Anonymundrer Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Hei, Lurer litt på noe, si at jeg ville ha startet en geskjeft hvor jeg skulle handler for eldre mennesker og kjøre varene hjem til dem. For dette ville jeg tatt en liten margin på hver vare og en kost for å levere varene. Men hvordan blir det med moms på varene? Må jeg: 1: Betale moms for hele beløpet eks kostpris 10 + 1 margin= moms 11 * 0.25? 2: Betale moms av avansen, altså den ene kronen og tillegget for å levere varen? Eller er det en helt annen måte og beregne det på? takk Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 For de varelinjene som er mat fradragsfører du inngående merverdiavgift etter matsats og fakturerer med utgående merverdiavgift etter matsats. Matsatsen er p.t. 15 %. Dette gjelder selv om du selger med markup. For de varelinjene som er frakt fakturerer du med ordinær avgiftssats, p.t. 25 %. Ikke bland frakt og mat, det vil si, ikke bland varelinjer med forskjellige avgiftssatser. 1 Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 6. mai 2014 Del Skrevet 6. mai 2014 krikkert: Forutsetter ikke løsningen din at han er mva-registrert (omsetning over 50000)? Hvis man ikke er mva-registrert blir vel løsningen å fakturere uten mva? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mai 2014 Del Skrevet 7. mai 2014 Løsningen min forutsetter at man er avgiftspliktig, ja. Har man en omsetning som er lavere enn 50k i en tolvmånedersperiode må man fakturere uten merverdiavgift. Lenke til kommentar
chacha chi Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Hva med momsfradrag inng.mva. da hvis du ikke er avgiftspliktig innen 12 månders periode ? ta et eksempel her...12 månders periode sum kjøp (varer for videresalg) : 10000+mva 15% sum kjøp ( kontormasikner/rekvisita): 15000+mva 25% sum salg matvarer : 20000.- Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Er du ikke avgiftspliktig/mva-registrert, så får du heller ikke fradrag for inngående mva. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå