Gå til innhold

Hvordan legge ENKELT fil som vedlegg i mac mail?

Anbefalte innlegg

Når jeg skal legge fil vedlegg på mac mail legger den til en hel mappe istedet for å åpne mappen slik at jeg kan legge til en enkelt fil fra mappen. Går det virkelig ikke ann å legge til enkelt filer via vedleggs knappen (merket med "binders") ?

(vet an alternativet er å åpne finder å dra-slipp inn i mail.. men det er da i overkant tungvint?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drag and drop ble vel ansett som et stort fremskritt når det kom for 30 år siden.

Du skal kunne velge en enkelt fil. Vet ikke hvordan view du har på browse-vinduet når du skal legge ved en fil, men det er gjerne i feltet helt til høyre du velger spesifik fil.

...du kan jo legge ved et skjermskudd for å vise hvordan det ser ut?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Drag and drop ble vel ansett som et stort fremskritt når det kom for 30 år siden.

Du skal kunne velge en enkelt fil. Vet ikke hvordan view du har på browse-vinduet når du skal legge ved en fil, men det er gjerne i feltet helt til høyre du velger spesifik fil.

...du kan jo legge ved et skjermskudd for å vise hvordan det ser ut?

Sorry for tregt svar, her kommer bilde eksempel:

Om jeg ønsker å åpne mappen chat icons for å velge en fil fra den som vedlegg, ergo dobbelklikker på mappen eller velger "veg fil" http://prntscr.com/3vncxk ...

.. Så legger den til hele mappen: http://prntscr.com/3vndnj ..

Lenke til kommentar

Det er fordi "filen" du velger, er en snarvei (i Mac OS kaller de det alias)til mappen Chat Icons - derfor vil den legge ved hele mappen. Denne snarveien er å betrakte som en fil - som peker til en mappe.

En omvei er å åpne den mappen i Finder først, finne filen du skal ha, drag-and-drop over til Mail vinduet.

Du skal også kunne bruke CMD+C for å kopiere, og CMD+V i Mail vinduet for å lime inn.

Lenke til kommentar

Det er fordi "filen" du velger, er en snarvei (i Mac OS kaller de det alias)til mappen Chat Icons - derfor vil den legge ved hele mappen. Denne snarveien er å betrakte som en fil - som peker til en mappe.

En omvei er å åpne den mappen i Finder først, finne filen du skal ha, drag-and-drop over til Mail vinduet.

Du skal også kunne bruke CMD+C for å kopiere, og CMD+V i Mail vinduet for å lime inn.

Problemet er jo at det ikke går ann å klikke seg inn i noen mapper via "vedlegg" (binders) ikonet i mac mail. Dette gjelder alle mine mapper, ikke bare chat icons.

Det må jo være mulig å legge ved en enkel fil som ligger inne i en mappe, uten at hele mappen skal bli med (forutenom å måtte åpne en ekstern applikasjon (finder) for å kjøre dragndrop?)

Lenke til kommentar

Poenget er jo at et sånt alias, snarvei, er en fil. Når du dobbeltrykker så vil Mail tro at du vil legge ved denne filen - som peker til en mappe - og da har du lagt ved hele mappen.

Skal du ha en snarvei til denne Chat Icons-mappen kan du, i Finder, åpne mappen og legge den i venstrekant av Finder, sammen med "Dokumenter, Musikk, Filmer" osv..

Når du i Finder skal finne filen du skal ha, trykker du på snarveien fra venstre kant.

Gjelder det alle mapper, til og med de som ikke er sånne snarveier?

Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har vært borti denne problematikken, rett og slett fordi jeg enten bruker copy-paste eller drag-and-drop.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Poenget er jo at et sånt alias, snarvei, er en fil. Når du dobbeltrykker så vil Mail tro at du vil legge ved denne filen - som peker til en mappe - og da har du lagt ved hele mappen.

Skal du ha en snarvei til denne Chat Icons-mappen kan du, i Finder, åpne mappen og legge den i venstrekant av Finder, sammen med "Dokumenter, Musikk, Filmer" osv..

Når du i Finder skal finne filen du skal ha, trykker du på snarveien fra venstre kant.

Gjelder det alle mapper, til og med de som ikke er sånne snarveier?

Jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har vært borti denne problematikken, rett og slett fordi jeg enten bruker copy-paste eller drag-and-drop.

Var veldig enkelt å fikse dette: http://prntscr.com/3vy82n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...