Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gravid og røyker, hvor farlig er det?

Cowboy33

Anbefalte innlegg

Hva du må leve med, driter jeg i. Men det er svært uheldig at barnet ditt også må leve med det. Det kan sammenliknes med å kjøre bil uten å spenne det fast i setet. At du og enkelte andre har samvittighet til det, er forkastelig.

Ja, og hva du mener er forkastelig, driter jeg i! Har aldri hatt dårlig samvittighet for at jeg røyker! Det er mitt valg, og jeg liker det! :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du må leve med, driter jeg i. Men det er svært uheldig at barnet ditt også må leve med det. Det kan sammenliknes med å kjøre bil uten å spenne det fast i setet. At du og enkelte andre har samvittighet til det, er forkastelig.

Ja, og hva du mener er forkastelig, driter jeg i! Har aldri hatt dårlig samvittighet for at jeg røyker! Det er mitt valg, og jeg liker det! :-D

Men om du blir gravid og fortsatt gir faen. Og du føder en unge med diverse plager som asma, allergi, eller andre vansker. Tror du da at din samvittighet fortsatt er på, gi faen mentaliteten?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er greit. Røyk så mye du vil så lenge du ikke venter barn. Men hvis du ikke er villig til å slutte hvis du blir gravid, så er du uansvarlig og bør ikke få barn.

Ja, jeg røyker så mye jeg vil! Og har ikke lyst å slutte! Om jeg blir gravid, og ikke klarer å slutte å røyke, så får jeg leve med at du mener at jeg er uansvarlig! Mitt valg! ;-)

Hva mener du om alle de påviste negative faktorene røyking bringer med seg for det fremtidige fosteret ditt?

Blir helt sjokkert av et par av damene i tråden her! :confused: Fatter hvertfall ikke logikken med at det er greit å røyke mens babyen er i magen, men ikke å røyke i samme rom som den etter den er født..

• Liker 6
Lenke til kommentar

Derfor skal du slutte

• Barnet ditt får bedre vekst- og utviklingsmuligheter fordi du bedrer oksygen- og næringstilførselen. Forskere ved Medisinsk fødselsregister har tidligere konkludert med at hvis alle kvinner slutter å røyke før svangerskapet, vil andelen veksthemmede barn minke med 12 prosent.
  • Du reduserer risikoen for komplikasjoner som tidlig vanngang, løsning av morkaken, blødninger og infeksjoner.
  • Du reduserer risikoen for spontanabort, dødfødsel og for tidlig fødsel. Svangerskapet er i gjennomsnitt en uke lengre blant kvinner som ikke røyker, sammenlignet med dem som røyker.
  • Du gir barnet bedre lungefunksjon og et bedre immunforsvar.
  • Du reduserer risikoen for krybbedød.
  • Du reduserer risikoen for at barnet ditt utvikler astma.
  • Du reduserer risikoen for at barnet ditt får atferdsvansker og lese- og skriveproblemer.

Det er altså bare krybbedød, dødfødsel, for tidlig fødsel og spontanabort man sånn umiddelbart merker noe av, resten av problemene går fint i starten, men som barnet må slite med resten av livet...

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, heldigvis er hun bare 16 år gammel. Jeg trodde at jeg diskuterte meg ei voksen jente.

Det går som regel bra! Ingen som jeg kjenner som har fått noe problemer!

Som nevnt tidligere, ser man ikke nødvendigvis virkningen av svake lunger og hjerte før barnet er godt voksen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sant at barnet ikke får nok luft hver gang moren tar en sigarett. Å røyke under graviditeten er det samme som å knyte navlestrengen hver gang man røyker, slik får ikke barnet nok oksygen. Jeg så det på en amerikansk doumentar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at du er ung. Jeg er rimelig sikker på at du ser det annerledes om noen år.

Ja, du mener vel det! Som sagt tidligere, så har begge storesøstrene mine fått to vellskapte barn hver! Og de røyka akkuratt som før når de var gravide! Så det går nok bra! Bestevenninna mi er gravid nå, og ho både røyke og snuser... Ho har kutta ned litt på røyken da, men snuser en boks om dagen!

Lenke til kommentar

Ja, du mener vel det! Som sagt tidligere, så har begge storesøstrene mine fått to vellskapte barn hver! Og de røyka akkuratt som før når de var gravide! Så det går nok bra! Bestevenninna mi er gravid nå, og ho både røyke og snuser... Ho har kutta ned litt på røyken da, men snuser en boks om dagen!

De fleste endrer seg mye fra de er 16 til 20. Det heter å bli voksen :)

Lenke til kommentar

Dessverre får noen barn før de er blitt voksne også. Som jeg sa på første side, er det rart at det ikke er straffbart å utsette barnet sitt for rusmidler under graviditeten. Man ville jo blitt straffet for å kjøre bil uten å spenne fast barnet sitt. Dette er en sak jeg skal følge opp når sommerferien kommer.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner drakk for en stund siden store mengder rødsprit og tok en overdose heroin. Hun har det helt fint i dag, så det er ikke noe problem! Ikke hør på disse tullingene her - joda, du risikerer å permanent skade barnet ditt men det kan jo være det går helt fint, og det er jo mildt upraktisk å ta en røykepause.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dessverre får noen barn før de er blitt voksne også. Som jeg sa på første side, er det rart at det ikke er straffbart å utsette barnet sitt for rusmidler under graviditeten. Man ville jo blitt straffet for å kjøre bil uten å spenne fast barnet sitt. Dette er en sak jeg skal følge opp når sommerferien kommer.

Det er trist at så unge får barn. Men det er heldigvis dem som innser at det kan være lurt og høre på mennesker med kunnskap. Derfor viktig at unge gravide har gode samtaler med lege eller annet fagpersonell, om ikke andre når inn. I dag vil en rusmiddelavhengig kunne bli tvangsinnlagt, noe som også gjøres. Et interessant faglig dilemma i dette er at man gir gravide kvinner metadon, Subutex og Subuxcone om de er under LAR. Mens man tvangsavgifter kvinner som går på heroin. Metadon spesielt er langt mer skadelig en heroin og abstinens fasen langt hardere for individet. Men det er muligens en annen debatt.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner drakk for en stund siden store mengder rødsprit og tok en overdose heroin. Hun har det helt fint i dag, så det er ikke noe problem! Ikke hør på disse tullingene her - joda, du risikerer å permanent skade barnet ditt men det kan jo være det går helt fint, og det er jo mildt upraktisk å ta en røykepause.

Jævla troll.

Lenke til kommentar

Jævla troll.

Jeg leste det som ironi hvertfall ;) .

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jesus, hvilken innavl-bygd er du gravd opp fra?? Vennligst merk den av med en rød ring på et kart, så vi kan holde oss og unga våre langt unna et slikt mishandlersamfunn!

• Liker 8
Lenke til kommentar

Jesus, hvilken innavl-bygd er du gravd opp fra?? Vennligst merk den av med en rød ring på et kart, så vi kan holde oss og unga våre langt unna et slikt mishandlersamfunn!

Jeg er ikke fra noe innavl-bygd! Jeg er fra en middels stor by på Østlandet! :-P

Lenke til kommentar

"Middels stor by på Østlandet" og "innavl-bygd" går vel mye ut på det samme. :p

Men det du sier der er akkurat det samme som de som sier "jeg har kjørt uten belte hele livet, og det har jo gått greit". Det de ikke sier, men impliserer, er "og det vil det sikkert fortsette å gjøre". Som jo er tøys.

Sjansen er stor for at det går helt greit med et barn hvis mor røyker, akkurat som at sjansen for å klare seg fint uten setebelte også er stor, men sjansen for at det går dårlig blir mye, mye større.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...