Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal læreren bruke karakteren fra første termin?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg får snart standpunkt i et fag. Her har jeg en 4+ og en 5. Jeg mener at jeg burde få fem, læreren sier at jeg burde være fornøyd med 4. Begrunnelse? Jeg fikk 2 forrige termin. Grunnen til dette var at jeg hadde tre privatisteksamen (som jeg naila). Dette ga liten tid til spesielt dette faget. I matte og realfag er det jo enkelt og man får ikke lavere enn man får på terminprøven, men i dette fager er det ikke terminprøve.

§ 3-17.Sluttvurdering i fag

Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i fag i læreplanverket, jf. § 3-3.

Spm mitt da er: Læreren kan umulig vite om jeg kan eller ikke kan kompetansemålene vi tok forrige termin nå. Kunne jeg da bedt om en ny prøve i disse kompetansemålene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 3-18.Standpunktkarakterar i fag
Standpunktkarakterar er karakterar som blir gitt ved avslutninga av opplæringa i fag, jf. læreplanverket, og som skal førast på vitnemålet.
Standpunktkarakteren må baserast på eit breitt vurderingsgrunnlag som samla viser kompetansen eleven har i faget, jf. § 3-3. Eleven skal ha høve til å forbetre kompetansen sin i faget inntil standpunktkarakteren er fastsett. Eleven skal bli gjort kjend med kva det er lagt vekt på i fastsetjinga av hennar eller hans standpunktkarakter.

§ 3-3 sier:
§ 3-3.Grunnlaget for vurdering i fag
Grunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.
I vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen eller lærekandidaten trekkjast inn.

Du har fått mulighet til å forbedre karakteren din. Dette har læreren din gjort. Vurderingen går ut i fra de samlede kompetansemålene som er fastsett i læreplanen for faget ditt. Samtidig sier lova at din forutsetning i faget ikke skal ha noen påvirkning av karakteren. Dermed betyr det lite at det har vært nødvendig med prioritering av andre fag.

Jeg går ut i fra at dette går ut på historiefaget. Her ser du kompetansemålene for VG3 i historie fellesfag for studiespesialiserende.

Vurderinger kan altså bære preg av at de stammer fra 1. termin. Det er derimot 2. termin som skal telle mest fordi du skal ha mulighet til å forbedre deg. Samtidig kan man ikke kaste bort 1. termin, fordi det er de samlede kompetansemålene som skal vurderes. Hvis du f. eks. har hatt om Romerriket i 1. termin - og det er en del av kompetansemålet, så skal det også tas med i sluttvurderingen. Sjansen til å lære deg dette fikk du i 1. termin.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Har alltid hørt fra mine lærere at det er andre termin som gjelder, og at de ser helt bort i fra første termin.

Det spørs litt. Hvis man har en heldagsprøve som omfatter hele læreplanen, så kan man se bort i fra første termin. Det avhenger også litt av hvilket fag det er snakk om. Hvis man f. eks. ser en god utvikling i skriving ved årets slutt - så trenger man ikke å se på hvordan skrivingen var i 1. termin - for en jobber med det samme læreplanmålet hele året; nemlig skriving. Hvis man har et emne som er støttet opp mot et læreplanmål kun i 1. termin, så må man også se på karakteren fra dette emnet. Det er lovpålagt at kunnskapen opp mot læreplanen skal måles. Det står ingenting om at 1. termin ikke skal vurderes, men at eleven skal få mulighet til å forbedre seg. Det er dette en kan kalle 1. terminskarakteren; en mulighet til å forbedre seg selv. Dette har TS fått gjort når han gikk i fra en 2 til 4.

Hvis jeg var TS, så hadde jeg bedt snilt om en omfattende prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...