Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skruer til lampeholder tak, amerikansk dimensjon, hvor finner man de?

Anbefalte innlegg

Jeg skal henge opp en lampe hos noen i familien. Problemet er at boksen i taket er fra 60-tallet eller noe sånt, og den gangen brukte man amerikanske dimensjoner på skruer/bolter. Ingen synes å kunne skaffe slike lenger, selv om det jo må være en del hus der man trenger dem fremdeles.

De synes å være snaut 5mm tykke, og gjengene er forskjellige fra dagens. Jeg gjetter 3/16" (dagens norske er 4mm.)

Så spørsmålet er: Finnes det noe sted i landet man kan få slike, eller må jeg bestille utensjøs fra? (Det kan jeg selvsagt, men det blir jo etter "prøve og feile"-metoden siden amerikanske leverandører neppe vet riktig dimensjon for norske 60-talls hus.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS. Amerikanske? England var vel de første som tok i bruk tommer. Og vi har benyttet begge deler, både metriske og tommer/fot systemet. Du mener vel gjenger som går på tommer og ikke tyske millimeter gjenger. :)

Kanskje du skulle sjekke med en elektroinnstalør? Trolig har de skruene, eller vet hvor de har. Og godt utstyrte jernvarer/byggevarer har også skruer gjenget ertter tommer. Eller finnes det spessialfirmaer, som er nevnt av andre.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har vært hos flere jernvarehandlere, men de visste knapt hva jeg snakket om. Det var hos en elektroinstallatør jeg endelig fikk vite svaret, men han sa de var umulig å få tak i lenger.

Ja, jeg snakker om tommer. England var nok først, men de har jo siden stort sett forlatt det til fordel for det metriske system. Derfor sier jeg amerikansk

Jeg skal sjekke med Biltema.

Å gjenge opp metriske skrue er vel neppe noe enklere, da må jeg ha gjengeverktøy i tommer. Det er vel ikke noe lettere å få tak i enn skruene, og koster mye mer...

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har vært hos flere jernvarehandlere, men de visste knapt hva jeg snakket om. Det var hos en elektroinstallatør jeg endelig fikk vite svaret, men han sa de var umulig å få tak i lenger.

Ja, jeg snakker om tommer. England var nok først, men de har jo siden stort sett forlatt det til fordel for det metriske system. Derfor sier jeg amerikansk

Jeg skal sjekke med Biltema.

Å gjenge opp metriske skrue er vel neppe noe enklere, da må jeg ha gjengeverktøy i tommer. Det er vel ikke noe lettere å få tak i enn skruene, og koster mye mer...

bare ta en m5 gjengetapp og gjeng opp igjen hulla som er der..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...