DataFMT Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Hei, nå har jeg lurt på noe en god stund. Kanskje noen her vet noe mer. Jeg har asus xonar d2x koblet til en denon avr-2807 via toslink. Man kan velge følgende SPDIF-modus i Xonar D2X Audio Center: 1. PCM (best lyd - krystallklart) 2. Dolby Digital Live (suser) 3. DTS Interactive (suser litt ved høyt volum) 4. S/PDIF in loopback (vet ikke helt meningen med den - lyden går i /dev/null i allefall) Forøvrig kjører jeg Windows 7 med versjon 7.12.8.1794 av lyd driver. Problemet mitt er at jeg må bytte modus fra PCM til DTS når jeg vil ha mer enn stereo fordi PCM ikke overfører mer enn to lydkanaler fra PC til receiver. PCM gir absolutt best lyd her hos meg, og kunne også ha tenkt meg å brukt dette for 5.1. Jeg brukte en del tid på å finne ut av det tidligere, og til slutt slo jeg meg til ro med at dette kanskje rett og slett ikke var mulig på grunn av begrensninger i PCM, lydkortet eller receiver. Nå leste jeg akkurat at PCM har mulighet for 8 kanaler, og da begynner jeg å lure igjen... Noen her som har peiling? Endret 2. mai 2014 av DataFMT Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Den optiske utgangen som er av S/Pdif støtter kun Stereo PCM. For å få 7.1 PCM er eneste mulighet å bruke HDMI. Det er spesifikasjonene på overføringen som setter begrensningen. Hva er det du kobler deg opp i mot? Hvis du bruker de analoge utgangene, så får du best kvalitet på opptil 8 kanaler. For noen år siden nå jeg brukte Logitech Z-5500 så var de analoge utgangene fra mitt Creative lydkort mye bedre enn digitalt. Hvis du setter lyden til 24-bit/96Hz, så vil lydkortet dytte støy langt utenfor det hørbare området, og når det da lager analoge signaler av dem, så vil det normalt kun være støy som kabelene på veien, eller støy i forsterkeren som kommer. DTS har mulighet til å sende 5.1 i ca 1,4xxx Mb/s kvalitet, vet ikke om du får satt det i driveren, men det skal gi beste mulig lydkvalitet i 5.1 digitalt ut. 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Tusen takk for svar Anders, og beklager at jeg ikke har sett svaret ditt tidligere. Er ikke så veldig aktiv på forumet dessverre. Den optiske utgangen som er av S/Pdif støtter kun Stereo PCM. For å få 7.1 PCM er eneste mulighet å bruke HDMI. Det er spesifikasjonene på overføringen som setter begrensningen. Ok, kan man ikke bruke coax? Hva er det du kobler deg opp i mot? Hva du mener? Hvis du setter lyden til 24-bit/96Hz, så vil lydkortet dytte støy langt utenfor det hørbare området, og når det da lager analoge signaler av dem, så vil det normalt kun være støy som kabelene på veien, eller støy i forsterkeren som kommer. Skjermkortet tillater faktisk 24-bit/192kHz, men det gir ingen hørbar forskjell fra 16 bit og 48 kHz. Jeg er usikker på hvor mye receiver takler, men den skal takle 24 bit i allefall. DTS har mulighet til å sende 5.1 i ca 1,4xxx Mb/s kvalitet, vet ikke om du får satt det i driveren, men det skal gi beste mulig lydkvalitet i 5.1 digitalt ut. Jeg vet ikke. Lydkvaliteten er ikke så værst med DTS aktivert, men med et skikkelig HI-FI system vil man jo selvsagt ha best mulig lyd og ikke bli stoppet av tulleting som kabler og instillinger. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Må ha greid å overse at du nevner Denon 2807 når jeg spurte om hva du kobler deg opp i mot. Coax støtter kun S/Pdif, er forskjell er egentlig elektrisk og optisk overføring. Ellers stå støtter de akuratt de samme formatene. Hvis du har satt skjermkortet til PCM, og du får lyd ved 24/192, så støtter forsterkeren dette. Mange av dem gjør det i stereo, men støtter maks 24/96 i surround via HDMI. Den store forskjellen mellom 16/48 og 24/96-192 er hvis du får tak i noe 24-bit musikk, da hører man forskjell. Ellers så kan du hvis du hører godt etter høre litt forskjell på støy. 96 KHz flytter støyen enda lenger unna det hørbare området, og gir enda mindre støy. Noen ganger hører man det bedre enn andre. Ville anbefalt deg å sette den på 24/96, da du ikke taper noe på det. Og hvis du skulle kommer over noe som utnytter det skikkelig, så mister du heller ikke noe ved å glemme å sette den opp. Skal du få best lyd med ditt oppsett, så vil det være å bruke HDMI. De fleste skjermkort støtter dette, men da forbigår man lydkortet ditt. Man bør også ved å velge det, se om det finnes en Direct funksjon i driveren, slik at det som av spilles sendes rett videre, og ikke omgjort til surround eller stereo alt etter hvilket lydspor som blir avspilt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå