Gå til innhold

Min sønn skal kjøpe brukt stasjoner PC av naboen. Er denne bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ny pc blir fort en i5 til 1800, HK til rundt tusenlappen, psu til 5-600 , kabinett til 5-600

Da er man oppe i 4K så kommer SSd og minne og man sitter med en pc til 5k uten gpu.

Jeg mente det mer til TS en som et svar på påstanden.

Skal man først betale 5K for dette ville man blitt mer fornøyd med å kjøpe en bedre til 7.

Lenke til kommentar

Kommenter gjerne hva som gjør oppsettet bedre enn

Greia er ikke å gå bedre til 5K, greie at å få mye bedre til 6-7k ( lite ekstra)

Påstanden over var: "Som folk sier her, får du bygget noe langt bedre til 5k". Dette er feil.

Kommenter gjerne hva som gjør Black Shell dårligere enn det foreslåtte bruktkjøpet. I praksis ser jeg det ikke. :wee:

Lenke til kommentar

Du får ikke bygget noe bedre til 5K, men dersom du oppgraderer den gamle maskinen for 5-6K sitter du med en fin maskin.

Hvor mye vil du vedde? :D

Prøv og sett opp en bedre maskin til 5K! Klarer du det, så er du god.

Klart jeg er!

Trinity.png

Black Shell

• Kabinett: Corsair Carbide 200R
  • Hovedkort: Gigabyte GA-F2A88X-D3H
  • Prosessor: AMD Athlon II X4 750K
  • Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO
  • Skjermkort: Sapphire Radeon HD R9 270X
  • Minne: Kingston 1600MHz CL11 4GB
  • Lagring: Crucial M500 240GB SSD
  • Strømforsyning: Super Flower Golden Green HX 500W
  • Optisk drev: Asus DRW-24F1ST
Pris: 5250 kr (NetOnNet + CDON + Deal)

For mer inngående informasjon om oppsettet, sjekk byggetråden her. :green: Prosessoren er hakket tregere, men bra dimensjonert for skjermkortet som er mye kjappere og som til syvende og sist vil gjøre at han får bedre ytelse i spill. Noe mindre minne, uten at det skal ha så fryktelig mye å si generelt (med visse unntak!). Bedre SSD, bedre PSU, bedre kabinett og bedre hovedkort! Totalt ville jeg heller hatt dette bygget til 5k. :)

Det der er da mer en 5k
Lenke til kommentar

Vet vi om (sønnen til) TS har i7 860 eller i5 760? Det kan vel være begge deler etter hva vi har lest ..

Hvis det er i5'n .. Vil dette påvirke beslutningen om å beholde den gamle riggen?

Og så er det jo en annen vesentlig ting: Kan vedkommende klokke, eller har han intensjoner om å lære dette?

Hvis så, kan vi vel være enige med kremt og foreslå følgende som en god løsning:

Radeon 280x - ca 2300,-

840 Evo 120 GB - ca 650,-

212 Evo - ca 250,-

Område 3200,- eksl. porto for en god oppgradering av gammel maskin.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Greia er ikke å gå bedre til 5K, greie at å få mye bedre til 6-7k ( lite ekstra)

Påstanden over var: "Som folk sier her, får du bygget noe langt bedre til 5k". Dette er feil.

Kommenter gjerne hva som gjør Black Shell dårligere enn det foreslåtte bruktkjøpet. I praksis ser jeg det ikke. :wee:

Langt dårligere CPU, mindre RAM, ikke Blu-Ray, mindre lagringsplass og ellers greie deler. Kun skjermkortet som er vesentlig bedre på nybygget. Athlon II X4 750K yter omtrent som en Core i3 jevnt over i spill. Hvis du påstår at dette er et langt bedre PC enn brukt-PC'en, så gir jeg meg. Det nytter ikke å sammenligne epler og appelsiner.

Lenke til kommentar

Vet vi om (sønnen til) TS har i7 860 eller i5 760? Det kan vel være begge deler etter hva vi har lest ..

Hvis det er i5'n .. Vil dette påvirke beslutningen om å beholde den gamle riggen?

Og så er det jo en annen vesentlig ting: Kan vedkommende klokke, eller har han intensjoner om å lære dette?

Hvis så, kan vi vel være enige med kremt og foreslå følgende som en god løsning:

Radeon 280x - ca 2300,-

212 Evo - ca 250,-

Hva med en skikkelig grom strømforsyning? :D

Silver Power SP-S650W er jo ikke halvgal den da. Holder det :)

Lenke til kommentar

Langt dårligere CPU, mindre RAM, ikke Blu-Ray, mindre lagringsplass og ellers greie deler. Kun skjermkortet som er vesentlig bedre på nybygget. Athlon II X4 750K yter omtrent som en Core i3 jevnt over i spill. Hvis du påstår at dette er et langt bedre PC enn brukt-PC'en, så gir jeg meg. Det nytter ikke å sammenligne epler og appelsiner.

Jeg påstår ikke at det er en langt bedre PC, men at mellom de to, så hadde jeg foretrukket Black Shell. En får bedre spillytelse totalt sett, og mer stabile komponenter generelt med solid strømforsyning og hovedkort. Maskinen er mer stillegående, har raskere skrivebordsytelse takket være en bedre SSD (240GB holder for mange), og BluRay-plater er noe det blir kjøpt lite av nå til dags da de fleste enten har en PS3 eller ser innholdet digitalt.

Det beste valget for trådstarter, er å kjøpe CPU-kjøler, overklokke prosessoren, kjøpe et 270X eller 280X og en 120GB SSD. Samtlige deler kan flyttes over i et nytt bygg når det eventuelt blir tid. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skrivebordsytelse er ikke begrenset av CPU i denne ytelsesklassen, en skal kjøre ganske mange applikasjoner samtidig for at RAM skal være en begrensning, og Crucial M500 overgår Corsair Force GT en lang gang. Sånn sett vil jeg påstå at skrivebordytelsen er bedre i Black Shell.

Jeg beklager utydelig formulering. Jeg vil påstå at Black Shell ligger langt foran på noen områder, mens i ytelse er det mer balansen som i større grad er målrettet mot behovet til folk flest. Black Shell tilbyr mer stabile komponenter i form av hovedkortet og PSU. Kabinettet gir et langt større kvalitetsinntrykk, er enklere å rydde i og støyer langt mindre. Samme går for prosessorkjøleren. Bygget er totalt SSD-drevet, framfor en kombinasjon, og åpner opp for spilling som et aktuelt bruksområde. Det er nok punkter av stor betydning til at jeg vil sette den godt foran. Men da igjen bare min mening. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Radeon 280x - ca 2300,-

212 Evo - ca 250,-

Har dårlig erfaring med Silver Power 750w modulær jeg kjøpte for 3-4 år siden. Den begynte å lage høyfrekvens lyd etter en måned. Det kom og gikk, men til slutt var det helt jævelig. Fikk nesten vondt i hodet av det.

Så jeg anbefaler å holde seg unna Silver Power og legge litt penger i en strømforsyning. En god strømforsyning kan holde i langt lengre tid, og blir ikke utdatert slik andre pc komponenter blir. Corsair har også ekstra god garanti på noen av sine produkter (7 år på AX1500i)

I dag rocker jeg Corsair AX1200i. Kvaliteten matcher nesten prisforskjellen..

Lenke til kommentar

Radeon 280x - ca 2300,-

212 Evo - ca 250,-

Har dårlig erfaring med Silver Power 750w modulær jeg kjøpte for 3-4 år siden. Den begynte å lage høyfrekvens lyd etter en måned. Det kom og gikk, men til slutt var det helt jævelig. Fikk nesten vondt i hodet av det.

Så jeg anbefaler å holde seg unna Silver Power og legge litt penger i en strømforsyning. En god strømforsyning kan holde i langt lengre tid, og blir ikke utdatert slik andre pc komponenter blir. Corsair har også ekstra god garanti på noen av sine produkter (7 år på AX1500i)

I dag rocker jeg Corsair AX1200i. Kvaliteten matcher nesten prisforskjellen..

Vel ... Mener det blir feil å diskutere PSU til 2,5K når vi diskuterer totalbygg på 5K.

Dessuten trenger ikke TS 1,2 - 1,5kW for å dra singel mid-level GPU og lett OC.

Pipelyden du nevner er nok coil whine (og Corsair er vel det merket som det er skrevet mest om nettopp dette?), og hvis TS ikke merker noe problemer med sin Silver Power så er det ikke noe å tenke på

Lenke til kommentar

Haha PSU-mafian på dette forumet er så nerdete at de knapt klarer å se en pc bli brukt uten at det er kvalitet i bunn :dribble:

Du skulle ha sett de andre trådene hvor vi gråter over merkene på kondensatorene bak 5v-kabelen

• Liker 3
Lenke til kommentar

Haha PSU-mafian på dette forumet er så nerdete at de knapt klarer å se en pc bli brukt uten at det er kvalitet i bunn :dribble:

Du skulle ha sett de andre trådene hvor vi gråter over merkene på kondensatorene bak 5v-kabelen

PSU-mafian.. :laugh: Det er riktig at de som går så høyt opp i bare en ting, ofte blir litt pedantiske og kranglevorne på at kun det beste er godt nok på det grunnlaget at enhver teknisk unøyaktighet skal bli kraftig slått ned på som et direkte hån mot bobla universet deres. Måtehold praktiseres sjeldent, og det må være lov for oss lekfolk å kimse litt av.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

No har eg sagt at sønnen bør vente, men han er gal og hater meg. Så han skal få den for 4800 og eg meiner at han bør vente. Skal eg gi etter og la han kjøpe naboens pc for husfreden skyld?

Eg meiner han burde kjøpe seg eit nytt skjermkort og ssd disk

Endret av balder
Lenke til kommentar

Hehe .. Er vi nå inne på oppdragelse, og hvorvidt man skal kjøpe seg til ro i heimen? :p

I så fall sier jeg iallfall "Nei glem det!".

Hva spøk til alvor.

Oppsettet til naboen er helt OK, og 4800,- er ikke steingal pris. Regner med det følger med en orginal, lovlig kopi av windows? Han vil få en bedre plattform og litt raskere minne, et bedre skjermkort og en liten SSD. Resten er egentlig "mæh..".

Jeg mener fortsatt at det som er mest value her er å kjøpe komponentene jeg har satt opp (3200,-) og overklokke den gamle prosessoren sin. Dette "krever" kanskje mer i form av venting og arbeid da, men han vil få et enda bedre skjermkort og en større SSD. I tillegg lærer han litt :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...