Gå til innhold

Bra musikkanlegg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg får snart noen små kroner som jeg har lyst til å bruke på et anlegg. Men jeg har ikke peiling på hva som er bra forsterkere, høyttalere, cd spillere osv. Noen som gidder å gi noen anbefalinger. helst under 8000, men kan strekke meg opp til 10 dersom man får et drømmeanlegg for noen små kroner ekstra..

 

Noen anbefalinger av butikker også? og noen nettsteder som tester utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Hva slags musikk hører du på?

 

Er du avhengig av å spille veldig høyt?

 

Hvor store høyttalere vil du ha, store stygge Cerwin Vega eller noen pene små stativhøyttalere eller gulvstående?

 

Kunne du tenke deg å handle brukt? Da sparer man fort 40-50 prosent på produkter som er så godt som nye?

 

Litt lettere å komponere at passende anlegg hvis jeg får litt mer info.

Lenke til kommentar
Hvis du vil sette sammen selv et oppsett  så kan du jo gå til hifiklubben.no

du finner mange godbiter der :) .

 

selv liker jeg denon og nad forsterkere godt.

 

Problemet er at jeg ikke er sikker på hvilke godbiter som gir mest for penga...

 

Trenger forøvrig ikke anlegg som løfter taket, i hvertfall ikke for øyeblikket (siden jeg for tiden bor på studenthybel..), men det hadde vært greit med noe med litt trøkk i i hvertfall..

 

En annen ting: Kan det være lurt å kjøpe en forsterker/reciever (er litt usikker på terminologien her, så beklager hvis jeg roter) som kan brukes til å lage hjemmekinoanlegg senere?

Lenke til kommentar

1 stk NAD C320BEE Stereoforsterker (Sølv/Titan) kr 2.998,-

1 stk NAD C521BEE CD-spiller (Sølv/Titan) kr 1.998,-

1 par DALI 5005 høyttaler (Cherry) kr 3.996,-

4 meter Tara Labs Omni Høyttalerkabel á kr 50,- kr 200,-

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Sum: kr 9.192,-

 

Dette er bare et forslag. Personelig syns jeg Dali Blå-serien gir mye høyttaler for pengene. NAD valgte jeg fordi de har kraftige forsterkere som kan drive selv de tungdrevne høyttalerene.

 

Ikke at Dali 5005 er spesiselt tungdreven da..

Skal du ha surround etterhvert ville jeg ha valgt:

 

1 stk NAD T742 film- og musikkforsterker (Titanium) kr 3.998,-

1 stk NAD C521BEE CD-spiller (Sølv/Titan) kr 1.998,-

1 par DALI 5005 høyttaler (Cherry) kr 3.996,-

4 meter Tara Labs Omni Høyttalerkabel á kr 50,- kr 200,-

 

Sum: kr 10.192,-

 

Men da begynner det å bli dyrt.

 

 

Dette er forslag jeg har kommet med fordi jeg syns NAD/Dali passer bra sammen, hvertfall i denne prisklassen. Dra til nærmeste Hifi-klubben butikk, hvis du har muligheten, og hør på forskjellige forsterkere/høyttalere du har satt opp innenfor en viss prisklasse.

Lenke til kommentar

En liten advarsel ang. Dali Blå serie:

 

Dette er høyttalere som er lydmessig designet for å gi et imponerende førsteinntrykk. Hvis du sitter ned å hører en stund på en av disse etterfulgt av feks. en av høyttalerne i samme prisleie fra B&W vil du oppdage at Dali har ofret en del oppløsning til fordel for dynamikk og "trøkk". Mange liker Dali, men vær klar over dette før du eventuelt kjøper noe fra den blå serien deres. Det er en typisk ting man ofte ikke oppdager før det har gått en tid....

 

En kombinasjon jeg selv er fan av er en relativt liten og presis høyttaler (feks B&W 603 S3) sammen med en litt brutal og feit forsterker. Dette er en relativt billig måte å skaffe seg dynamisk og engasjerende lyd på. Selv har jeg en relativt stor Harman Kardon stereoreciever og et par gamle Mordaunt Short. Dog savnes dypbass...

 

For øvrig stiller jeg meg bak oppfordringen om å sjekke bruktmarkedet. For 10.000,- brukt kan du få et skikkelig bra anlegg. Sjekk feks www.audioforum.no

Lenke til kommentar

Passer veldig bra til pop/rock/metal.

 

Utvilsomt.

Var noen her på forumet som sa at diskanten i høyttalerene var ulle.. Skjønner ikke hvor han har fått det fra. For skarp lyd er ikke fint heller.

Lyd som skjærer inn i øra.

 

Synd at B&W koster så mye. Eller så skulle jeg kjøpt et par gulvstående høyttalere fra de med god trøkk.

Lenke til kommentar

Forsterker: NAD T742 hjemmekinoforsterker: 4000,-

DVD spiller: Cambridge DV57 DVD/DVD-Audio spiller: 1600,-

Høyttaler: B&W DM303: 2500 kroner

Høyttaerstativer: Soundstyle X122 : 1500 kroner.

 

Her har jeg tenkt kvalitet fremfor kvantitet. Det kommer du til å være glad for etter et par år.

Dessuten ser stativhøyttalere mye mindre ut enn vanlig gulvstående. Stativhøyttalere spiller mer enn høyt nok for vanlige folk. Bruker stativhøyttalere selv, og har ikke noen problemer med å få et anstendig lydnivå på AC/DC og liknende musikk.

 

Komplett pris uten kabler er: 9600. Bruk 500 kroner på signalkabel og høyttalerkabel. Dette kan du eventuelt oppgradere senere hvis du føler for det.

Lenke til kommentar
Var noen her på forumet som sa at diskanten i høyttalerene var ulle.. Skjønner ikke hvor han har fått det fra. For skarp lyd er ikke fint heller. Lyd som skjærer inn i øra.

 

Ullen, som i uklar. Hør på dali blå, deretter på noe fra b&w (dm 309 eller 603 s3 f.eks) og hør forskjellen selv. Menneh, smak og behag også dette da.

Lenke til kommentar
Hei, jeg får snart noen små kroner som jeg har lyst til å bruke på et anlegg. Men jeg har ikke peiling på hva som er bra forsterkere, høyttalere, cd spillere osv. Noen som gidder å gi noen anbefalinger. helst under 8000, men kan strekke meg opp til 10 dersom man får et drømmeanlegg for noen små kroner ekstra..

 

Noen anbefalinger av butikker også? og noen nettsteder som tester utstyr?

 

Elkjøp ? De har faktisk ganske mye bra høyttalere og forsterkere...

 

Kjøpte mitt anlegg på elkjøp for nøyaktig 10k

 

Forsterker : Sony STR-DE595.

Aktiv Sub : Sony SA-WM40.

Høyttalere : Jamo X 870.

 

Må si at jeg er veldig fornøyd med det anlegget, har en veldig klar og fin lyd samtidig som det har bra med trøkk.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet den perfekte kombinasjon av forsterker/høyttalere for meg i en Yamaha rxv-740rds og KEF Q5 høyttalere. Fantastisk ren og klar lyd som kan nytes i timevis :)

 

Dette koster vel gjerne litt mer enn det du har planlagt. Forsterkeren koster 5500 kr og høyttalerene mellom 6000 og 8000, men det er en helt fantastisk lyd. I tillegg kommer cd/dvd spiller.

 

Hadde/har en Sony str-de545 forsterker som jeg brukte på høyttalerene før, og det var møkk-elendig i forhold.

 

Mener at mitt oppsett skal kunne spille like bra og bedre enn det meste i samme prisklasse.

 

Edit: Link...

Receiver

Høyttalere

Veldig god Dvd spiller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...