KoKo_ Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Ser på et hus fra 2008 med garasje. Tomta er regulert til å ha garasje. Denne ble bygd i 2012. Det finnes tegninger hos kommunen, men det finnes ikke papirer om at den er byggemeldt. Hvis vi kjøper huset. Hva er fornuftig å gjøre? --Late som ingenting, og vente til det eventuelt blir kontrollert av kommunen? Hva er en normal konsekvens hvis kommunen finner en garasje som ikke er byggemeldt (og ikke bygget av de som bor der i dag) --Eller ringe kommunen og få den byggemeldt? Og risikere å måtte justere, rive eller bot? Tanker og tips til hvordan jeg skal forholde meg til dette? Har inntrykk av at det er normalt at det bygges mye i kommunen som ikke blir byggemeldt, både innvendig og utvendig... Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Gå til kommunen med dette innlegget. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Gå til kommunen med dette innlegget. Enkelt og greit. Joda, regner med at jeg da får standardsvaret om at den burde vært byggemeldt, og at de ikke kan ta stilling til om den blir godkjent eller ikke.... Hva er det verste konsekvens? Bøter og rivning? Eller bare rivning? Hva koster det å få den godkjent? Hvis det er "normalen" at folk ikke byggemelder garasjen, og kommer unna med det. Er det da vits å oppsøke kostnader ved å melde den inn? Eller vil det utløse bøter å utsette dette til eventuelle kontroller? Garasjen finnes i tegninger hos kommunen og på kart. Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Ok, du bor på Østlandet, skjønner jeg. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Nei, men jeg har lyst på huset, og hater når jeg finner "trøbbel" med prospektet. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) TS. Du skriver mye rart, i beskrivelsen av ditt problem, som jeg stusser på. Men for å gjøre dette kort, så er det raskest og enklest at du besøker kommunens Tekniske Etat (kan ha andre navn) og forhører deg. Hvis garasjen ikke ble omsøkt samtidig med huset, eller senere som en egen søknad, må du betale et behandlingsgebyr for å få dette godkjent. Forutsetter riktig plassering, oppførelse og riktige tegninger. Dette bør være en kurrant sak i de fleste kommuner, men det er en fordel om du sjekker opp i forkant. Og du vil få konkrete, svar av en rutinert byggesaksbehandler. En periode var det ganske vanlig, at folk ikke søkte om garasjer og kommunene fulgte heller ikke opp. Det har betydd problemer, for enkelte nye eiere i ettertid. Så, det er bra du følger med. Ikke la "humla suse", få klarhet i dette. Ved feil plassering, dårlig utført arbeid, kan det i værste fall bety riving. Men blir dette avklart i forkant, bør det bli avslag i kjøpesummen. Men hvis kommunen har et komplatt tegningssett (min. plan, snitt og alle fasader, samt riktig plassert på en Siuasjonsplan), vil det forundre meg at dette ikke er omsøkt. Kanskje det bare er en Ferdigstillelse som mangler. Men jeg vet ikke. Dette får du avklart i kommunen. Endret 3. mai 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2014 Ringte kommunen før helga, alt var i orden. Det var visst en svarslipp som skulle sendes inn når garasjen var ferdig som mange glemte å sende inn. Men det var visst ikke så farlig at denne ikke var levert inn. Ingen heftelser 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. mai 2014 Del Skrevet 4. mai 2014 Ringte kommunen før helga, alt var i orden. Det var visst en svarslipp som skulle sendes inn når garasjen var ferdig som mange glemte å sende inn. Men det var visst ikke så farlig at denne ikke var levert inn. Ingen heftelser Formelt skal det vel være en Kontrollærklæring. Men, bra at det ordnet seg. Da kan du kjøpe, hvis du ønsker. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå