AnonymDiskusjon Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Er det noen som kan hjelpe meg??? For snart tre år siden da vi flyttet til et nytt område begynte jeg å få svie i munnhulen, spesielt i tungen. Det kom og gikk både innendørs og utendørs. Det er er ikke tilknyttet spising eller drikking. Det forsvinner idet jeg spiser eller drikker, for så å komme tilbake igjen etterpå. Det er ekstremt ille nå i pollensesongen. Jeg har fått påvist Bjørke allergi. Jeg svir nesten hele dagen nå for tiden. Det kjennes som om jeg har spist en blomsterstilk eller sprutet såpe inn i munnen. sterkt og beskt. Jeg har ingen mangelsykdommer og tungen er normal. Det føles som det er noe i luftet som utløser det.i skogen er det aller værst. Når jeg er i syden, på danskebåten, i offentlige bygg, kjøpesentre på sjøen osv så er plagene helt borte. Jeg har aldri hørt om dette før eller lest om andre som har hatt en evt. allergi som gir dette symptomet. I skrivende stund med vinduet åpent ved siden av meg, så kjenner jeg at den lufta som siver inn gjør at jeg svir i munnen/tunga. Det er skog rett på utsiden. Jeg har forsøkt allergimedisin, zyrtek, Aerius, polaramin uten at svien gir seg. Jeg har i kveld forsøkt ibux og paracet og det lindrer ikke i det hele tatt. Hadde det vært noen tips fra dere som hjalp, så hadde det betydd uendelig MYE for meg. Det er ikke godt å ha det slik. Har selvfølgelig snakket med fast lege og øre nese hals lege, men de kan ikke gjøre annen enn å gi meg ovennevnte allergitabletter(som ikke har hjulpet). Når jeg er forkjølet/sår hals eller har hatt bedøvelse hos tannlegen så er det borte for en liten stund. Da blir det lammet. Er det noen som med bakgrunn av de opplysninger jeg har skrevet, som kan si noe om dette, hvor problemet sitter. Håper på positivt svar. Anonymous poster hash: 9b26b...978 Anonymous poster hash: 9b26b...978 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Først tenkte jeg på OAS som kommer av kryss-allergi mellom ymse matvarer og pollen. Kryss-allergier skal dog dukke opp på en pollen-test og hvis du har tatt en uten å få påvist noe så er det neppe det. Hva sa legene når du sa at tradisjonell allergimedisin ikke hjalp mot problemet? Har du forsøkt å kontakte en allergispesialist? Grunnen til at du får mindre reaksjon innendørs og f.eks på sjøen (eller høyt oppå fjellet) er fordi der er pollenkonsentrasjonen mye lavere enn ellers. Pollenmedisin er som regel antihistaminer (h1 reseptorantagonister), men har du prøvd f.eks zantac, pepcid eller ranitidine (h2 reseptorantagonister)? Det er egentlig syreregulerende midler for magen, men kan også lindre/fjerne andre reaksjoner forårsaket av magen. Jeg bruker det f.eks for å forhindre at jeg rødmer når jeg drikker alkohol. Du får det reseptfritt på apoteket så det kan jo være verdt et forsøk. Lenke til kommentar
sommer Skrevet 2. mai 2014 Del Skrevet 2. mai 2014 Hei og tusen takk for svar. Jeg har kryssallergier mot mange forskjellige stenfrukter, spiser jeg det så klør det voldsomt i hals og ører. Jeg holder meg unna de matvarene nå om sommeren. Den svien/beskheten er annerledes enn de vanlige allergisymptomene. Det er helt særegent. Jeg har fått hastetime hos fastlegen i dag. Jeg skal spørre om jeg kan få noe å smøre eller spraye i munnen som kan lamme symptomene så jeg får hvile litt. Jeg har forsøkt syreregulerende midler mot dette, det hadde heller ingen virkning. Tusen takk for svar. Først tenkte jeg på OAS som kommer av kryss-allergi mellom ymse matvarer og pollen. Kryss-allergier skal dog dukke opp på en pollen-test og hvis du har tatt en uten å få påvist noe så er det neppe det. Hva sa legene når du sa at tradisjonell allergimedisin ikke hjalp mot problemet? Har du forsøkt å kontakte en allergispesialist? Grunnen til at du får mindre reaksjon innendørs og f.eks på sjøen (eller høyt oppå fjellet) er fordi der er pollenkonsentrasjonen mye lavere enn ellers. Pollenmedisin er som regel antihistaminer (h1 reseptorantagonister), men har du prøvd f.eks zantac, pepcid eller ranitidine (h2 reseptorantagonister)? Det er egentlig syreregulerende midler for magen, men kan også lindre/fjerne andre reaksjoner forårsaket av magen. Jeg bruker det f.eks for å forhindre at jeg rødmer når jeg drikker alkohol. Du får det reseptfritt på apoteket så det kan jo være verdt et forsøk. Først tenkte jeg på OAS som kommer av kryss-allergi mellom ymse matvarer og pollen. Kryss-allergier skal dog dukke opp på en pollen-test og hvis du har tatt en uten å få påvist noe så er det neppe det. Hva sa legene når du sa at tradisjonell allergimedisin ikke hjalp mot problemet? Har du forsøkt å kontakte en allergispesialist? Grunnen til at du får mindre reaksjon innendørs og f.eks på sjøen (eller høyt oppå fjellet) er fordi der er pollenkonsentrasjonen mye lavere enn ellers. Pollenmedisin er som regel antihistaminer (h1 reseptorantagonister), men har du prøvd f.eks zantac, pepcid eller ranitidine (h2 reseptorantagonister)? Det er egentlig syreregulerende midler for magen, men kan også lindre/fjerne andre reaksjoner forårsaket av magen. Jeg bruker det f.eks for å forhindre at jeg rødmer når jeg drikker alkohol. Du får det reseptfritt på apoteket så det kan jo være verdt et forsøk. Hei og tusen takk for svar. Jeg har kryssallergier mot mange forskjellige stenfrukter, spiser jeg det så klør det voldsomt i hals og ører. Jeg holder meg unna de matvarene nå om sommeren. Den svien/beskheten er annerledes enn de vanlige allergisymptomene. Det er helt særegent. Jeg har fått hastetime hos fastlegen i dag. Jeg skal spørre om jeg kan få noe å smøre eller spraye i munnen som kan lamme symptomene så jeg får hvile litt. Jeg har forsøkt syreregulerende midler mot dette, det hadde heller ingen virkning. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå