D02 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Skal fjerne gammel maling på noen skuffer som brukes til bestikk etc. på kjøkkenet, og lurer på hva som funker bra for å få bort malingen. Til nå har jeg skrapt av en del, men deler av malingen sitter godt fast. Funker Rødsprit f.eks? Usikker på malingstypen, men det er malt på glatt hvit flate, (Mest sansynlig oljebasert?) og tanken er å få tilbake den hvite fargen som ligger under. Noen tips og triks? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) Skal fjerne gammel maling på noen skuffer som brukes til bestikk etc. på kjøkkenet, og lurer på hva som funker bra for å få bort malingen. Til nå har jeg skrapt av en del, men deler av malingen sitter godt fast. Funker Rødsprit f.eks? Usikker på malingstypen, men det er malt på glatt hvit flate, (Mest sansynlig oljebasert?) og tanken er å få tilbake den hvite fargen som ligger under. Noen tips og triks? Vanlige løsningsmiddler funker dårlig. Så da er også Rødsprit er ubrukelig. Det selges et stoff som jeg tror heter "Reprin" og har vært laget av Jotun. Den fungerer bra. Oljebasert maling og lakk "koker" opp og da er det enkelt å fjerne. Men på en ubehandlet overflate, må du regne med å gjenta behandlingen noen ganger, før du får fjernet all maling. Endret 3. mai 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
War Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Pleier å sandblåse jeg, men da snakker man gamle ting som skal se slitent ut etterpå selv om det etterbehandles. Det man ofte kaller antikk. Lenke til kommentar
D02 Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Det ble sandpapir og male over par strøk. Takk for svar 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå