- Cre8or - Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Hei! Sikkert lignende tråder, men fant ingen i farta, samt googla.. Har akkurat oppgradert frontsett m/blokk. Har ALDRI opplevd støy før, så utelukker dynamostøy, dårlig jording m.mer. Er rett etter monteringa av frontsettet støyen begynte. Er den typiske "suse-lyden" som går i takt med turtallet. Men her er det jeg gjorde: Monterte 3-veis frontsett fra Hertz og denne blokka. Ligger 50mm2 strøm på ene sida og trippel-skjerma signalkabel på den andre sida. Så etter jeg monterte, trakk jeg U-skjerma høytaler-kabler på begge sider, fra delefilter og til blokk. Regner med støyen kommer av at den uskjerma kabelen ligger innat strømmen? (det jeg konkluderer med iallefall). For å ha uskjerma kabel liggende innat trippel-skjerma kabel, skal vel ikke ha noe å si på støy? (kan godt bytte på begge sider, om det er å anbefale). Eller kan problemet ligge i at jeg har batteri og 2 blokker relativt nærme hverandre i bagasjen bak basskassa? (Problemet oppstod som sagt nå rett etter frontsett-oppgradering) Takker så meget for svar som alltid " " Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Kan det hende det hjelper å legge opp ekstra 50mm2 jord til gode punkter? Fikk akkurat noe tips om det? Anlegge er kobla opp imot batteriet bak. Kan det og hjelpe og "skjerme" høyttalerkabelen med alu-folie, for å utelukke det på den måten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Høyttalerkablene er ganske ufølsomme for støy. Den blir kortslutta i spolene som har veldig lav impedans/resistans. Men hvis jeg skulle prøvd noe så ville jeg prøvd å legge de lengre unna strømkabler framfor å prøve med alufolie etc. Går ut i fra du har god, trippelskjerma signalkabel. Vanlig problem er dårlig jording mellom motor, chassis og/eller batteri (disse ledningene korroderer over tid og er ofte ikke dimensjonert for kraftige stereoanlegg). Dårlig kontakt på jordingspunktene kan også forårsake støy. Du bør ha bart metall. Hvis du har vært uheldig å mista eller kobla fra jordinga til en forsterker mens strømmen er på så kan du ha ødelagt linjeutgangene på spilleren. Dog vil dette ofte gi skikkelig mye støy. Endret 2. mai 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Har trippelskjerma signalkabel fra stinger ja, jord er det ingenting i veien med, men som sagt, skal legge opp ekstra med jord og se om det hjelper, samt adskille høyttalerkabelen fra strømmen Og som jeg sa, dette skjedde nå, rett etter jeg la opp nye 4,0mm biltema kabler på hver sida og kobla opp blokka baki sammen med det andre. Endret 2. mai 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Hvis du har vært uheldig å mista eller kobla fra jordinga til en forsterker mens strømmen er på så kan du ha ødelagt linjeutgangene på spilleren. Dog vil dette ofte gi skikkelig mye støy. Det har ikke skjedd nei, har t.o.m. testa begge utgangene på spilleren med kun frontsettet, med forskjellige signalkabler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Problemet hvis jorsikringene i spilleren har gått er at du får fremdeles lyd men også masse støy. Men tviler på du har det problemet. Da er det mer vanlig at det er dårlig jording ett eller annet sted mellom dynamo, batteri og/eller chassis. Jeg har også vært borti støy pga. en signalkabel som krysser strømkabelen helt bak ved forsterkeren. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 (endret) Løste det. Monterte ekstra batteri foran, da ble det stille Noe som kan tyde på for lite/dårlig jording Takker for tips! Endret 2. mai 2014 av MariusSR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå