Gå til innhold

Martin Ødegaard | Real Sociedad-spiller


Anbefalte innlegg

Er vel bare et par kamper som har gått på ordentlig potet. Han har jo spilt hjemmekamper på perfekt bane også. Jeg tror ikke Ronaldo og Messi ville ha vært en av spillerne som spiller under snittet på et dårlig lag...

Har du sett noen av kampene? Jeg har sett alle med unntak av den første potetkampen. Han har overhodet ikke spilt under snittet. Han har elendige medspillere rundt seg, Martin har måtte spille stort sett på det trygge og "kjedelige" pga mangel på fotballforståelse rundt seg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er vel bare et par kamper som har gått på ordentlig potet. Han har jo spilt hjemmekamper på perfekt bane også. Jeg tror ikke Ronaldo og Messi ville ha vært en av spillerne som spiller under snittet på et dårlig lag...

Har du sett noen av kampene? Jeg har sett alle med unntak av den første potetkampen. Han har overhodet ikke spilt under snittet. Han har elendige medspillere rundt seg, Martin har måtte spille stort sett på det trygge og "kjedelige" pga mangel på fotballforståelse rundt seg.

 

 

Sånn har det virket syns jeg også. Han bør opp på et bedre lag.

Lenke til kommentar

 

Er vel bare et par kamper som har gått på ordentlig potet. Han har jo spilt hjemmekamper på perfekt bane også. Jeg tror ikke Ronaldo og Messi ville ha vært en av spillerne som spiller under snittet på et dårlig lag...

Har du sett noen av kampene? Jeg har sett alle med unntak av den første potetkampen. Han har overhodet ikke spilt under snittet. Han har elendige medspillere rundt seg, Martin har måtte spille stort sett på det trygge og "kjedelige" pga mangel på fotballforståelse rundt seg.

 

 

Ja, har sett 4-5 av kampene (inkludert potetåker og møkkabløt bane-kampene). Men jeg har nok ikke fotballforståelse nok til å se tanken bak alt han gjør. Har sett noen fine detaljer, og så har det sett ut som om han mister ballen like ofte som de andre. Slår noen gode dødballer, og en del dårlige. Og har lagt merke til at det ofte blir fler i mot enn fler for Castilla når han er på banen.

Så det er inntrykket mitt. Har ikke inntrykk av at media skryter kampene hans opp i skyene heller... I den siste kampen så jeg ikke så mye mer enn støttepasninger og noen ok cornere og noen dårlige.

 

Men om forklaringen er så enkel at medspillerne er så ræva at han ikke klarer å spille dem gode, så er jo det "fint". Ønsker ingenting annet enn at han gjør det strålende.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Du har jo helt rett i at ingen skryter ham opp i skyene. Det er fordi han sliter med å finne de riktige løpene (ikke-eksisterende), de riktige valgene dukker opp når du har gode medspillere. Castilla er flere hakk dårligere enn ham, fotball er en lagidrett hvor han ikke klarer å få til noe særlig uten hjelp rundt ham.

 

Han slår stort sett de fleste dødballer, de har vært sånn passe (heller ikke imponert der), men det er vel også mer fordi det er ingen andre på Castilla som er bedre enn ham på det. Når det gjelder å miste ballen ofte så er jeg ikke helt enig med deg, han spiller generelt ballen til medspillere, men det er ofte det trygge og svært lite risikable. Det har med at han ikke finner de løsningene han er ute etter og føler seg nærmest "tvunget" til å slippe kula enkelt til en medspiller.

 

For all del; han har ikke hatt noen fantastisk Castilla-sesong så langt, men Castilla generelt har vært begredelige når jeg har sett ham spille. Du skal også huske på at de har lagt om formasjonen for å få ham til å passe inn da de vanligvis har spilt 4-4-2. Ødegaard er ingen typisk kant i en 4-4-2, ei heller boks-til-boks-midtbanespiller. Dermed gjør de om formasjonen noe for å få ham i en vingposisjon eller bak spissen. Uten å lykke svært bra, vel og merke.

 

Generelt leverer Ødegaard som laget, kanskje hakket over snittet, men det er helt urovekkende hvor dårlige andrelaget til Real Madrid er. Jeg tror de hadde slitt i norsk 2. divisjon.

Lenke til kommentar

2. laget er vel i og for seg bare et akademilag med for det aller meste pur unge spillere (sa han uten å vite en døyt om stallen deres). Nå vet jeg ingenting om lagene ellers, men om de unge uerfarne spillere som spiller mot mer erfarne og voksne spillere så kan det være litt av grunnen til at det skiller seg mye. 

 

Det hadde vært spennende å se om Ødegaard fikk noen kamper for a-laget, men det blir vel ikke å skje så lenge Real Madrid har kniven på strupen all den tid de ligger bak Barca på tabellen. Dersom posisjonen deres (enten 1. eller 2.) er matematisk sikret med et par kamper igjen så kan det jo hende. Da hadde vi fått se litt av hvordan han presterer med ekstremt gode spillere rundt seg. 

 

Det har vel kanskje også litt å si at han ikke trener jevnlig med Castilla, så da er det ikke en altfor stor mulighet til å bygge opp et samspill. 

Lenke til kommentar

Hvis Real ikke har planer om å la han slippe til på førstelaget neste sesong (det er jo forståelig, siden han fremdeles er bare 16), så håper jeg de leier han ut til en liga og et lag som kan garantere han 30+ ligakamper på høyt nivå. Er garantert klubber der ute som er interesserte. Å råtne i Castilla blir for dumt for en landslagsspiller.

Lenke til kommentar

Hvis det optimale er å bli lånt ut, så kunne han heller gått til en annen klubb fra starten?  Fordelen med å trene med Real-stjernene bortfaller og klubben som låner han har ingen langtidsinteresser i å utvikle han...

 

Korrekt, og det var vel nettopp derfor alle mente at han burde dratt til en annen klubb?

Lenke til kommentar

Har selv stort sett spilt i posisjonen Martin nå spiller i, og anser meg selv for å ha god kompetanse på dette området, og ser på meg selv som en spiller med veldig god spilleforståelse/taktiske evner, selv om mine ferdigheter selvfølgelig er i en helt annen divisjon enn Martin...

Så altså, min klare mening er at Martin er "for smart" for dette Castilla-laget. Han spiller kjapt på ett-touch og inviterer til lag-spill i høyt tempo. Til min store fortvilelse er det overaskende sjelden han får ballen i gode posisjoner, og/eller ballen tilbake. Det virker nærmest som om han blir delvis boikotta av mange av spillerne. Det kan helt klart minne om misunnelse, og at andre også vil kjempe seg inn på Real Madrid på bekostning av Martin. Det er også overaskende for meg at media og trener (Zidane) tilsynelatende synes Martin spiller dårlig. Av alle burde Zidane ha et fotballhode som forstår Ødegaards fotballintelligens. Det virker nå også som at Martin ikke lenger tørr å holde så mye på ballen, og drible osv, kanskje fordi han etter hvert blir mer opptatt av å passe inn og bli likt av medspillerne enn å spille "sin fotball". Det er trist at en spiller som Martin, med et så bredt register av ferdigheter må ta til takke med å spille med en gjeng egoister med manglende forståelse for lagspill. Ser man på Barcelona for eksempel så ser man hvordan spillerne spiller lynhurtig på ett-touch, noe Martin tydelig forsøker å legge opp til. Dette vil aldri lykkes i dette laget.

Håper noen tar tak i denne situasjonen, og forhåpentligvis får lånt han ut til en klubb slik at han kan utvikle seg i stedet for å stagnere i Castilla. For at han stagnerer der føler jeg meg for øyeblikket ganske overbevist om.

Lenke til kommentar

Jeg tror fort at han kan bli lånt ut neste sesong til en annen La Liga-klubb. Det er ikke uvanlig for en med stort potensiale. Hvorfor ikke gå til en annen klubb fra starten av, sier du? Vel, det er fordi Real har lyst på ham. Kanskje ikke når han er 16, men når han er 18-19. Dersom han utvikler seg i samme tempo så kan han fort bli en av Europas mest interessante 10ere.

 

Jeg tror vi skal ta dette som står i mediene med en klype salt. At Zidane ikke skulle vært fornøyd med Martin er jo bare tull. Da hadde han ikke startet kampen sist, f. eks. Jeg tror Zidane prøver å få dette grusomme laget til å fungere rundt Martin, men uansett hvor god du er så klarer du ikke å bære et helt lag. Det finnes det uendelig med eksempler på (Sverige med Zlatan, tidvis Ronaldo med Portugal, tidligere mesterskap for Messi med Argentina), selv om jeg overhodet ikke sammenligner Ødegaard med disse, jeg bare sier at enkeltspillere har vanskeligheter for å bære en hel nasjon (eller klubb, for den saks skyld) på egne skuldre. Castilla har ingenting å gjøre i nest øverste divisjon i Spania å gjøre. Det er isåfall en skam for nivået på den iberiske halvøya.

 

Det er liten tvil om at Martin mistrives å spille med en gjeng med døgenikter i Castilla, men han er nok forberedt på å gjøre det en liten periode til. Hør mine ord; ALDRI I LIVET om Ødegaard spiller neste sesong i Castilla dersom de ikke rykker opp. Da blir han garantert lånt ut til en annen klubb.

 

Jeg tror for øvrig at det å få trene med A-laget er god nok matching for Martin i seg selv, det kunne man se på sist landslagssamling (hvor han etter rapportene var Norges beste hver eneste dag) og ikke minst i kampen (hvor han i mine øyne spilte en bra kamp).

 

Castilla-kampene er en lidelse, han trives ikke og får absolutt intet utbytte av å spille der.

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at jeg er spesielt intelligent, men når det gjelder fotball vil jeg faktisk påberope meg god kunnskap, for å si det sånn...

Jeg tror ikke man kan forvente at folk flest, ei heller fotballinteresserte bestandig "leser spillet så godt mellom linjene". Har inntrykk av at mange bedømmer fotball ganske enkelt, gjennom skåringer, målgivende, dribling osv.( Jeg tror for øvrig at dersom man i yngre avdelinger hadde notert og gitt honnør for målgivende pasninger i stedet for skåringer ville man utviklet bedre spillere). Om Martin hadde hatt dyktige lagspillere rundt seg er jeg bombesikker på at han ville blomstret. Det er som han ligger et par hakk for høyt for med(/mot-...)spillerne) Han hadde nok spilt langt bedre på Real enn han nå gjør på Catilla.

Lenke til kommentar

Enig i det som skrives her nå. Hadde vært interessant å la han starte en kamp for A-laget, før han evt blir lånt ut neste sesong. Men det blir nok vanskelig å få til nå fremover. Kjedelig hvis han lånes ut også, men det viktigste er tross alt at han utvikler seg. Og da trenger han nok bedre lagkamerater, som ikke er misunnelige og lite inkluderende.

Lenke til kommentar

Jeg leser kommentarene til folk når sider som Sky SPorts og andre legger ut saker om Ødegaard. Et par ting står ut; veldig mange er glad for at han flopper, mens en god del sier at selv om han er 16 så skal man forvente mer når du får betalt så mye (£20k, med mulighet for £80k, stemmer ikke det?). 

 

Han kunne fått pinkoden til Oljefondet og det skal ikke ha noe å si. Nå vet jeg ikke noe om hvordan lønnsforhandlingene var, men jeg tviler på at Ødegaard jr. og sr. slo i bordet og truet med å gå til noen andre dersom de ikke fikk så-og-så mye penger. Joe Flanagan kunne fått betalt det dobbelte av Ronaldo, det betyr ikke at han automatisk skulle scoret dobbelt så mange mål. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...