Gå til innhold

[Løst] Amatør trenger hjelp - budsjett 15.000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Asus sine hovedkort er helt topp. Du kan vurdere om du trenger Pro utgaven av det kortet. Z87-A vil være litt rimeligere (Pro har vel WiFi og et par ekstra sata kontakter). Når det gjelder viftekontakter på et HK bruker ikke jeg disse. PWM er ikke noe bra imo, så jeg benytter alltid 3-pins vifter i kombinasjon med frontpanel.

 

Siden du skriver "musikkproduksjon" regner jeg med du allerede har funnet ut at du trenger 16 GB RAM og i7 (?). For gaming trenger du ikke dette i noe særlig grad. Tror vel heller ikke at hovedkortetes integrerte lydkort er noe særlig til musikkproduksjon :)

 

Ser bra ut dette kjør på

Du kan jo sjekke pris hos f.eks netonnet eller dustin også. Komplett er bittelitt dyrere som regel, men er til gjengjeld veldig raske på levering og har en veldig god returordning.

Lenke til kommentar

Fordelen med en radiator er jo at den vil bidra med luftflyt enten inn eller ut av kassa. De store tårnene kjøler bare CPU og bidrar ikke med så mye mer. I tillegg vil jo en "vannkjøler" (hvis vi kan kalle det det..) være mer effektiv ved høy last/høy OC. Det du sier om støy gjelder vel stort sett, litt avhengig av åssen vifter man har på radiatoren. Dat choices :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper 16gb ram til musikkproduksjon ? Tviler på at det hjelper i spill. Jeg tror heller jeg ville valgt 8gb og eventuell kjappere ram. Som faktisk hjelper i noen spill (f.eks bf 4) Veldig bra det grafikkortet du har valgt men hvis du sparer penger på billigere hovedkort, mindre ssd og mindre ram så kan du få råd til et enda bedre grafikkort. gtx 780 classified eller 780 ti. Eller til og med 780 ti classified ;) .

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Det blir litt som de andre skriver om eget lydkort til musikkavspilling/opptak. Og har du en DVD/CD spiller? om ikke kan det være greit å sette opp en slik en også.

Personlig så ville jeg byttet ut i7 prosessoren med en 4670K og spart inn 800,- der. såframt du ikke har et hysterisk behov for mutitasking så vil 4670K brikken gi deg langt mer "bang for buck". test: http://www.hardware.no/artikler/test-intel-core-i5-4670k/136034/3 som du ser er 4770K bare marginalt bedre og klarer ikke, i mine øyne, å forsvare den høyere prisen.

Litt det samme med HK. Om du ikke har behov for et Wi-fi HK så kan du knipe inn noen kroner på å velge et som ikke har det.

Jeg ville også tatt et R9 290 skjermkort. Det er et kort som yter bedre en GTX kortet som du har satt opp og som er 500,- billigere.

Jeg ville heller ikke tatt en vannkjøling om jeg ikke skulle overklokke noe så sinnsykt. ville gjort som xClaymanx anbefaler og kjøpt en Noctua vifte.

Og så en harddisk på 2-3GB eller jo også noe som kan komme godt med.

Lenke til kommentar

Altfor dyre disse Noctua luftkjølerene ift hva man får. 212 Evo kommer man ikke utenom ..

TS sitt forslag, selv om prisen er høy, bør i det minste gi større potensiale for OC.

Angående Ts sitt forslag så bør han kanskje gå for den hvis han skal prøve seg på høyest mulig overklokk. Den er vel omtrent det beste man får blant lukkede vannkjølinger. Iallefall ifølge hw.no Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

 

Altfor dyre disse Noctua luftkjølerene ift hva man får. 212 Evo kommer man ikke utenom ..

TS sitt forslag, selv om prisen er høy, bør i det minste gi større potensiale for OC.

Angående Ts sitt forslag så bør kanskje gå for den hvis han skal prøve seg på høyest mulig overklokk. Den er vel omtrent det beste man får blant lukkede vannkjølinger. Iallefall ifølge hw.no

 

 

Man vil nok oppnå litt høyere OC med en god lukket vannkjøler enn en high-end luftkjøler, ja. Om det er verd pengene er en annen ting ... Men hvis man ønsker å tyne mest mulig ut av CPU, og har 1000 kroner å bruke på CPU-kjøler må man vel ha noe slikt.

 

Hvis man kan klare seg med 2-400mhz (?) mindre på CPU så kjøp en 212 Evo til en brøkdel av prisen :thumbup:

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøpe et skikkelig lydkort :)

 

 

 

Ellers er oppsettet bra :)

 

Men har du bruk for å sterkt skjermkort feks?

Lyrkortet som står i HK er mer enn godt nok. Om man skal bruke penger på noe som helst anbefaler jeg en Mayflower Objective 2, da de fleste lydkort ikke gjør annet enn å skru opp volumet.

Skal du ha bort støy ol. fra lydkortet må du da eventuelt ha et skjold rundt hele brikken, og dette får du ikke kjøpt. Da er det bedre å kjøre lyden ekstern og bort fra all elektronisk støy.

Lenke til kommentar

Takk alle for konstruktive svar!

 

Når det gjelder lydkort, så bruker jeg et rackmontert USB-basert fra RME Audio til 20.000, så er en annen historie. Det finnes lite gode interne lydkort på markedet av naturlige årsaker, kun Lynx som har noen brukbare hvis du bare trenger noen få kanaler.

 

Årsaken til mengden ram og rask i7 er at jeg kjører noen tunge sofware synths som krever veldig mye CPU og ram.

 

Jeg valgte vannkjøling først fordi jeg tenkte at dette ville gi en mer stillegående kjøleløsning, samt at dette får varmen ut av kabinettet, og ikke sirkulerer den en runde først.

Nå landet jeg til slutt på en tårnkjøler, så får vi heller se om jeg bytter ut med vannkjøling hvis det ikke holder mål.

 

Etter å ha lest mye negativt om Asus og viftekontroll bestillte jeg et MSI i stedet, også med Z87, så håper jeg at det er godt nok.

Lenke til kommentar

Takk alle for konstruktive svar!

 

Når det gjelder lydkort, så bruker jeg et rackmontert USB-basert fra RME Audio til 20.000, så er en annen historie. Det finnes lite gode interne lydkort på markedet av naturlige årsaker, kun Lynx som har noen brukbare hvis du bare trenger noen få kanaler.

 

Årsaken til mengden ram og rask i7 er at jeg kjører noen tunge sofware synths som krever veldig mye CPU og ram.

 

Jeg valgte vannkjøling først fordi jeg tenkte at dette ville gi en mer stillegående kjøleløsning, samt at dette får varmen ut av kabinettet, og ikke sirkulerer den en runde først.

Nå landet jeg til slutt på en tårnkjøler, så får vi heller se om jeg bytter ut med vannkjøling hvis det ikke holder mål.

 

Etter å ha lest mye negativt om Asus og viftekontroll bestillte jeg et MSI i stedet, også med Z87, så håper jeg at det er godt nok.

Høres bra ut.

 

Gjerne post oppdatert handleliste og bygg når du mottar delene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...