Gå til innhold

....


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

Klarer ikke helt og sette meg inn i aksjer.

 

Har du ikke teft for aksjer/handel/salg er det svært tvilsomt at du klarer å drive med noe på siden, da det som regel krever samme "teften". Jeg ville godt for å arbeide hardt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjene mer penger da. Ikke bli rik da. Å slike svar e jævla idiotisk av deg.

Vel, han ga deg faktisk svært gode råd. Til tross for måten det ble skrevet på.

 

Verdens rikeste investor, Warren Buffet, sier alltid at den beste investeringen er å investere i seg selv.

 

 

 

Generally speaking, investing in yourself is the best thing you can do. Anything that improves your own talents; nobody can tax it or take it away from you. They can run up huge deficits and the dollar can become worth far less. You can have all kinds of things happen. But if you’ve got talent yourself, and you’ve maximized your talent, you’ve got a tremendous asset that can return ten-fold.

 

Aksjer er ikke noe man skal drive med for mye da dette gir for lite betaling per investerte time (du tjener nok bedre som trailersjåfør enn å være din personlige "stock picker". La men igjen referere til Mr. Buffet

 

 

 

“My advice to the trustee could not be more simple: Put 10 percent of the cash in short-term government bonds and 90 percent in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.)”

http://money.usnews.com/money/blogs/on-retirement/2014/03/14/the-warren-buffett-guide-to-retirement-investing

 

Jeg mener helt seriøst at det viktigste du kan gjøre er å investere i deg selv. La oss si at du ved å investere litt i deg selv greier å øke inntekten din med 100 000 NOK pr/år. La oss gjøre det enkelt å si at dette inflasjonsjusteres, og du holder denne fordelen livet ut. Hvor mange Tesla Model S er dette? I løpet av et relativt kort arbeidsliv vil du tjene 4 millioner ekstra, og du kan kjøpe over 6,5 Tesla Model S ekstra. Du kan faktisk kjøpe en Tesla Model S vært 6-7 år. Med andre ord vil en slik lønnsøkning være nok til å kjøre rimelig sporty bil.

Lenke til kommentar

Mye gode forslag her, men alt du ser ut til å svare er vil/orker/kan/skjønner/gidder ikke. Som forrigemann sa, du vil ha alt for ingenting. Jeg har brukt 4 år på å lære meg så mye jeg kan om trading, og på å investere min forlovede og mines sparepenger. Det går opp. Og det går ned. Men framover. Og det er vanskelig. Mye arbeid. Blir ikke rik på 1-2-3.

Lenke til kommentar

Jobb som hva du vil, lev billig og invester overskuddet ... Kan du tjene 100 000 kroner ekstra i året fra utleiebolig i eget hjem, indeksfond, eller hva som helst ... Da har du faktisk en ganske grei økonomi.

 

i Norge er vi heldige (eller uheldige) nok til at lavstatusyrker, som ikke krever noen voldsomme kognitive evner (lastebilsjåfær, kassearbeider mm.), kan tjene greit nok til å få et overskudd, kjøpe egen bolig mm.

 

Mange firma tilbyr ansatte aksjespareavtaler, hvor de matcher innskuddet ditt. Jeg har selv tjent rundt 60 000 på dette til nå i år, i tillegg til lønn. Det er over 10 000 i måneden for å ikke gjøre en drit.

 

Lei ut kjelleren i huset ditt for 9-10 000 i måneden (det er skattefritt), og du ender opp på 100 000 i året - som i praksis vil si at du må tjene 150-160 000 kroner før skatt som vanlig lønnsmottaker for å matche.

 

Tjener du 400 000 i året som lastebilsjåfør, så "tjener" du nå nesten 600 000. Leier du ut to studenthybler tjener du enda mer ... Leier du to litauere og maler hus under dine 5 ferieuker kan du dra inn 60 000 til etter å ha betalt litauerene ... Året etter kan du leie inn 4, ikke male noen hus selv, og fortsatt få et overskudd ... Bare for å sette ting i perspektiv.

Endret av Grusomme Ola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å bli rik, men det er få som forstår hvordan....

 

Det hele handler om å klare å begrense utgiftene og investere overskudd pr måned.

 

Hva MÅ du tenke på i ditt budsjett

 

1. Trenger du virkelig bil. Bil er det aller dyreste man kan eie og ha. Har du en ny bil med full kasko kan du ende opp med å betale 5000-10000 pr mnd bare for å eie en bil.
OM du må eie en bil, kjøp en drittbil og ha kun ansvarsforsikring. Da kommer utgifter på ca 1000,- pr mnd for bilen.

 

forsikringer: Du trenger kun reiseforsikring, husforsikring, inneboforsikring, ansvarsforsikring på bil: ca 600 i mnd totalt.

 

strøm : 500-1000 pr mnd

 

mat: 2000-4000 pr mnd

 

kommunale avgifter: 2000,- pr mnd

 

mobiltelefon: 200,-

 

internett 500,-

Det som er overfor av faste utgifter pr mnd tilsvarer da : 5300,- pr mnd i faste utgifter

 

 

Mulige utgifter pr mnd

 

Huslån 2,7 mk --> ca 15.000 pr mnd, men gir skattefradrag på ca 3000 pr mnd. Dette vil si at du får 3000

mindre i skatt pr mnd
Studielån 300.000 ca 2000 ut pr mnd, ca 300 i skattefradrag pr mnd

Om man da summerer samtlige utgifter på dette budsjettet får man da 22300,- pr mnd

 

 

 

La oss si at man kun tjener 300.000 brutto pr år. Dette tilsvarer ca 20.000 netto pr mnd

Man må her og huske på at man får 3300 mindre i skatt pr mnd på grunn av rentefradrag.

 

Det vil si at til og med om man har lån på 3 millioner kan man betjene dette med i utgangspunktet kun 20.000 netto pr mnd. Og alt som man har igjen pr mnd investeres og spares i bank, fond, aksjer, eiendom.

 

Du må og huske på en svært viktig faktor, nemmelig tid. For hvert år som går så vil du i snitt få ca 1000 kr mer å rutte med pga lønnsstigning. Så om du ikke har råd til å nedbetale huset de 5 første årene, kan du ta avdragsfritt og på den måten vil du ha husstigning som en god investering.

 

Dette er hva jeg kaller en god start som alle burde arbeide med å få. Og det er mulig. Det er jeg et levende bevis på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror du skal lete godt etter en bank som er villig til å gå med på å låne nesten 3 millioner til en med 300' i bruttolønn. Å tøye strikken så mye er lite forsvarlig.

 

Jepp, men jeg sier at det er teoretisk mulig. Det er det som er poenget.

 

 

Hvordan kan det være teoretisk mulig når ingen bank vill gi den personen ett så høyt lån? 10 * inntekt er vell 2,5 * normalen de er villig til å gi ut altså 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror du skal lete godt etter en bank som er villig til å gå med på å låne nesten 3 millioner til en med 300' i bruttolønn. Å tøye strikken så mye er lite forsvarlig.

Jepp, men jeg sier at det er teoretisk mulig. Det er det som er poenget.

 

For det første: Trådstarter ber om råd, og trådens tema er dermed praktiske forslag, ikke teoretisk diskusjon.

 

For det andre: Det er også "teoretisk mulig" at banken (eller noen andre) bare gir deg pengene gratis, og da er det jo ikke noe problem. Men det er såpass lite sannsynlig at enhver oppegående person ser bort fra den muligheten. Slik er det med lån av 10x bruttoinntekt også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...