulære proteiner, når de denatureres (f.eks ved oppvarming) så vil de "brette seg ut" og koagulere/størkne/herde og bli vanskeligere å vaske bort. De vil du helst skylle bort før du øker temperaturen, moderne vaskemaskiner har gjerne en skylling eller to med kaldt vann som første del av vaskeprogrammet nettop av den grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...