Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gravid og røyker, hvor farlig er det?

Cowboy33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her står litt, men kan nok lett finnes mer: http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidroeyking.php

er visst forbundet med økt risiko for krybbedød.

Ei jeg vet om var så avhengig av røyken sin at hun kreket seg ut av fødestua og ut for å røyke, midt i riene.

Det er økt risiko for kreft seinere i livet for foster som blir utsatt for tobakk, samt hjerte og karsykdommer. Krybbedød har man også en teori om kan være forårsaket av tobakk. Vekst problematikk har jeg lest et sted. Så det er mange grunner til at en kvinne skal stumpe røyken under graviditet. Det vil de fleste også klare. Det handler om vilje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo han helten her

Mener å ha lest at han har slutta.

Jeg har ikke lyst å slutte, men har faktisk prøvd e-sigg noen ganger... Syns ikke det ble det samme! Prince er bedre!

Da har du ingen rett til å tvinge barnets mor å slutte. Det er hennes graviditet og hennes kropp, at hun velger å ta en sjangse med barnet er da også hennes valg.

Den kan diskuteres synes jeg.

Lenke til kommentar

Vi har jo han helten her

Mener å ha lest at han har slutta.

Jeg har ikke lyst å slutte, men har faktisk prøvd e-sigg noen ganger... Syns ikke det ble det samme! Prince er bedre!

Da har du ingen rett til å tvinge barnets mor å slutte. Det er hennes graviditet og hennes kropp, at hun velger å ta en sjangse med barnet er da også hennes valg.

Den kan diskuteres synes jeg.

Jepp, han var på rehab.. ligger en film om det også.

Nei, jeg mener at det blir dobbeltmoralsk og skal tvinge noen til å slutte med noe man bedriver selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at det blir dobbeltmoralsk og skal tvinge noen til å slutte med noe man bedriver selv.

Under normale omstendigheter vil det være dobbeltmoralsk og nekte noen å røyke, mens man selv holder på. Men her er en kvinne gravid. Det er kvinnen som bærer frem barnet, det er hun som først og fremst skal slutte å røyke. Men det beste ville selvsagt vært om man begge sluttet. Men det er ikke så viktig at mannen slutter som kvinnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Under normale omstendigheter vil det være dobbeltmoralsk og nekte noen å røyke, mens man selv holder på. Men her er en kvinne gravid. Det er kvinnen som bærer frem barnet, det er hun som først og fremst skal slutte å røyke. Men det beste ville selvsagt vært om man begge sluttet. Men det er ikke så viktig at mannen slutter som kvinnen.

Det er greit nok, men som røyker selv så vet jeg at det å slutte (noe jeg har prøvd) ikke er enkelt, det er også vanvittig irriterende når andre skal fortelle deg at du skal slutte å røyke av forskjellige grunner. Da gjerne spesielt når man gjerne står og røyker ilag.

Lenke til kommentar

Det er greit nok, men som røyker selv så vet jeg at det å slutte (noe jeg har prøvd) ikke er enkelt, det er også vanvittig irriterende når andre skal fortelle deg at du skal slutte å røyke av forskjellige grunner. Da gjerne spesielt når man gjerne står og røyker ilag.

Jeg røyker selv og jeg har røyket gjennom 3 svangerskap, mens min kone selvsagt sluttet. For det er faktisk slik at det er hun som bærer frem barnet og skal ta det ansvaret. Ellers kunne hun ventet med og få barn. Dette jeg sier her er selvsagt langt fra politisk korrekt. Man lærer i dag at man sammen skal slutte og det er jo det beste. Men igjen, det er først og fremst kvinnen som må slutte. Så bør mannen støtte og ikke røyke i nærheten av henne, om han da ikke velger å slutte.

Lenke til kommentar

Jeg røyker selv og jeg har røyket gjennom 3 svangerskap, mens min kone selvsagt sluttet. For det er faktisk slik at det er hun som bærer frem barnet og skal ta det ansvaret. Ellers kunne hun ventet med og få barn. Dette jeg sier her er selvsagt langt fra politisk korrekt. Man lærer i dag at man sammen skal slutte og det er jo det beste. Men igjen, det er først og fremst kvinnen som må slutte. Så bør mannen støtte og ikke røyke i nærheten av henne, om han da ikke velger å slutte.

All respekt til din kone for å klare det, men det er ikke alle som ser på det slik :-)

Lenke til kommentar

All respekt til din kone for å klare det, men det er ikke alle som ser på det slik :-)

Fordi man har skapt en sannhet om at man sammen skal slutte, alt annet er uakseptabelt. Men når det skal diskuteres abort osv. Da er alt kvinnens ansvar. Argumenter som, det er hennes kropp, hennes barn osv. slikt går igjen. Men når det handler om røyk, da er man plutselig begge ansvarlig. Så det er kvinnens ansvar og slutte å røyke. Så for det være opp til mannen om han også benytter seg av muligheten til sammen å slutte.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en god del moralpanikk forbundet med røyking i svangerskap, men det er definitivt skadelig. Det verste er dog holdningen til en som blir sur når temaet bringes på banen. Da tenker jeg at det er ting som utgjør større trusler mot dette barnets velvære enn Prince.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...