Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sosial omgang når man jobber turnus

Anbefalte innlegg

Heisann o store forum-orakel!

Jeg har litt problemer med å finne en plass i denne verden akkurat nå. Kan kanskje noen av dere hjelpe meg videre?

Jeg er en kar på 28 som jobber med å reise rundt i verden å fikse dyre ting. Egentlig så fikser jeg ikke så mye, jeg driver med bannslukking og sitter standby for det meste. Anyway...

Jeg er da mye borte, og har derfor vanskelig med å holde kontakt med folk og være kamerat. Dessuten har jeg ikke så mange venner, og har i hvertfall ingen bestevenn liksom.

Jeg bor litt på utsiden av en liten by på sørlandet. Her kjøpte jeg meg en leilighet. Lurer litt på om jeg angrer på at jeg kjøpte den, for tror det kan bli vanskelig å selge den. Også vet jeg ikke helt om jeg trives, for dette er et lite sted, med få mennesker. Skal man på byen må men kjøre bil/taxi 25 minutter. Er en pub i byen jeg bor, men der er det bare folk når trygden har kommet. Så dette er ikke akkurat plassen for å møte nye mennesker. Lurer på om jeg er redd eller ikke vandt til å være alene.

Jeg har vært samboer i 10 år med en jente, men det skar seg, så fikk jeg en kjæreste rett etterpå, men dette skar seg også. Så når jeg er hjemme nå, så sitter jeg mye alene i denne leiligheten da, for de få jeg kjenner jobber jo på dagtid, og har damer og sine egne ting å gjøre. Så lurer på om jeg ville blitt lykkeligere av å flytte til en større by, der det er flere mennesker som jobber som meg, som har mulighet til å finne på noe på dagtid og ta en øl midt i uka. Der man faktisk kan treffe ulike mennesker på byen forskjellige helger.

Jeg vil også treffe mennesker som har de samme interessene som meg. Folk som kan ta en uke ferie når-som-helst, slik som jeg kan, og rave fulle rundt i gatene i Barcelona eller Praha eller kuke rundt i Las Vegas. Som sagt så bodde jeg med en i 10 år, og det var et sosialt destruktivt forhold for min del, så jeg har litt behov for å ha det litt morro og være litt crazy.

Usikker på hva jeg vil. Kommer i hvertfall til å være der jeg er over sommeren, men liker å ha en plan, så vil gjerne slå meg til ro med fremtidsutsikter. Dessuten har jeg en enebolig som må selges før det skjer noe mer også.

Vet ikke helt hva dere kan hjelpe med, men kom med råd. Jeg ville kanskje bare lufte tankene mine litt :)

Se også min andre tråd, der jeg spør om hva jeg kan gjøre mens jeg er på jobb: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1576752

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha bodd på alle Norges kanter, og i korte perioder, på noen kanter utenfor Norge, og jeg nå flytter til en av Europas største byer, har jeg litt erfaringsgrunnlag med det å flytte til et nytt sted alene. Jeg flyttet fra Sørlandet da jeg var 17 år. Jeg hadde en del venner da, og jeg har alltid vært hjemme i de fleste store ferier. Selv hjemme, var ganske dødt i de feriene etter første året borte. Hadde ikke samme forholdet til mine gamle venner, vi gled fra hverandre. Fikk alltid nye venner dit jeg flyttet, og de aller beste vennene, fikk jeg da jeg bodde på det aller minste og usentrale stedet av dem alle. Det spiller ingen rolle hvor man bor, det handler om å finne folkene. Det finnes massevis av mennesker som jobber turnus, skift og all verdens ordninger, over hele landet. Å flytte til en større by betyr ikke at du kommer til å få en større vennekrets. Jeg har venner i Phoenix, Houston, Berlin, Khartoum og Senja. Størrelsen på omgangskretsen din avhenger ikke av størrelsen på stedet du bor, det er du som styrer det.

Du trenger ikke å bo nærme folk for å reise på ferie sammen med dem. Dere kan bo på alle Norges kanter, og møtes i Praha, ingen problem. Jeg tror du må komme deg ut, treffe folk, og være sosial. Om du ikke har så stor omgangskrets der du bor, kan den godt utvides.

Lenke til kommentar

Med tanke på at du reiser mye, hvorfor ikke flytte til ett sted som har en flyplass som har fly som går til de fleste steder i verden?

Ikke tilpass livet ditt til hvordan du kan lettest få et kvinnfolk, fokuser på å komme i en posisjon hvor du trives så kommer kvinnfolk naturlig etter hvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Civilix: Er ikke nødvendigvis kvinnfolk jeg vil ha. Og bor en time fra flyplass nå, så det går greit.

Det er mer som Tvilligsjel spør om, at jeg savner tilbud til meg som er hjemme på dagtid. At jeg kan gå på pub midt i uka og faktisk treffe ordentlige mennesker med like interesser. Så ja, skulle ønske jeg bodde i en større by, for der er det naturligvis et større tilbud og flere mennesker.

I byen jeg bor nå bor det kanskje 2000 i byen, er ett utested, og ikke bowling, kino eller noe annet spennende egentlig. Blir vanskelig å være med på idretter og andre faste opplegg, da jeg ikke vet når jeg er hjemme. Har ikke noe fast rotasjon.

Har ikke gått gjennom gågata i denne byen på flere år, selv om jeg har bodd her i snart 5år.

Har ikke vært på byen her siden jeg var russ, og det er 10år siden.

edit:

Også bor jeg er i en firemannsbolig nå. Merker også at det ikke er helt meg. Vil gjerne får bråke som jeg vil og se på en film uten at det banker i taket og får sinna SMS om at lyden er høy.

Så kan vel ikke si at jeg trives kjempebra nei... :)

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Å bo i en storby vil nok lønne seg, men det er klart at det krever en viss egeninnsats for å bygge nettverk. Å flytte i seg selv er ikke nok, du må uansett oppsøke de tingene du interesserer deg for og være sosial. Å flytte gir bare større muligheter så det er opp til deg å benytte deg av de. Det er vel hevet over enhver tvil at Oslo har det største og mest varierte tilbudet av fritidsaktiviteter og forskjellige miljøer i tillegg til at du har kort vei til flyplassen. Det er riktignok grisedyrt å bo der, så det kommer jo litt an på hva du har råd til. Der er det hvertfall nok av uteliv hver eneste dag hele året.

Om du har god økonomi og en del fri (og ikke er avhengig av et fast arbeidssted), kan du jo eventuelt ta å reise litt rundt? Gjør litt research på forhånd om hva som skjer og book deg inn på hotell for et par-tre netter og se hvordan du liker deg i forskjellige byer. Om du kjenner noen som bor der fra før har du jo også en god unnskyldning til å plukke opp røret og spørre om dere kan møtes og få litt sightseeing.

Lenke til kommentar

Tror du opplever litt det samme som meg. Jeg kjøpte meg en leilighet og angret ikke lenge etter, mente jeg hadde slått meg ned på feil plass. Sannheten er vel det at alle plasser er feil, om man ikke gjør det rette ut av det.

Jeg for min del jobber også turnus, og vennene mine flytter gradvis fra plassen hvor jeg bor. Var deppa en periode, hadde ikke mange personer som jag var med. Til slutt bet jeg i det "sure" eplet å ringte en del barndomskompiser som jeg fremdeles viste at bodde i nærheten. Fikk økende kontakt med disse.

Begynte med klatring og kom i kontakt med en jente der. Begynte å være mye med henne, og ble kjent med hennes venner. Slik ballet det på seg. Nå har jeg det egentlig veldig fint, selv om jeg jobber turnus... :) Tror det handler mye om hva man gjør ut av det selv,.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...