tom waits for alice Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Jeg skal henge opp en lampe hos noen i familien. Problemet er at boksen i taket er fra 60-tallet eller noe sånt, og den gangen brukte man amerikanske dimensjoner på skruer/bolter. Ingen synes å kunne skaffe slike lenger, selv om det jo må være en del hus der man trenger dem fremdeles. De synes å være snaut 5mm tykke, og gjengene er forskjellige fra dagens. Jeg gjetter 3/16" (dagens norske er 4mm.) Så spørsmålet er: Finnes det noe sted i landet man kan få slike, eller må jeg bestille utensjøs fra? (Det kan jeg selvsagt, men det blir jo etter "prøve og feile"-metoden siden amerikanske leverandører neppe vet riktig dimensjon for norske 60-talls hus.) Geir Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Nå er jeg ingen ekspert men jeg ville stukket innom Albert E Olsen (www.aeo.no) eller Würth (www.wuerth.no) og hørt med de der. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Takk. Får prøve dem på mandag. Geir Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Biltema har noen tommeskruer. Kan du ikke gjenge opp igjen m 4 eller 5 mm metrisk da? Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Gå til en jernvarehandel, de vet nok hva du trenger - er neppe en ukjent problemstilling :-) 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Prøvde hos min lokale Jernia for noen år siden, men de bare rista på hodet - for gammelt... Kanskje elektrikere kan ha noen skruer på lur? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 TS. Amerikanske? England var vel de første som tok i bruk tommer. Og vi har benyttet begge deler, både metriske og tommer/fot systemet. Du mener vel gjenger som går på tommer og ikke tyske millimeter gjenger. Kanskje du skulle sjekke med en elektroinnstalør? Trolig har de skruene, eller vet hvor de har. Og godt utstyrte jernvarer/byggevarer har også skruer gjenget ertter tommer. Eller finnes det spessialfirmaer, som er nevnt av andre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Takk for svar. Jeg har vært hos flere jernvarehandlere, men de visste knapt hva jeg snakket om. Det var hos en elektroinstallatør jeg endelig fikk vite svaret, men han sa de var umulig å få tak i lenger. Ja, jeg snakker om tommer. England var nok først, men de har jo siden stort sett forlatt det til fordel for det metriske system. Derfor sier jeg amerikansk Jeg skal sjekke med Biltema. Å gjenge opp metriske skrue er vel neppe noe enklere, da må jeg ha gjengeverktøy i tommer. Det er vel ikke noe lettere å få tak i enn skruene, og koster mye mer... Geir Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Takk for svar. Jeg har vært hos flere jernvarehandlere, men de visste knapt hva jeg snakket om. Det var hos en elektroinstallatør jeg endelig fikk vite svaret, men han sa de var umulig å få tak i lenger. Ja, jeg snakker om tommer. England var nok først, men de har jo siden stort sett forlatt det til fordel for det metriske system. Derfor sier jeg amerikansk Jeg skal sjekke med Biltema. Å gjenge opp metriske skrue er vel neppe noe enklere, da må jeg ha gjengeverktøy i tommer. Det er vel ikke noe lettere å få tak i enn skruene, og koster mye mer... Geir bare ta en m5 gjengetapp og gjeng opp igjen hulla som er der.. Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Eller kanskje bedre med M4 (gjengebor 3,5mm) 3/16 har gjengebor 3,7mm M5 har gjengebor 4,5mm Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Ah, det var hullet du ville gjenge opp, ikke skruene. Jo det kunne man vel få til. Ikke mitt fagområde dette med skruer og gjenger. Geir Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Ah, det var hullet du ville gjenge opp, ikke skruene. Jo det kunne man vel få til. Ikke mitt fagområde dette med skruer og gjenger. Geir Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Eller du kan prøve her...http://www.zachskruer.no 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Hos oss finner du de rare skruene - som tommeskruer, skruer til gamle tak- og veggbokser, maskinskruer i messing og syrefaste unbrakoskruer. Høres lovende ut, tusen takk for tipset! Geir Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Zachariassen Jernvare har en kjeller full med skruer i dimensjoner som du ikke visste fantes.. selv med gjenger med imperiske avstander/mål. ring dit så regner jeg med du får det du er på jakt etter. 1 Lenke til kommentar
Footy Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 kan bekrefte at Zachariassen Jernvare har. kjøpt der selv i sin tid 1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Zachariassen har garantert. Har reddet meg før :-) 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Zachariassen kunne hjelpe ja. Så får vi se om det er de riktige skruene når de kommer i posten. Takk for alle tips! Geir Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Zachariassen kunne hjelpe ja. Så får vi se om det er de riktige skruene når de kommer i posten. Takk for alle tips! Geir Det var så lite så. Hvis de ikke passer så bruk tyggis... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2014 Det var så lite så. Hvis de ikke passer så bruk tyggis... Hmmm. Det er rommet til mitt et av mine barnebarn, hun er 15, så tyggis finnes det nok i nærheten... Gode råd kan godt være små! Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå