balder Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Min sønn skal kjøpe ein brukt stasjonær PC til kr. 5000,-. Dette skriver han pcen består av Kabinett: Antec Twelve Hundred V3 Hovedkort: ASUS P8Z68-V CPU: Intel i7 2600K LGA 1155 CPU kjøling: Corsair H80i GPU: MSI GeForce 560Ti Twin Frozr 1GB RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz 4GBx2 PSU: Chieftec Nitro 85+ 750W SSD: Corsair Force GT 60GB HDD: Seagate Barracuda 1TB Blu-Ray: Lite-On Blu-Ray DVD: Lite-On DVD Slik ca så koster vel denne ny i deler ca kr. 9000 + skjermkortet som eg usikker på? Har sjekket prisjakt i dag. Var kanskje ein dyrare pc for 2 år siden? Men bør han kjøpe den? Endret 2. mai 2014 av balder Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Du må huske på at nye komponenter gir mer verdi for pengene enn gamle. Derfor nytter det ikke å sjekke hva to år gamle komponenter koster, men hva tilsvarende ytende komponenter ville kostet i dag. Svaret på det er nok at du kan få bedre nytt til 5000 kroner. Det er likevel ikke en helt gæren PC, så personlig om jeg hadde vært på jakt, ville jeg sannsynligvis gitt rundt 3500 kroner da det tross alt er brukt. Om en ikke har anleding til å bygge selv, er saken en helt annen. Da ville jeg syntes det var et greit kjøp, fordi du neppe får bedre til samme pris nytt. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) - Plattformen er helt OK (2. gen i7, Sandy Bridge og det har ikke vært mye endringer her siden. Ivy og Haswell (3. og 4. gen) er selvsagt litt sprekere clock per clock, men ikke noe å rope hurra for) - Skjermkortet er litt svakt. - Strømforsyning...njaa nei takk - SSD er for liten egentlig. - Kabinettet er faktisk ganske bra mtp kjøling. 5000,- ? Kanskje litt dyrt dette. Ville prøvd meg på 4 iallfall. Endret 2. mai 2014 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Han som eig pc'en seier at han kan kjøre Battlefield 3 på full grafikk? Bløff? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Den er ikke verdt 9000,- nei, men 5000,- er ikke en dårlig pris. Prosessoren er god, og kan overklokkes, men skjermkortet begynner nok å slite med å følge med nyere spill Hvis dere er interessert i å prute, er skjermkortet punktet å trykke på iallefall. Resten mener jeg er godt. Han som eig pc'en seier at han kan kjøre Battlefield 3 på full grafikk? Bløff? bløff. Men den klarer fint å kjøre BF3 på low/medium Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Han som eig pc'en seier at han kan kjøre Battlefield 3 på full grafikk? Bløff? Dette er jo egentlig ikke bløff. Maskinen vil klare å kjøre BF3 på full gnu, men du vil nok ende opp med ca. 20 FPS. Dette er FOR LAVT og er ikke spillbart. Du bør opp i 40 - 60 fps iallfall, og da må du ned på medium-ish som Sampson nevner. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 5K er litt i meste laget for denne PC'en. 4K er et godt kjøp, 4,5K er akseptabelt. Jeg forutsetter da at maskinen kommer med lovlig OS. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Dersom budsjettet er 5k ville jeg ha sett på noen av budsjettbyggene rundt forbi på forumet. Du kan få bedre enn dette for 5k. Jeg roper hurra for 2600k, men resten... meh.... Jeg hadde slått til for maks 4k og kjøpt ett nytt grafikkort om ett år. Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Dette har han i dag CM Storm Scout II Gaming Midi Tower Hovedkort:Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156 CPU:Socket-LGA1156, Quad Core, 2.8Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan Minne:Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Strøm:Silver Power SP-S650W PSU DvD spiller 1 tb HD + 500 GB HD Skjærmkort XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Er det betre å kjøpe naboen sin og selge denne for kr. 3000,-? Eller bør han prøve å oppgradere det han har? Naboens pc er det ikkje med Windows så den må eg fikse sjølv Han vil egentlig kjøpe seg ein pc fra 10000 til 15000. Han blir konfirmert i helga. Kjøpe nytt, eller brukt fleire gonger. Veit ikkje kva som er best Endret 2. mai 2014 av balder Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hvis han får solgt den gamle for 3K og legger 4 - 5K inn selv, så har han 100% nytt bygg, hvor enkelte av komponentene kan brukes i flere bygg i årene som kommer. 10-15K er strengt tatt litt unødvendig, men selvsagt fristende. Alternativt går det ann å bruke det gamle kabinettet, strømforsyning og ram (+HDD og DVD-rom) og kjøpe hovedkort, prosessor, skjermkort og en SSD. Da blir man jo sittende igjen med noen komponenter som nok er litt vonde å få solgt, så hvis han får solgt den gamle maskinen komplett er det nok like greit å kvitte seg med alt og kjøpe alt nytt. Enkelt og greit. Det er nok ikke noe fasit svar her. Men jeg tror jeg ville solgt (hvis han får solgt...) og bygd nytt. Lenke til kommentar
balder Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Kva med å leite på finn.no. Sikkert nokon ungdommer som har plutselig bruk for penger og må selge dataen sin kjapt. Er det nokon dataer der ute som kan vere lurt kjøp? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Dette har han i dag CM Storm Scout II Gaming Midi Tower Hovedkort:Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156 CPU:Socket-LGA1156, Quad Core, 2.8Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan Minne:Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Strøm:Silver Power SP-S650W PSU DvD spiller 1 tb HD + 500 GB HD Skjærmkort XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Er det betre å kjøpe naboen sin og selge denne for kr. 3000,-? Eller bør han prøve å oppgradere det han har? Naboens pc er det ikkje med Windows så den må eg fikse sjølv Han vil egentlig kjøpe seg ein pc fra 10000 til 15000. Han blir konfirmert i helga. Kjøpe nytt, eller brukt fleire gonger. Veit ikkje kva som er best Får han solgt til 3k, så gjør det umiddelbart. Det vil være et utrolig bra salg for deg som selger, og et utrolig dårlig kjøp for den som mottar. Som folk sier her, får du bygget noe langt bedre til 5k, men det er vanskelig å finne en ferdig maskin til lavere pris. Men diskuter mulighetene for 4k, fordi den er tross alt brukt. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Du får ikke bygget noe bedre til 5K, men dersom du oppgraderer den gamle maskinen for 5-6K sitter du med en fin maskin. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Den gamle er da ikke helgæren den heller. Nå står det ikke CPU, jeg antar at siden det står quadcore 2.8 ghz socket 1156 at det er en Core i7 860. Med overklokking til 4 ghz, ny kjøler på CPU og et ATI R9 280X ville det blitt en grei gamer. 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Du får ikke bygget noe bedre til 5K, men dersom du oppgraderer den gamle maskinen for 5-6K sitter du med en fin maskin. Hvor mye vil du vedde? Den gamle er da ikke helgæren den heller. Nå står det ikke CPU, jeg antar at siden det står quadcore 2.8 ghz socket 1156 at det er en Core i7 860. Med overklokking til 4 ghz, ny kjøler på CPU og et ATI R9 280X ville det blitt en grei gamer. Enig! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Du får ikke bygget noe bedre til 5K, men dersom du oppgraderer den gamle maskinen for 5-6K sitter du med en fin maskin. Hvor mye vil du vedde? Tja, er noen ting på pc'en som drar opp prisen da, CPU, PSU og SSD og HK er alt godt, Du vil nok kunne spare inn på alle punktene og punge ut mer i skjermkort, men poenget her var jo om det er en ok deal. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Du får ikke bygget noe bedre til 5K, men dersom du oppgraderer den gamle maskinen for 5-6K sitter du med en fin maskin. Hvor mye vil du vedde? Prøv og sett opp en bedre maskin til 5K! Klarer du det, så er du god. Lenke til kommentar
iBrick Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Jeg kjørte BF3 på high med omtrent tilsvarende specs. Hvis sønnen din skal spille mye forskjellig av nytt og gammelt så duger pcen greit til å spille med. Det er også mulig å bytte ut skjermkortet med et AMD R9 270x/280x og dra bf4 på high/ultra... EDIT: Da snakker jeg om i 1080p BTW, har samme prosessoren, og den er god til overklokking EDIT EDIT: Jeg ser at det er snakk om å selge og kjøpe nytt/brukt. Skal han ha noe som virkelig duger i mange år fremover, så ville jeg venta til de nye Intel prosessorene kommer ut, og bygd en pc med 1000-1200w strømforsyning og skjermkort i 5-8000 kr klassen (evt 2 stk 280x i Crossfire). Nå har akkurat Xbox one og PS4 kommet, så spill kommer til å bli utviklet etter denne standarden fremover, og en pc til 10-15k klarer å matche det i mange år.. EDIT: Men samtidig er det mye penger i den alderen, for å spille på max settings... Endret 2. mai 2014 av iBrick Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Greia er ikke å gå bedre til 5K, greie at å få mye bedre til 6-7k ( lite ekstra) 1 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Du får ikke bygget noe bedre til 5K, men dersom du oppgraderer den gamle maskinen for 5-6K sitter du med en fin maskin. Hvor mye vil du vedde? Prøv og sett opp en bedre maskin til 5K! Klarer du det, så er du god. Klart jeg er! Black Shell Kabinett: Corsair Carbide 200R Hovedkort: Gigabyte GA-F2A88X-D3H Prosessor: AMD Athlon II X4 750K Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO Skjermkort: Sapphire Radeon HD R9 270X Minne: Kingston 1600MHz CL11 4GB Lagring: Crucial M500 240GB SSD Strømforsyning: Super Flower Golden Green HX 500W Optisk drev: Asus DRW-24F1ST Pris: 5250 kr (NetOnNet + CDON + Deal) For mer inngående informasjon om oppsettet, sjekk byggetråden her. Prosessoren er hakket tregere, men bra dimensjonert for skjermkortet som er mye kjappere og som til syvende og sist vil gjøre at han får bedre ytelse i spill. Noe mindre minne, uten at det skal ha så fryktelig mye å si generelt (med visse unntak!). Bedre SSD, bedre PSU, bedre kabinett og bedre hovedkort! Totalt ville jeg heller hatt dette bygget til 5k. Endret 2. mai 2014 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå