TheNarsissist Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hei, jeg får snart standpunkt i et fag. Her har jeg en 4+ og en 5. Jeg mener at jeg burde få fem, læreren sier at jeg burde være fornøyd med 4. Begrunnelse? Jeg fikk 2 forrige termin. Grunnen til dette var at jeg hadde tre privatisteksamen (som jeg naila). Dette ga liten tid til spesielt dette faget. I matte og realfag er det jo enkelt og man får ikke lavere enn man får på terminprøven, men i dette fager er det ikke terminprøve. § 3-17.Sluttvurdering i fag Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3. Spm mitt da er: Læreren kan umulig vite om jeg kan eller ikke kan kompetansemålene vi tok forrige termin nå. Kunne jeg da bedt om en ny prøve i disse kompetansemålene? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Og til alle som lurer, ja jeg prøver å være så jævlig og skape så mye kvalm for skolen som mulig. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) § 3-18.Standpunktkarakterar i fagStandpunktkarakterar er karakterar som blir gitt ved avslutninga av opplæringa i fag, jf. læreplanverket, og som skal førast på vitnemålet.Standpunktkarakteren må baserast på eit breitt vurderingsgrunnlag som samla viser kompetansen eleven har i faget, jf. § 3-3. Eleven skal ha høve til å forbetre kompetansen sin i faget inntil standpunktkarakteren er fastsett. Eleven skal bli gjort kjend med kva det er lagt vekt på i fastsetjinga av hennar eller hans standpunktkarakter.§ 3-3 sier:§ 3-3.Grunnlaget for vurdering i fagGrunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.I vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen eller lærekandidaten trekkjast inn. Du har fått mulighet til å forbedre karakteren din. Dette har læreren din gjort. Vurderingen går ut i fra de samlede kompetansemålene som er fastsett i læreplanen for faget ditt. Samtidig sier lova at din forutsetning i faget ikke skal ha noen påvirkning av karakteren. Dermed betyr det lite at det har vært nødvendig med prioritering av andre fag. Jeg går ut i fra at dette går ut på historiefaget. Her ser du kompetansemålene for VG3 i historie fellesfag for studiespesialiserende. Vurderinger kan altså bære preg av at de stammer fra 1. termin. Det er derimot 2. termin som skal telle mest fordi du skal ha mulighet til å forbedre deg. Samtidig kan man ikke kaste bort 1. termin, fordi det er de samlede kompetansemålene som skal vurderes. Hvis du f. eks. har hatt om Romerriket i 1. termin - og det er en del av kompetansemålet, så skal det også tas med i sluttvurderingen. Sjansen til å lære deg dette fikk du i 1. termin. Endret 2. mai 2014 av Quote Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Da var den grei, takker Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Har alltid hørt fra mine lærere at det er andre termin som gjelder, og at de ser helt bort i fra første termin. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Ja, er det jeg har hørt siden ungdomsskolen. Er først i år jeg får denne problemstillingen. Men jeg kan jo forstå det, med tanke på at de ikke kan teste alle kompetansemålene mellom jul og sommer. Irriterende ja, forståelig ja. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Har alltid hørt fra mine lærere at det er andre termin som gjelder, og at de ser helt bort i fra første termin. Det spørs litt. Hvis man har en heldagsprøve som omfatter hele læreplanen, så kan man se bort i fra første termin. Det avhenger også litt av hvilket fag det er snakk om. Hvis man f. eks. ser en god utvikling i skriving ved årets slutt - så trenger man ikke å se på hvordan skrivingen var i 1. termin - for en jobber med det samme læreplanmålet hele året; nemlig skriving. Hvis man har et emne som er støttet opp mot et læreplanmål kun i 1. termin, så må man også se på karakteren fra dette emnet. Det er lovpålagt at kunnskapen opp mot læreplanen skal måles. Det står ingenting om at 1. termin ikke skal vurderes, men at eleven skal få mulighet til å forbedre seg. Det er dette en kan kalle 1. terminskarakteren; en mulighet til å forbedre seg selv. Dette har TS fått gjort når han gikk i fra en 2 til 4. Hvis jeg var TS, så hadde jeg bedt snilt om en omfattende prøve. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Ja jeg vurderer det. Skolen har den muligheten, men kan jo gå andre veien også pluss at det er eksamner denne mnd. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Noe som kan være enklere for læreren kan være ei høring, der du presenterer noe eller blir spurt om hele læreplanen. Lærere er som oftest litt enklere å be om noe sånt, da det blir litt mindre arbeid for dem Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Skal sjekke det opp, har egentlig lite å tape. Får jeg ikke fem blir det å ta det opp anyway. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå