Gå til innhold

Når bør man slutte med nybegynnerprogramme?


Anbefalte innlegg

Altså, tittelen sier en del. Jeg kjører stronglifts 5x5 programmet og jeg føler det passe meg ganske bra siden jeg føler at eg ikke har tid til og trene mer enn 3 ganger i uken, men jeg føler jeg blir så sliten av og føle dette programmet. Dette er base øvelser og full-body workouts.

 

Programmet består av en A og en B del:

A: Squats, Benkpress og Stående roing

 

B: Squats, Skulderpress og Markløft

 

Jeg liker programme, men jeg sliter med og stå opp morningen fordi kroppen er så ekstremt sliten...... Har mistet et par skoledager pga. Jeg sover gjennom alarmene og klarer ikke og stå opp...

 

Det jeg mener er Hvor mye bør jeg klare i de forskjellige øvelsene før jeg f.eks går til et 5-6 dagers muskelgruppe isoleringsprogram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det jeg mener er Hvor mye bør jeg klare i de forskjellige øvelsene før jeg f.eks går til et 5-6 dagers muskelgruppe isoleringsprogram?

 

Sånne programmer er IDIOTISKE med mindre du bruker alle dopingmidler som finnes på apoteket. Da funker de, men ellers er de dårlige.

Kjør nybegynnerprogram til du tar 150 i knebøy. Hvis du klarer det på kort tid så er det bare å fortsette med samme opplegg, da funker det tydeligvis bra for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lineær progresjon som er den letteste å programere fungerer utmerket første årene.

Regner med at du har hvilkeuke innen 2 mnd og har ny progresjon hele tiden?

 

Jeg har trent i 1 år og 4 måneder og har hatt UTROLIG liten progresjon... Jeg er av den spinkle lille typen som ikke klarte stangen på benkpress når jeg begynte og trene. (tar nå 45, men etter 1 år og 4 månneder?).

 

Jeg angrer på at jeg skrev dette forum innlegget for svaret er så obvious. :) Jeg var bare trøtt i går og lurte på når jeg skulle slutte. Er vel fordi jeg føler at jeg ikke får noe særlig progresjon uansett hvor mye jeg presser på. Jeg har kostholdet på plass, bare sliter me og få spist hele tiden, har bestilt kreatin monohydrat.

 

Det jeg er ute etter er styrke, jeg er ikke ut etter og bli bulky eller bodybuilder. Bare ren styrke.

 

Overalt, jeg er vel lei programme jeg trener.

 

Jeg er 15 år, 166 høy og veier 55kg.

Endret av Skvåts
Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at du spiser forlite.

Du burde ligge tett oppunder 3000kcal pr dag med din alder, vekt og aktivitet.

Etter en mnd burde vekta vise +1kg som et absolutt minumum.

 

 

Husk at om man vil redusere fettprosenten, vedlikeholde vekten og se helt lik ut eller bygge biff så bruker man det samme programmet, man endrer kun hvor mye man spiser.

 

 

for å sammenligne økte jeg kroppsvekten med over 20kg på den samme tiden uten å øke fettprosenten.

Du vokser i tillegg.

 

 

"Nybegynner" er man helt til man har løftet og spist rett i 1-2 år.

Endret av War
Lenke til kommentar

 

Lineær progresjon som er den letteste å programere fungerer utmerket første årene.

Regner med at du har hvilkeuke innen 2 mnd og har ny progresjon hele tiden?

 

Jeg har trent i 1 år og 4 måneder og har hatt UTROLIG liten progresjon... Jeg er av den spinkle lille typen som ikke klarte stangen på benkpress når jeg begynte og trene. (tar nå 45, men etter 1 år og 4 månneder?).

 

Jeg angrer på at jeg skrev dette forum innlegget for svaret er så obvious. :) Jeg var bare trøtt i går og lurte på når jeg skulle slutte. Er vel fordi jeg føler at jeg ikke får noe særlig progresjon uansett hvor mye jeg presser på. Jeg har kostholdet på plass, bare sliter me og få spist hele tiden, har bestilt kreatin monohydrat.

 

Det jeg er ute etter er styrke, jeg er ikke ut etter og bli bulky eller bodybuilder. Bare ren styrke.

 

Overalt, jeg er vel lei programme jeg trener.

 

Jeg er 15 år, 166 høy og veier 55kg.

 

 

Et problem er at du spiser for lite. Du tåler å bli mye tyngre på den høyden.

Men noe som er ennå mer vesentlig her er alderen din. Du har sannsynligvis ikke begynt å produsere særlig med testosteron ennå, men det er rett før det skjer nå. Og da vil styrken og muskelmassen øke mye. Bare vær tålmodig, du blir snart voksen og stor og sterk.

 

Og du er i høyeste grad fortsatt nybegynner og kommer til å være det i lang tid fremover. Fullkroppsprogram er det ingen grunn til å gå bort ifra.

Endret av Forumtroll1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lineær progresjon som er den letteste å programere fungerer utmerket første årene.

Regner med at du har hvilkeuke innen 2 mnd og har ny progresjon hele tiden?

 

Jeg har trent i 1 år og 4 måneder og har hatt UTROLIG liten progresjon... Jeg er av den spinkle lille typen som ikke klarte stangen på benkpress når jeg begynte og trene. (tar nå 45, men etter 1 år og 4 månneder?).

 

Jeg angrer på at jeg skrev dette forum innlegget for svaret er så obvious. :) Jeg var bare trøtt i går og lurte på når jeg skulle slutte. Er vel fordi jeg føler at jeg ikke får noe særlig progresjon uansett hvor mye jeg presser på. Jeg har kostholdet på plass, bare sliter me og få spist hele tiden, har bestilt kreatin monohydrat.

 

Det jeg er ute etter er styrke, jeg er ikke ut etter og bli bulky eller bodybuilder. Bare ren styrke.

 

Overalt, jeg er vel lei programme jeg trener.

 

Jeg er 15 år, 166 høy og veier 55kg.

 

 

Et problem er at du spiser for lite. Du tåler å bli mye tyngre på den høyden.

Men noe som er ennå mer vesentlig her er alderen din. Du har sannsynligvis ikke begynt å produsere særlig med testosteron ennå, men det er rett før det skjer nå. Og da vil styrken og muskelmassen øke mye. Bare vær tålmodig, du blir snart voksen og stor og sterk.

 

Og du er i høyeste grad fortsatt nybegynner og kommer til å være det i lang tid fremover. Fullkroppsprogram er det ingen grunn til å gå bort ifra.

 

 

Ok, ga en del svar, blir 16 om et par månedar så kroppen min burde vel produsere testosteron? Hva kan jeg gjøre for og få kroppen min til å produsere mer testostoren uten doping midler? Hva kan jeg spise mer eller masse av? Jeg ønsker og bygge muskler og bli sterkere fortest mulig sånn at jeg får en fremgang og en grunnmur og bygge på senere.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen snarveger , det eneste du kan gjøre er å spise mer og trene som før.

Regner med du spiser hjemme, spis flere brødskiver og drikk mer melk.

Som en boost kan du til 3 av måltidene ta en ss olje fra kjøkkenet.

Da får du i deg 300 gratis kcal på en dag uten at det blir et eget måltid.

 

Peaunutsmør eller nøtter kan man også ta en neve av til måltidene.

Lenke til kommentar

I tillegg til det de andre har sagt kan du også variere lit i programmet ditt.. Feks veksle mellom dumbell og barbell benkpress, front squats, sittende cable row, lat pulldowns, chinups o.l.

Finnes også en haug kroppsvektøvelser som er helt ok om du er lei av stanga.

SL er sikkert et bra program for mange, men når du synes det blir kjedelig er det bedre å finne på noe nytt en stund.

 

Uansett er du fortsat veldig ung, så du vil etter hvert få større fremgang naturlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når du stagnerer i programmer som Stronglifts, Starting Strength ol er det som regel ikke programmene det er noe galt med, det er hva du gjør og hvordan du gjør det. Det kan kategoriseres veldig enkelt på følgende vis:

 

Du spiser for lite

Du hviler for lite

Du løfter for tungt

Du løfter for lett

 

Noen kombinerer gjerne disse feilene om hverandre, da faller litt av poenget med programmene bort.

 

Jeg kan forklare prinsippet med linær progresjon om og om igjen men det jeg forteller er noe de fleste egentlig vet. Det er ingen snarveier til å bli sterk(ere) det handler om å presse seg selv litt lengre for hver økt og det å klare å fortsette og presse seg selv når det begynner å bli tungt.

 

De fleste stagnerer etter 2-3 platåer, hvorfor? Som oftest er det utolmodighet. Jeg klandrer ingen, har gjort den feilen selv og tar meg ofte i å gjøre den, spesielt i knebøy.

 

Du ønsker å løfte tungt, men du klarer ikke nødvendigvis å progresere med 5x5 programmet ditt. OK, hva gjør man? Går ned til 3x3, det funker en stund.. så stagnerer du igjen, går ned i vekt til gjerne der du ikke hadde progresjon på 5x5 og du kjenner at det å måtte ta totalt 25 reps forann å ta 9 er langt mer slitsomt. Det er jo tross alt nesten 3 ganger så mye. Du når ett mentalt staduim der du fremfor å føle fremgang for hver økt føler en tilbakegang. Dette bygger en negativ holdning og en holdning som overtid bygger opp en 'jeg klarer det ikke' holdning. Du begynner gjerne å trene litt sporadisk, prøver litt forskjellige programmer og går til slutt på gymmet, slenger på noen vekter, løfter til du blir lei og går hjem. Kjenner du deg igjen?

 

Jeg går utifra at du har lest hva Mehdi skriver om hvordan programmet skal utføres, så jeg går ikke inn på det. Men stagnerer du så anbefaler jeg at du deloader 10% trener deg opp igjen, når du når nivået du stagnerte på klarer du kanskje dine 5x5 og da har du hatt progresjon, den er treig. Men sånn er det. Når du da legger på 2.5 kg neste økt kanskje du ikke klarer dine 5x5, du failer 3 ganger og må deloade. Du når samme vekta, failer igjen 3 ganger og må deloade. Allereda da har det gått 2 måneder og du løfter kanskje 2.5 - 5kg mer i samme øvelsen. Det føles ikke mye, men etter en stund blir det faktisk tungt til slutt det også. Det er veldig få som klarer å opprettholde en stor og god progresjon i styrke uten effort og det å pushe seg selv.

 

Det er også viktig og ta deload uker og jobbe med skadeforebyggende trening. Men viss du leser litt rundt på forumet finner du mye godt om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Veldig gode tips du får over her. Tenkte bare også nevne at du ikke trenger ta det alt for seriøst. Prøv generelt bare å spise mer mat, tren når du er opplagt til det og få nok søvn de dagene timeplanen tillater det. Husk at du kun er 15 år, og det ville være kjedelig å måtte følge et trenings- og kostholdsprogram slavisk når det er så mye annet gøy du kan gjøre i tillegg! Jeg ville hvertfall angret i senere tid om jeg uteble fra det sosiale i en alder av 15 fordi jeg måtte trene, sove, spise osv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...