Mette48 Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Min sønn har nettopp flyttet til en annen by. Han leier en loftsleilighet og i kontrakten står det at leien inkl tv-kanaler og internettilgang. Han trodde selvf at dette var på plass når kontrakten ble undertegnet. Utleier nevner ingenting om dette. Leiligheten var heller ikke rengjort. Min sønn er litt sjenert av seg og ville ikke nevne det. Han sover på det over natten og velger, dagen etter kontrakten blir undertegnet, å si opp leiligheten. Han sender en skriftlig melding til utleier og han godkjenner det. I kontrakten har han 2 mnd oppsigelse. Siden utleier ikke har opplyst korrekt info og at ting ikke var på plass, er det noen som vet om han kan oppheve/bryte ut av kontrakten før det har gått 2 mnd?? Han har fått seg ny leilighet nå, og flytter neste uke. Han risikerer å betale to husleier i 2 mnd. Takknemlig for alle svar Mor Lenke til kommentar
Mette48 Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Glemte å nevne at utleier bestilte montør, men etter 1 uke har han fremdeles ikke dukket opp ! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) Vil ikke si manglende oppkobling er et så vesentlig mislighold at det gir rett til å heve avtalen. Endret 3. mai 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Mette48 Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Vil ikke si manglende oppkobling er et så vesentlig mislighold at det gir rett til å heve avtalen. Mulig det - jeg ville bare forhøre meg :-) Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Hadde grovere feil og mangler i en leilighet min x leide og hun fikk ikke bryti noen kontrakt selvom hun sa opp ganske raskt etter hun overtok, problemet ligger vell i at folk underskriver kontrakter uten og være fornøyd med det de får Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 For at leieavtalen skal kunne heves ved mangel (det vil si avsluttes uten oppsigelse) må mangelen utgjøre et vesentlig mislighold av leieavtalen, se husleieloven § 2-12 første ledd. I tillegg gjelder samme krav som i forbrukerkjøpsloven (selv om det ikke kommer så tydelig frem) - utleier har krav på å få rette manglene for å forhindre et hevingskrav (§ 2-10 annet ledd) så lenge rettingen ikke innebærer en vesentlig ulempe for leietaker og skjer innen rimelig tid. Leietaker kan også hoppe over rettingen hvis han har en særlig grunn til å ikke akseptere retting fremfor prisavslag/heving. Slik TS beskriver situasjonen er det ingen indikasjoner på at mangelen er så alvorlig at leietaker er berettiget til å hoppe over utleiers krav på å få rette mangelen. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Alternativet er vel fremleie i oppsigelsestiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå