isbeat Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Hei! Kjøpte for litt siden en LG Nexus 5 fra cdon.com. Når jeg mottok denne oppdaget jeg raskt at det var to døde pixler på skjermen. Derfor tok jeg raskt kontakt med cdon.com for å få sendt den på service. Innen jeg rakk å sende den avgårde fikk jeg desverre en sprekk/ripe på skjermen, men ikke i nærheten av de døde pixlene. Etter at det hadde gått veldig lang tid og jeg ikke hadde hørt noe fra cdon.com sendte jeg en melding for å høre hva statusen var. Dette var det jeg fikk i svar: "Det är inte garanti på apparaten på grund av sprucken display. Telefonen har blivit utsatt för yttre åverkan. Detta är inget fabrikationsfel & tillverkaren godkänner det ej som garantiärende. Kostnadsförslaget avser byte av displaymodul. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 1873.75 kr . Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 300 kr, exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering."Det kom ikke som en stor overraskelse. Sendte i høst en HTC one x på service hos Lefdal på grunn av at Wifi hadde sluttet å funke og fikk da beskjed om at jeg ikke fikk den reparert, da de mente at jeg hadde åpnet den selv eller sendt den på uatorisert verksted (noe som ikke stemte). Så etter noen måneder med frem og tilbake mellom meg, lefdal som var jævli lite medgjørlige, forbrukerrådet og verkstedet. Måtte jeg bite i det sure eplet å betale for å telefonen tilbake igjen ureparert. Nå står jeg altså litt i samme posisjon igjen. Jeg fikk en telefon med døde pixler. Sendte den til reparasjon, fikk beskjed om at de ikke vil reparere den p.g.a. noe urelatert selv om jeg mener at jeg har krav på det, men at jeg kan betale enda mer penger for å få tilbake denne ødelagte telefonen. Er det noe jeg kan gjøre i denne situasjonen som vil føre til at jeg kan få telefonen reparert uten å måtte punge ut masse? Eller blir jeg sannsynligvis nødt til å måtte betale for å få den tilbake igjen ureparert? Synes det er helt utrolig hvor kjipe disse verkstedene og butikkene er. Virker som at de ikke i det hele tatt bryr seg om å få tilbakevendene kunder, eller om omdømmet sitt. Føler meg i det hele tatt ganske lurt og hjelpesløs og orker ikke å gå gjennom masse styr med det her enda en gang. Hadde vært superhyggelig om noen har noen tips eller råd til hva jeg kan gjøre. Mvh. Tom Endret 2. mai 2014 av isbeat Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Ja det kan jo være slik i noen ganger, at om personen selv er skyld i skadene dekkes ikke garantien. Egentlig bør man få prisredusjon men forstår butikken velger reprasjon siden de da ikke får noe utgifter. I ditt tilfelle kan du nok det anbefales med forsikring, om man er uheldig. Er selv enig det skal ikke så mye til å få en ripe i telefonene generielt, selv om de påstår det er Gorilla glass så skal det bare å ha en minnepenn i metall eller mynter i samme lommen over tid blir glasset slitt. Sist jeg hadde problemet med mobilen så vil jeg heller anbefalt mobilfikseren siden man får som regel bedre priser på reprasjon en verkstedene til produsentene. Dog vil jeg ikke si hvordan det er med garanti, er jo klart produsentene vil påstå at ved reprasjon ved usertifiserte verksteder bortfaller all garanti, og garantien dekkes kun av verkstedet som ofte har kortere garanti en forbrukerkjøpsloven. Personlig i det siste vil jeg nesten fraråde folk å kjøpe større ting fra CDon eller slike steder, kundeservice der er ikke helt på topp. Så ville heller valgt elkjøp eller lefdal samt komplett. Endret 2. mai 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
isbeat Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Etter min erfaring er kundeservicen på Lefdal enda kjipere å ha med å gjøre. Det som er er at jeg ikke er skyldig i skaden. Skjermen hadde døde pixler rett ut av boksen, den ripa som kom etterpå var ikke grunnen til at de oppsto. Men det virker som at det er verkstedet prøver å si, eller ihvertfall at jeg ikke kan reklamere på de døde pixlene som var på telefonen rett ut av boksen pga. ripen som oppstod i etterkant. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Nå er det forskjell på ripe og sprekk. En ripe vil ikke gå utover garanti. Men en sprekk gjør da det er knust. Lenke til kommentar
isbeat Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Men er en sprekk som er på et helt annet sted på skjermen enn de døde pixlene grunn nok til at reklamasjonsretten er ugyldig? Den kom også som sagt etter de døde pixlene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Men er en sprekk som er på et helt annet sted på skjermen enn de døde pixlene grunn nok til at reklamasjonsretten er ugyldig?Selvsagt ikke, men det kan bli vanskelig å bevise at de døde pikslene kom først. Endret 2. mai 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
isbeat Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Men er en sprekk som er på et helt annet sted på skjermen enn de døde pixlene grunn nok til at reklamasjonsretten er ugyldig?Selvsagt ikke, men det kan bli vanskelig å bevise at de døde pikslene kom først. True dat. Men er det ikke sånn at de har bevisbyrden de 6 første månedene etter at telefonen er kjøpt? Sånn at de da isåfall må bevise at de to døde pixlene er forårsaktet av sprekken? Lenke til kommentar
-97A4KQY8 Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Så lenge tlf ikke er eldre enn det så har du helt rett. Det er bare å henvise til forbrukerkjøpsloven og be de bevise at de døde pixlene er resultat av den sprukne skjermen. Hvis de ikke klarer det så stiller du endel sterkere. Men uansett så tror jeg det blir vanskelig å få tatt en sprukken skjerm på reklamasjon Endret 2. mai 2014 av -97A4KQY8 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Så spørs det om noen døde pixler er nok for å utgjøre en mangel (reklamasjon), eller om LG garanterer 0 døde pixler på sine display (garanti). Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Garanti er noe produsenten setter. Om det er sprekk i skjerm, så skal man ikke se bortifra at LG ikke garanterer for pixelfeil osv. Ellers så skal man ha en del pixler midt på skjermen for at det skal gå igjennom på reklamasjonen (Tror jeg). Du får holde oss oppdatert. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 De fleste produsenter regner skjermene sine som å være "klasse 2" skjermer. (http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2) Det betyr at det må være over fem døde pixler per millioner pixler for å være defekt. Tror ikke du kommer noen vei uansett, desverre. Eneste mulighet hadde vært å bruke angreretten når du fikk produktet. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Egentlig bør man få prisredusjon men forstår butikken velger reprasjon siden de da ikke får noe utgifter.Du tar feil hele tre ganger i den lille setningen. 1. Hvis man får prisreduksjon (på reparasjonen?) så kan jo ikke verkstedet være sikre på at feilen skyldes uriktig bruk, og skulle da i utgangspunktet reparert telefonen som en garantisak. Da skal ikke kunden betale en krone. Så enten skal kunden betale for hele reparasjonen, eller ingenting. Det er ikke noe som heter "det kan være at det ikke er din skyld, så da betaler du bare litt". Enten er det kundens skyld, eller så er det ikke det. Her skal tvilen komme kunden til gode. 2. Det er ikke butikken som bestemmer om verkstedet skal reparere telefonen kostnadsfritt eller ikke. 3. Uansett har ikke butikken utgifter da det er importør/produsent som får regningen fra verkstedet om det er en garanti. Butikken betaler i verste fall kun for å sende telefonen til verkstedet, men den utgiften får de uavhengig av om feilen er en garantisak eller ikke. Verkstedet vil helst at feilen skal dekkes av garanti, for først da er de garantert betaling for jobben de gjør (fra importør eller produsent). Hvis de hevder at garanti ikke gjelder, risikerer de at kunden ikke ønsker reparasjon, og de har brukt mye tid på forundersøkelse uten å få betalt for det. Butikken stiller seg i utgangspunktet nøytrale, og støtter seg til hva verkstedet påstår. Om kunden er uenig, kan butikken velge om de stoler mest på verkstedet eller kunden og ta en avgjørelse ut fra det. Først da risikerer butikken å få kostnader forbundet med saken om de kommer til en annen avgjørelse enn verkstedet. Men stort sett hører butikken mer på autoriserte reparatører som ikke har noen interesse av å lyve om uriktig bruk, enn en kunde som kan ha det. Men merk også at verkstedet er pliktig til å vise til bilder, og sannsynliggjøre at feilen skyldes uriktig bruk. I denne saken har de bilder av en sprukket skjerm, som de meget mulig kan sannsynliggjøre at er forbundet med feilen du beskriver ettersom de ikke kan vite at sprekken oppsto etter du så de døde pixlene. Det er nettopp derfor at ting som har en feil bør sendes inn på reparasjon umiddelbart etter du har oppdaget feilen, eller legge den til side innen du får klarsignal om å sende den inn. Ditt beste kort er å prøve å få de til å uttale om døde pixler kan oppstå som en direkte følge av støtskadet skjerm (jeg vet ikke). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå