Zakke Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Jeg lurer på om det er noen som kan anbefale en eller annen bok, helst på norsk, med teori som kan være kjekk å lese for folk som ønsker å forbedre seg litt på kjøkkenet. Jeg tenker da ikke på en kokebok som tar for seg steg for steg hvordan man lager en viss rett, men mer teori om hvilke smaker og krydre som harmonerer bra for å få maten til å bli så delikat som mulig, og at man kan ha denne teorien i bakhodet mens man lager mat uansett hvilken rett man lager. Hadde også vært greit med litt tilberedelsesteknikker, kjernetemperaturer osv. Jeg er ikke noe grandiosamenneske, og klarer å lage til mer avanserte retter enn taco. Jeg liker å lage mat, og klarer meg helt greit på kjøkkenet, men kunne gjerne ha tenkt meg å fordype meg litt mer for å kunne få det meste ut av råvarene Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Norske kokebøker har jeg enda til gode å bli imponert av. Her er en klassisk bok (på engelsk): http://www.amazon.co.uk/dp/1579129110/ref=wl_it_dp_o_pC_S_ttl?_encoding=UTF8&colid=1XF61BNNNE16H&coliid=IXFX3IBAR3KIS Lenke til kommentar
Zakke Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Takker for svar. Jeg ser den er på godt over 700 sider, det blir kanskje litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt, men det kan jo være deler av den som kan hoppes over. Trenger jo f.eks ikke å sette seg så mye inn i bakst for å lage middagsmat. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3137831 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Takker for svar. Jeg ser den er på godt over 700 sider, det blir kanskje litt mer omfattende enn jeg hadde tenkt, men det kan jo være deler av den som kan hoppes over. Trenger jo f.eks ikke å sette seg så mye inn i bakst for å lage middagsmat. Den har nesten bilder for alle teknikker, så det blir mange sider da. Tipper den dekker det meste du noen gang kommer til å trenge å vite. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 "Den rutete kokeboken" kan være verd å sjekke ut. Synes i alle fall den har ganske enkle forklaringer, og bl.a. en god oversikt over hvilke krydre som passer til hva. Fikk den til jul og synes den er veldig fin å ha siden jeg ikke er noe ekspert på kjøkkenet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Er det en bok som har frelst meg, så er det Modernist Cuisine. Den er på engelsk, og kanskje overkill for deg, men det finnes en home edition (Modernist Cuisine at Home) som kan være verdt en titt. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Er det en bok som har frelst meg, så er det Modernist Cuisine. Den er på engelsk, og kanskje overkill for deg, men det finnes en home edition (Modernist Cuisine at Home) som kan være verdt en titt. Selv for de fleste amatører mener jeg denne boken krever alt for mye utstyr. Jeg syntes man bør ha god teken på de "klassiske" teknikkene og oppskriftene før man kjøper den der. På en annen side står det mye nyttig om sous-vide der, men strengt tatt er mye av den informasjonen tilgjengelig på nett i dag. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Det jeg mener er interessant med Modernist Cuisine, er at teamet bak har gått vitenskapelig til verks og klart å motbevise utallige ting som man lærer i de klassiske bøkene. Det er ikke slik at man trenger å følge så mange av oppskriftene og teknikkene, men det blir en slags "fasit" for hvor bra ting kan gjøres. At jeg vet hvordan man lager det perfekte speilegg, betyr ikke at jeg har sluttet med å steke mine i stekepanne. Man lærer mange ting som man kan ha i bakhodet, for eksempel alle ulike delene av et lammelår - og en beskrivelse av hvordan man går frem for å beine det ut og ta alle de ulike musklene fra hverandre. Kunne jeg å beine ut et lammelår på vanlig vis før jeg leste det? Ja. Var det likevel interessant? Ja. Det er ikke en bok som passer for alle, men den er så imponerende at jeg måtte nevne den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå