chris_90 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Halo folkens Vurder en bmw 320 coupe og eieren sier motor er bytta til 330. Nå har jeg så lite peiling hva det innebærer at jeg måtte spør dere. Har googlet det litt der folk sier at det mye styr at det ikke bare å skifte motor. Regner med at det må godkjennes også? Noe jeg bør tenke om før jeg kjøper noe sånt? Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hvorfor spør du ikke selger? Har lite for seg å spørre på et forum når han for alt vi vet kan ha fått godkjent motorbyttet eller at det er en sliten ungdomsherja BMW der originalmotoren raste og ble oppgradert til en 3 liter. Du bør ha ganske god teknisk innsikt hvis du skal kjøpe noe sånt som er ombygd. Jeg er alltid skeptisk til ombygde biler. Spesielt BMW. Og spesielt gamle 3-serier som er ungdomskjørt og ungdomsskrudd. Mye av disse bilene er skrudd og mekka på i skur eller i trange fjøs og låver med Biltema verktøy. Det kan være alt mulig. Så slike biler bør inspiseres GRUNDIG og bli vurdert NØYE. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Det er en risiko for at den er ihjelskrudd. Tommelregelen er å holde seg borte fra biler som har fått byttet motor, spesielt på typiske ungdomsbiler som eldre 3-serier. Det høres kanskje ut som skryt, og mange selgere liker å tro at det modifiserte kunstverket demmes er tidenes kupp, men man vet aldri om det har blitt gjort en feil som har omvandlet motoren til en tikkende bombe. Skal du ha en 330 så bør du kjøpe en 330. Det er verdt å betale det lille mellomlegget for å kvitte seg med risiko. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Spør alltid selger om det er godkjent og om han kan vise til kvitteringer for ombyggingen hos et verksted eller dokumentere dette med en prosjektlogg eller lignende. Ellers ville jeg styrt unna om du ikke har noe særlig teknisk innsikt. Det som er viktig ved et motorbytte er at i tillegg til motoren så er girkassen, mellomaksling, differensial, stikkakslinger, bremseskive og kalippere byttet. I hovedsak for at dette skal tåle kreftene til den nye motoren. I tillegg kan man måtte bytte ting som spindler for å få på de nye bremsene og kalipperne, div deler i understellet som ikke er dimensjonert opp for kreftene den nye motoren har o.l. Ellers om man går inn for å registrere om bilen pleier man som oftest å handle inn en donorbil som man regelrett skrur av hele understellet på og monterer på den bilen sin i tillegg til det jeg nevner litt lenger oppe her. 2 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Enig med resten her, finn deg en ekte 330 når du først skal kjøpe. Med mindre du vet eksakt hva som er blitt gjort og hvordan det er blitt gjort så ville jeg vært skeptisk. Hvertfall siden det ikke er bare bare å bytte motoren fra en 320 til en 3liter uten å gjøre en god del annet og. Skal det bli gjort skikkelig så må ting som girkassen også byttes for det er en egen kasse til 328 og 330, noe som sjeldent blir gjort siden det begynner å bli en kostbar affære da. Endret 2. mai 2014 av -Tommy 2 Lenke til kommentar
chris_90 Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Takker alle for respons. Jeg måtte spør dere for jeg ikke vet hvor vanlig det er å bytte motor. Det er snakk om 70.000 og tror ikke jeg vil ta den risiko. Så takker alle for så gode svar! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Til 70-80k så er det mange 328 ute på Finn å velge mellom. De er litt trøtte noen av de, og forsikringen kommer til å svi. Ser noe som dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47844811&searchclickthrough=true Så bør du holde deg borte, med mindre dine eneste intensjoner er å skru. Endret 5. mai 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeez. Folkens, hvis deres eneste erfaring med å faktisk skru på biler, er at dere så 2 Fast 2 Furious i 2007, og resten er noe dere har hørt av tante Arthur som kjenner en fyr som har en katt som har sett en bil, så hold dere for gode til å svare, eller presiser det i innlegget. Det nevnes ikke hvilken motor som stod i bilen da den var ny(nei, 320 er ikke bare 320), heller ikke hvilken motor som er satt i(samme gjelder her), eller hvilken modellserie denne 320en er fra. E36, E46, E90? Ja, alle ombygginger må godkjennes. Det kan være gjort, det kan være enkelt, og det kan bli vanskelig. De to siste avhenger av jobben som er gjort, og delene som er brukt. Utrykket "ihjelskrudd" er veldig fjernt for meg. Så lenge man gjør greit arbeid, er det ingen problem. Jeg har sikkert brukt nærmere 1000 timer på min bil, og jeg vil våge å påstå at den er langt bedre nå er da jeg begynte. Vi må ha konkret informasjon om hva som har blitt gjort, av hvem og hvilke deler som er benyttet for å kunne si noe konkret i saken. Generelt, er det å anbefale at folk som ikke har peiling på bil, velger biler som er originale og umodifiserte, fordi det krever forståelse og innsikt å arbeide med en ombygget bil. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Klarer man å få garantert at arbeidet er gjort skikkelig så er jo det greit nok, men å blindt kjøpe ombygde biler gjort av amatører er fortsatt risikabelt. En liten feil kan ende opp med katastrofer, så da er det betryggende å vite at ting er gjort skikkelig fra fabrikk. Jeg har ingen tvil på at din bil er i fin stand selv etter 1000 timer, men problemet er at du kun har noen timer til å se over bilen før du kjøper den, og for at man vet så ble motoren byttet av amatører som aldri har skrudd i en bil før, bruker feil moment på skruer, billig verktøy, ducttape og superlim for å overdrive det hele. Det siste jeg har lyst til er at motorfestene løsner i 90 på motorveien eller en mutter faller inn i ventilkammeret (noe som jeg har sett, og det er ikke pent). Det er selvsagt worst case scenario, men det understreker poenget mitt at jeg ikke stoler på stort arbeid som ikke er gjort av sertifiserte mekanikere eller fra fabrikk. Endret 5. mai 2014 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeez. Folkens, hvis deres eneste erfaring med å faktisk skru på biler, er at dere så 2 Fast 2 Furious i 2007, og resten er noe dere har hørt av tante Arthur som kjenner en fyr som har en katt som har sett en bil, så hold dere for gode til å svare, eller presiser det i innlegget. Jeg føler selv at jeg presenterte et godt svar iforhold til det grunnleggende og hva man burde sjekke opp på en bil det er gjort et motorbytte i. Har du noen tilbakemeldinger/påpekninger på dette kan du få lov til å si ifra. Hilsen en som passerte 1000 timer på bilskruing for mange mange år siden. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 - Jeg føler selv at jeg presenterte et godt svar iforhold til det grunnleggende og hva man burde sjekke opp på en bil det er gjort et motorbytte i. Har du noen tilbakemeldinger/påpekninger på dette kan du få lov til å si ifra. Hilsen en som passerte 1000 timer på bilskruing for mange mange år siden. Du bortfaller fra den kategorien, det var andre svar jeg syntes var mer upresise og gav et feilaktig bilde, som tydet på lite kunnskap og forståelse. Klarer man å få garantert at arbeidet er gjort skikkelig så er jo det greit nok, men å blindt kjøpe ombygde biler gjort av amatører er fortsatt risikabelt. En liten feil kan ende opp med katastrofer, så da er det betryggende å vite at ting er gjort skikkelig fra fabrikk. Jeg har ingen tvil på at din bil er i fin stand selv etter 1000 timer, men problemet er at du kun har noen timer til å se over bilen før du kjøper den, og for at man vet så ble motoren byttet av amatører som aldri har skrudd i en bil før, bruker feil moment på skruer, billig verktøy, ducttape og superlim for å overdrive det hele. Det siste jeg har lyst til er at motorfestene løsner i 90 på motorveien eller en mutter faller inn i ventilkammeret (noe som jeg har sett, og det er ikke pent). Det er selvsagt worst case scenario, men det understreker poenget mitt at jeg ikke stoler på stort arbeid som ikke er gjort av sertifiserte mekanikere eller fra fabrikk. Du bruker så veldig store superlativer. Det er faktisk ikke verden undergang om det går en mutter inn i sylinderen(skjønner ikke hvor den "plutselig" skulle komme fra heller). Du får potensielt et havari, og det blir dyrt om du ikke kan skru selv. Det betyr ikke at det blir helt Tsjernobyl feat. Hollywood. Har bilen fungert ved test, er det svært skjelden at det oppstår større problemer. Så fremt man bare bytter det Hansien sier, skal det godt gjøres at det blir fryktelig feil med moment. Jada, momentet er viktig når man arbeider med toppen, men den står i fred ved et vanlig motorbytte. Det er gammel motor ut, ny motor inn. Da er det ingen ting det er viktig med hvor mye moment en bruker. Man har litt begrenset mulighet for hvor mye "jallamekk" man kan gjøre ved et motorbytte, og opprettholde normalt utseende og funksjonalitet. Du trenger knapt å legge bolter i sporet og gi mutterne et par runder med fingrene for at det sitter så fast at det ikke går helt ad undas. Det blir nok litt ødelagte komponenter og bulker, men det skjer ikke noe "farlig" stort sett. Poenget mitt er at de aller fleste som påtar seg et motorbytte, gjør research, og kan skru litt. De som ikke har den store kompetansen får ikke problemer med sikkerheten eller at ting faller fra hverandre. Det er enkelt. Problemet er å få det til å fungere som det skal. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Du bruker så veldig store superlativer. Det er faktisk ikke verden undergang om det går en mutter inn i sylinderen(skjønner ikke hvor den "plutselig" skulle komme fra heller). Du får potensielt et havari, og det blir dyrt om du ikke kan skru selv. Det betyr ikke at det blir helt Tsjernobyl feat. Hollywood. Har bilen fungert ved test, er det svært skjelden at det oppstår større problemer. Så fremt man bare bytter det Hansien sier, skal det godt gjøres at det blir fryktelig feil med moment. Jada, momentet er viktig når man arbeider med toppen, men den står i fred ved et vanlig motorbytte. Det er gammel motor ut, ny motor inn. Da er det ingen ting det er viktig med hvor mye moment en bruker. Man har litt begrenset mulighet for hvor mye "jallamekk" man kan gjøre ved et motorbytte, og opprettholde normalt utseende og funksjonalitet. Du trenger knapt å legge bolter i sporet og gi mutterne et par runder med fingrene for at det sitter så fast at det ikke går helt ad undas. Det blir nok litt ødelagte komponenter og bulker, men det skjer ikke noe "farlig" stort sett. Poenget mitt er at de aller fleste som påtar seg et motorbytte, gjør research, og kan skru litt. De som ikke har den store kompetansen får ikke problemer med sikkerheten eller at ting faller fra hverandre. Det er enkelt. Problemet er å få det til å fungere som det skal. Det er greit for deg som kan skru, men TS ga hverken inntrykk for at han/hun kunne, eller ville skru på bilen. Selv et lite havari kan bli dyrt for en som ikke er interessert i å behandle bilen som det reparasjons-objektet det er. Det trenger ikke å være mer enn en mutter i motorfestet som løsner før ting kan snowballe seg til å bli alvorlig. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Du bortfaller fra den kategorien, det var andre svar jeg syntes var mer upresise og gav et feilaktig bilde, som tydet på lite kunnskap og forståelse. Slik å forstå ja. Siden du besvarte på et generelt grunnlag og at folk flest i denne tråden virker til å en samstemt tone/holdning rund biler med motorbytte tolket jeg deg feil. Hadde du derimot besvart direkte til gavekort, som er den eneste jeg ser som har en litt tilspisset holdning til slike biler, hadde jeg nok ikke reagert på posten din. Endret 5. mai 2014 av Hansien Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 (endret) Jeg har alltid hørt at du skal styre LANGT unna biler med ny motor i, med mindre de er godkjent. EDIT: Selvskrudd, altså. Endret 5. mai 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Jeg har alltid hørt at du skal styre LANGT unna biler med ny motor i, med mindre de er godkjent. Det har du helt rett i. Så sant du ikke har kunnskapen og viljen for å få det godkjent selv. Årsaken til dette er at om du blir stoppet så må du punge ut for denne oppgraderingen uten at bilen blir lovlig. Bøtesatsene på biler med økt effekt er(var?) 1000,- pr hk over det den var godkjent med pluss feilmargin på 15%. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Bøteleggingen er vel det minste problemet. Det er verre for forsikringen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. mai 2014 Del Skrevet 5. mai 2014 Har hørt her på forumet at om forsikringsselskapet finner ut at bilen din ikke er i den standen du forsikret den som så kan de avslå utbetalingen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 Det jeg kjenner til er at de som har vært ute for et uhell hvor det ikke kunne påvise at oppgraderingen/e/ var årsaken til uhellet eller at det har vært andre sin skyld så har utbetalingene tilsvare det bilen var forsikret som. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Årsaken til dette er at om du blir stoppet så må du punge ut for denne oppgraderingen uten at bilen blir lovlig. Bøtesatsene på biler med økt effekt er(var?) 1000,- pr hk over det den var godkjent med pluss feilmargin på 15%. Hvor fant du disse bøtesatsene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå