Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gravid og røyker, hvor farlig er det?

Cowboy33

Anbefalte innlegg

Nei, jeg mener at det blir dobbeltmoralsk og skal tvinge noen til å slutte med noe man bedriver selv.

Man kan helt fint være dobbeltmoralsk, og ha rett. Den ene utelukker ikke den andre. Bare sånn for å pirke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du ingen rett til å tvinge barnets mor å slutte. Det er hennes graviditet og hennes kropp, at hun velger å ta en sjangse med barnet er da også hennes valg.

Barnet er ikke hennes kropp.

Det er greit nok, men som røyker selv så vet jeg at det å slutte (noe jeg har prøvd) ikke er enkelt, det er også vanvittig irriterende når andre skal fortelle deg at du skal slutte å røyke av forskjellige grunner. Da gjerne spesielt når man gjerne står og røyker ilag.

Det er helt greit at noen mennesker ikke kan eller vil slutte å røyke. Men disse menneske bør likevel innse at røyking er skadelig og unngå å bli gravide.

Jeg røyker selv og jeg har røyket gjennom 3 svangerskap, mens min kone selvsagt sluttet. For det er faktisk slik at det er hun som bærer frem barnet og skal ta det ansvaret. Ellers kunne hun ventet med og få barn. Dette jeg sier her er selvsagt langt fra politisk korrekt. Man lærer i dag at man sammen skal slutte og det er jo det beste. Men igjen, det er først og fremst kvinnen som må slutte. Så bør mannen støtte og ikke røyke i nærheten av henne, om han da ikke velger å slutte.

Passiv røyking er også skadelig, men det er du sikkert klar over.

Det er mye man ikke burde gjøre her i livet. Det farligste er nok å kjøre bil.

Det har du rett i. Dog vil noen mene at utbyttet av trafikkrisikoen er høyere enn utbyttet av røyk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg røyker selv og jeg har røyket gjennom 3 svangerskap, mens min kone selvsagt sluttet. For det er faktisk slik at det er hun som bærer frem barnet og skal ta det ansvaret. Ellers kunne hun ventet med og få barn. Dette jeg sier her er selvsagt langt fra politisk korrekt. Man lærer i dag at man sammen skal slutte og det er jo det beste. Men igjen, det er først og fremst kvinnen som må slutte. Så bør mannen støtte og ikke røyke i nærheten av henne, om han da ikke velger å slutte.

Ja. Derfor røyker jeg selvsagt ute. Med 3 barn i hus er det totalt røykeforbud i mitt hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du ingen rett til å tvinge barnets mor å slutte. Det er hennes graviditet og hennes kropp, at hun velger å ta en sjangse med barnet er da også hennes valg.

Barnet er ikke hennes kropp.

Det er greit nok, men som røyker selv så vet jeg at det å slutte (noe jeg har prøvd) ikke er enkelt, det er også vanvittig irriterende når andre skal fortelle deg at du skal slutte å røyke av forskjellige grunner. Da gjerne spesielt når man gjerne står og røyker ilag.

Det er helt greit at noen mennesker ikke kan eller vil slutte å røyke. Men disse menneske bør likevel innse at røyking er skadelig og unngå å bli gravide.

Det er mye man ikke burde gjøre her i livet. Det farligste er nok å kjøre bil.

Det har du rett i. Dog vil noen mene at utbyttet av trafikkrisikoen er høyere enn utbyttet av røyk.

Frem til 12 uke er det mors kropp, så frem til da står hun per definisjon fritt.

Røyking er skadelig, og jeg er enig i at mor burde slutte og har gjerne en faktor som burde vært en motivasjon som er større enn vi 'vanlige røykere' men at det er påtvunget med røykeslutt som en konsekvens av graviditet er jeg uenig i. Selv om det er til barnetsbeste burde man enten inngå ett kollektivt slutt eller oppfordre til å slutte alene, dersom det ikke fungerer så er det bare slik det er.

Nei, jeg mener at det blir dobbeltmoralsk og skal tvinge noen til å slutte med noe man bedriver selv.

Man kan helt fint være dobbeltmoralsk, og ha rett. Den ene utelukker ikke den andre. Bare sånn for å pirke.

Det kan man, men det gjør deg fortsatt til en hykler

Lenke til kommentar

Frem til 12 uke er det mors kropp, så frem til da står hun per definisjon fritt.

Røyking er skadelig, og jeg er enig i at mor burde slutte og har gjerne en faktor som burde vært en motivasjon som er større enn vi 'vanlige røykere' men at det er påtvunget med røykeslutt som en konsekvens av graviditet er jeg uenig i. Selv om det er til barnetsbeste burde man enten inngå ett kollektivt slutt eller oppfordre til å slutte alene, dersom det ikke fungerer så er det bare slik det er.

Det er mors kropp, men barnet er ikke hennes alene. Jeg mener mor alene ikke skal bestemme abort eller ikke. Man er to om å lage barn. Så far skal ha like mye å si som mor. Ja det er også ikke PK og mene.

Ellers stort sett enig.

Lenke til kommentar

Ja. Derfor røyker jeg selvsagt ute. Med 3 barn i hus er det totalt røykeforbud i mitt hjem.

Det er betre at du røyker ute enn inne, men du vil framleis utsette barna for røykelukt. Den kan gje allergiske reaksjonar, og lukta "smittar" frå klær over til møblar/gardiner osv innandørs. Sjølv om barna ikkje er allergiske er det stor forskjell på luftkvaliteten innandørs, til og med når all røyking foregår ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er betre at du røyker ute enn inne, men du vil framleis utsette barna for røykelukt. Den kan gje allergiske reaksjonar, og lukta "smittar" frå klær over til møblar/gardiner osv innandørs. Sjølv om barna ikkje er allergiske er det stor forskjell på luftkvaliteten innandørs, til og med når all røyking foregår ute.

Dette kan nok diskuteres. Skal man være så hysterisk, da bør man ikke ta med seg barn ut. Spesielt ikke på vinterstid i byer. Galskapen må ikke ta fullstendig over.

Lenke til kommentar

Joda, men med den bilkulturen som er i mange byer idag så burde vi alle gått med oksygen i fra flaske. Så en plass må grensen gå.

Lenke til kommentar

Joda, men med den bilkulturen som er i mange byer idag så burde vi alle gått med oksygen i fra flaske. Så en plass må grensen gå.

Nettopp. Vi må ikke bli totalt gale ovenfor røyk og røykere. Enkelte fanatikere tar av fullstendig i dagens PK samfunn.

Lenke til kommentar

Nettopp. Vi må ikke bli totalt gale ovenfor røyk og røykere. Enkelte fanatikere tar av fullstendig i dagens PK samfunn.

Haha er nok ingen fanatikar, men er allergisk mot røykelukt, og veit kor jævlig det er. Men men, har sagt mitt i denne diskusjonen, får vel berre ønske barna dine lykke til og håpe på at dei ikkje utviklar allergi og.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha er nok ingen fanatikar, men er allergisk mot røykelukt, og veit kor jævlig det er. Men men, har sagt mitt i denne diskusjonen, får vel berre ønske barna dine lykke til og håpe på at dei ikkje utviklar allergi og.

Mange er allergisk mot parfyme lukt og annet. Men man kan og skal ikke ta hensyn til slikt overalt. Det går nok veldig bra med mine barn. De utsettes ikke for mer forurensning en andre, samt så har de gode gener. Ikke noe allergi og annet avvik.

Lenke til kommentar

Samboeren min er storrøyker (25-30 Prince daglig) og har nå blitt gravid med vårt første barn. Ho har ingen planer om å kutte ned eller slutte å røyke, og blir sur hvis jeg nevner det. Hun har en datter fra tidligere og røyka under hele det svangerskapet og, og det gikk bra, så ho sier bare at det går bra, og at ho ikke har lyst å slutte, og at ho veit at ho ikke klarer.

Jeg forstår jo det, for jeg røyker selv og har aldri hatt lyst til å prøve å slutte. Men det er jo litt irriterende med alle stygge blikk og kommentarer ho får fordi hø røyker!

Er det noen som har erfaring med å røyke under graviditeten? Og er det så farlig som alle skal ha det til? Alle jeg kjenner som har røyka under graviditeten har fått helt fine barn!

Skjønner dama di godt jeg! Har ikke vært gravid, men er selv storrøyker (og snuser) og røyker rundt 30 om dagen... Jeg har prøvd og slutte, men blir helt gal og utenfor uten nikotin! Tror nok ikke jeg heller kommer til å slutte om jeg blir gravid. Begge søstrene mine har to fine barn hver, og røyka akkuratt som før når de var gravide!

Men vi røyker selvsagt ikke i samme rom som unga er da!

Lenke til kommentar

Nei, det skulle tatt seg ut, etter at dei har fått det gjennom blodet i 9 månader.

Det er utvilsomt vanskeleg å slutte, men eg synest det er noko alle burde gjere ved graviditet. I det minste planlegg å slutte før ein får ungar. Det er ganske dramatisk når ein tenker på at det kan få konsekvensar for ungen i heile sitt liv. 90 år. Berre for at vedkomande skal få røyke i 9 månader.

Det går ikkje heilt opp i mitt hovud. Dei fleste som har born påstår dei elskar dei over alt på jord, men er likevel villig til å risikere helsa til ungen ved å røyke. Attpåtil før den er født!

Det er ikkje alle som får skadar av det, men det er å spele bingo med ungane si helse. Du kan vere heldig, eller uheldig. At det finnes anekdotar om ungar av røykarar som ikkje har fått varige men, betyr ikkje stort. Det er potensialet og risikoen som er problemet.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Barnet (eller fosteret) er ikke mors kropp selv om det ikke har noen rettigheter før uke 12. Det kan likevel ta skade av rusmidler og mor bør derfor slutte å røyke kort tid etter at hun vet at hun er gravid, eller planlegger å bli gravid.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med den siste setningen, men jeg antar at du mener at far også bør slutte å røyke for å gjøre det lettere for mor. Og det er jeg enig i, men ansvaret ligger likevel først og fremst på mor. Hvis barnet tar skade, kan hun ikke unnskylde seg med at "Far din ville ikke slutte, så derfor gjorde ikke jeg det heller. Men det er kjipt at du må ta konsekvensene."

Man kan fint røyke selv og likevel mene at gravide ikke bør røyke, uten at det gjør en til en hykler. Uansett ville jeg heller vært en hykler enn å utsette barnet mitt for den helserisikoen.

Skjønner dama di godt jeg! Har ikke vært gravid, men er selv storrøyker (og snuser) og røyker rundt 30 om dagen... Jeg har prøvd og slutte, men blir helt gal og utenfor uten nikotin! Tror nok ikke jeg heller kommer til å slutte om jeg blir gravid. Begge søstrene mine har to fine barn hver, og røyka akkuratt som før når de var gravide!

Du synes vel ikke at det er riktig at barnet ditt skal utsettes for en stor helserisiko og gjennomgå de abstinensene du ikke vil ha selv fordi du synes at det er vanskelig å slutte? Selv om tantebarna dine er friske nå, kan de likevel ha tatt skade av røykingen. Du og søstrene dine kan ikke se om de vil få hjerte- eller lungeproblemer om 40 - 50 år. Det er bra at dere ikke røyker i samme rom som barna, men det gjør ikke graviditeten noe bedre.

Husk at du ikke må vente til du blir gravid med å slutte å røyke hvis du vil ha barn en dag. Du kan begynne å trappe ned på røyken og planlegge røykeslutt allerede nå. Det gjør ikke bare graviditeten din lettere, men er i tillegg utelukkende bra for din egen helse og økonomi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da overlater du sluttsignalet til den nikotinavhengige nyfødte ungen din?

Ungen er like avhengig av nikotin som det du er når den er nyfødt, du kan jo slutte i 2 dager for å selv kjenne på kroppen hva du utsetter barnet ditt for de 2 første levedagene.

Går ofte bra, 5 av 6 vinner i russisk rulett også, så det går stort sett bra det også. Alikevel er oddsen ganske mye større for problemer når man røyker og/eller drikker under graviditeten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barnet (eller fosteret) er ikke mors kropp selv om det ikke har noen rettigheter før uke 12. Det kan likevel ta skade av rusmidler og mor bør derfor slutte å røyke kort tid etter at hun vet at hun er gravid, eller planlegger å bli gravid.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med den siste setningen, men jeg antar at du mener at far også bør slutte å røyke for å gjøre det lettere for mor. Og det er jeg enig i, men ansvaret ligger likevel først og fremst på mor. Hvis barnet tar skade, kan hun ikke unnskylde seg med at "Far din ville ikke slutte, så derfor gjorde ikke jeg det heller. Men det er kjipt at du må ta konsekvensene."

Man kan fint røyke selv og likevel mene at gravide ikke bør røyke, uten at det gjør en til en hykler. Uansett ville jeg heller vært en hykler enn å utsette barnet mitt for den helserisikoen.

Du synes vel ikke at det er riktig at barnet ditt skal utsettes for en stor helserisiko og gjennomgå de abstinensene du ikke vil ha selv fordi du synes at det er vanskelig å slutte? Selv om tantebarna dine er friske nå, kan de likevel ha tatt skade av røykingen. Du og søstrene dine kan ikke se om de vil få hjerte- eller lungeproblemer om 40 - 50 år. Det er bra at dere ikke røyker i samme rom som barna, men det gjør ikke graviditeten noe bedre.

Husk at du ikke må vente til du blir gravid med å slutte å røyke hvis du vil ha barn en dag. Du kan begynne å trappe ned på røyken og planlegge røykeslutt allerede nå. Det gjør ikke bare graviditeten din lettere, men er i tillegg utelukkende bra for din egen helse og økonomi.

Veit at jeg kan slutte nå hvis jeg vil, men jeg vil ikke! Trives som røyker og har ikke lyst å slutte! Når det gjelder økonomi, så kjøper pappa røyk til meg i Sverige, så det bekymrer meg ikke! Får en kartong Prince og en 5pk Rød3 rullings annenhver uke, og det holder som regel!

Lenke til kommentar

Det er greit. Røyk så mye du vil så lenge du ikke venter barn. Men hvis du ikke er villig til å slutte hvis du blir gravid, så er du uansvarlig og bør ikke få barn.

Ja, jeg røyker så mye jeg vil! Og har ikke lyst å slutte! Om jeg blir gravid, og ikke klarer å slutte å røyke, så får jeg leve med at du mener at jeg er uansvarlig! Mitt valg! ;-)

Lenke til kommentar

Hva du må leve med, driter jeg i. Men det er svært uheldig at barnet ditt også må leve med det. Det kan sammenliknes med å kjøre bil uten å spenne det fast i setet. At du og enkelte andre har samvittighet til det, er forkastelig.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...