Gå til innhold

Harddisk flaskehals i Logic Pro?

Anbefalte innlegg

Hei, en venn av meg opplever at logic pro blir fryser/henger seg litt under store prosjekter i Logic pro. Han har en 15" MBP fra høsten 2012 med 16 GB ram, firekjerneprosessor ( ivy bridge regner jeg med) og en harddisk på 500-1000 GB. Han ønsket å kjøpe ny mac pga dette problemet. Jeg anbefalte han å kjøpe en SSD i steden, pga mistanke om at det var flaskehalsen.

Var jeg helt på bærtur da jeg gjorde den anbefalingen? Er lagringsmediet en kjent flaskehals i logic pro programmet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg har for lite informasjon til å si om det er maskinen, osv.

Men den største flaskehalsen til en maskin er harddisken og du kan komme en lang vei med å oppgradere denne til en SSD om det er HDD i den fra før.

Du må også huske på at harddisk brakketen i Mac'en har en høyde på 9,3mm, det skal sies at alle 2.5" harddisker vil passe, men 9,3mm vil passe best. Harddisker med en høyde 9,3mm som jeg kommer på i farten er Vertex.

Lenke til kommentar

Ved bruk av mange tracks på en fragmentert harddisk kan det nok helt klart være en flaskehals. Her vil en SSD hjelpe betraktelig. Men anbefaler å følge quantums råd og få en oversikt over hva det faktiske problemet er før man kaster penger etter det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Diskens aktivitet i prosent er altså det du trenger, mens "dataene" ikke sier deg noe? Merkelig.

Men uansett, mer enn 16GB får du jo ikke stappet inn i maskinen, så hvis minne er flaskehalsen her, blir det jo diskhastighet v. swapping som er problemet det går an å gjøre noe medt, og hvis det generelt er disken som jobber mye (dette ser du faktisk helt fint i Activity monitor) så vil jo også ssd hjelpe.

CPUforbruket ser du på arkfanen for CPU-forbruk, hvis maskinen ikke swapper og det også bare er moderat io, mens CPUforbruket er stort, vil det ikke hjelpe så mye med ssd.

I Activity monitor ser man også tydelig hvilke applikasjoner som står for forbruket av de ulike ressursene, og et utrolig hett tips da er jo å avslutte evt. andre applikasjoner som spiser ressurser, men dette har dere vel alt sjekket?

På generell basis er jo SSD vesentlig raskere enn vanlig disk, så det vil generelt gjøre tilværelsen mye mer behagelig, nesten uansett hva som er problemet :-)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Dataraten (målt i byte per sekund) sier ingenting om det er flaskehalsen, disken kan være flaskehals med en rate på 5MB/s eller i motsatt tilfelle ikke en flaskehals med en rate på 50 MB/s. Det som har noe å si er hvor mye av tiden disken er opptatt (målt i prosent).

Av de bildene jeg så av activity monitor på google images, var det ingen som viste hvor mye av tiden disken var opptatt, den viste bare datarate, som er ganske ubrukelig informasjon.

Lenke til kommentar

Hva slags prosjekter er det snakk om? Rene audiospor krever ikke så forferdelig mye minne, heller ikke midi, men bruker han virtuelle instrumenter (VI) og/eller samplinger samtidig kan selv 16GB bli for lite. Noen slike VI'er låter bra, men er ikke optimalt skrevet og krever mye minne pr. aktiv instans. Noen samplinger er rett og slett enorme.

Jeg har selv en iMac med SSD, og bruker sjelden samplinger eller virtuelle instrumenter, så jeg klarer meg.

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt logic pro, og jeg lager ikke musikk selv, så jeg vet ikke. Tror det eneste utstyret han har er et keyboard, men utstyrslisten kommer nok til å vokse i nær fremtid. Om han faktisk bruker så mye minne at han får page faults, så vil i hvertfall en SSD forkorte tiden hvor programmet er uresponsivt drastisk.

Han har kjøpt SSD nå (512 GB Samsung 840 pro), men jeg vet ikke om han har installert den. Men han er for tiden veldig opptatt, så det er nok en stund til jeg får en oppdatering på om det hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...