Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gravid og røyker, hvor farlig er det?


Cowboy33

Anbefalte innlegg

Samboeren min er storrøyker (25-30 Prince daglig) og har nå blitt gravid med vårt første barn. Ho har ingen planer om å kutte ned eller slutte å røyke, og blir sur hvis jeg nevner det. Hun har en datter fra tidligere og røyka under hele det svangerskapet og, og det gikk bra, så ho sier bare at det går bra, og at ho ikke har lyst å slutte, og at ho veit at ho ikke klarer.

 

Jeg forstår jo det, for jeg røyker selv og har aldri hatt lyst til å prøve å slutte. Men det er jo litt irriterende med alle stygge blikk og kommentarer ho får fordi hø røyker!

 

Er det noen som har erfaring med å røyke under graviditeten? Og er det så farlig som alle skal ha det til? Alle jeg kjenner som har røyka under graviditeten har fått helt fine barn!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er farlig. Det kan kanskje gå bra i starten, men det er andre senvirkninger samboeren din utsetter sine barn for.

 

Den eneste personen jeg kjenner til som røyket under graviditeten fikk ett barn med pusteproblemer.. go figure.

Få kjerringa di over på e-cigaretter:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414116

 

Edit: Det å si at ''det gikk bra for dem! så det går sikkert bra!'' er som å spille rullet med dine barns helse. Skal vi bare ignorere å se oss for begge veier når vi krysser en vei på grunn av at det mest sannsynlig vil gå bra? Hva om jeg gir deg en pistol med seks kamre og en kule i en av dem og ber deg trekke av?

 

Edit2: Beklager om jeg var veldig kvass mot din samboer, men dette er en av tingene som virkelig 'grinds my gears'. Når du får barn, eller venter barn, så er det ikke om deg lenger.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at barnets hjerte stopper et lite øyeblikk hver gang moren tar et trekk. Har ikke noen kilde, men det høres jo logisk ut. Og sunt er det uansett ikke, og jeg syns det er uansvarlig og direkte forkastelig av henne. Folk gjorde dette i gamle dager, men da visste man ikke bedre. Det gjør man nå...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at barnets hjerte stopper et lite øyeblikk hver gang moren tar et trekk. Har ikke noen kilde, men det høres jo logisk ut.

Nei, det høres ikke logisk ut overhodet. Jeg ville sjekket logikken min om jeg var deg ;)

 

Men nei, røyking under svangerskap er absolutt ikke bra. Strengt talt burde du manne deg opp og kastet sigarettene dine og si til hun "se! Jeg klarte det, da klarer du det og": Det er ikke bare seg selv hun har å tenke på og hennes valg om å fortsette og røyke bare fordi hun ikke orker tanken på å slutte er tvers gjennom egoistisk og feigt. Men jeg regner med at du allerede vet dette ettersom du er her. Hint, hint.

 

Gå i det minste over til elsigaretter om dere ikke orker å ta konsekvensene av avgjørelsen om å få dere barn. Link er i signaturen min.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Går jo sikkert greit, men sannsynligheten for skader på barnet blir jo mye større. Jeg synes rett og slett det er fryktelig egoistisk og kun tenke på seg selv og røyken foran barnet. Selv om de du kjenner har fått fine barn tross røyking betyr ikke det at barnet ditt ikke blir skadet. Man vet jo heller ikke om det kan være senvirkninger pga røykningen.

Endret av arsenalfan
Lenke til kommentar

Men hvis det er nikotinet som er farlig vil det jo ikke hjelpe å gå over til elsigaretter/snus/nicorette, da må hun bare kutte tvert. Og ja, det er farlig.

Du kan helt fint bruke elsigaretter uten nikotin. Den vil jo selvfølgelig ikke stille nikotinkravet, men den kan være til stor hjelp for å avvende seg vanen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var noen som forsket på det, med ultralyd etc. Vet ikke det med hjertet, kan tenkes det også, men barnet fikk kramper hver gang moren inhalerte... De blir også føst med abstinens..

De er mer utsatt for for tidlig fødsel og lav fødselsvekt.

 

Det er absolutt ikke bra.

 

Jeg sto ikke engang nær røykere da jeg var gravid, men det hater jeg forsåvidt til vanlig også :)

 

Når man er gravid går alt utover ungen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det ungen ikke kan kontrollere er foreldrenes ansvar. Før i tiden ble det i en del kulturer gjort spesielle forberedelser for å sikre at avkommet ble så levedyktig som mulig, og gravide fikk ofte den beste og mest næringsrike maten samt at de fikk mer eller mindre spesialbehandling av hele stammen. Så langt unna dagens vestlige tekning som man egentlig kommer seg. Røyk er så veldokumentert helseskadelig at det ikke burde være noen tvil om hva som er rett å gjøre for ansvarlige foreldre. Hva om dette er det som gjør at ungen ikke når sitt medfødte potensial. Hvordan kommer dere som foreldre til å føle dere senere fordi dere ga f. i dette mot bedre viten ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samboeren min er storrøyker (25-30 Prince daglig) og har nå blitt gravid med vårt første barn. Ho har ingen planer om å kutte ned eller slutte å røyke, og blir sur hvis jeg nevner det. Hun har en datter fra tidligere og røyka under hele det svangerskapet og, og det gikk bra, så ho sier bare at det går bra, og at ho ikke har lyst å slutte, og at ho veit at ho ikke klarer.

 

Jeg forstår jo det, for jeg røyker selv og har aldri hatt lyst til å prøve å slutte. Men det er jo litt irriterende med alle stygge blikk og kommentarer ho får fordi hø røyker!

 

Er det noen som har erfaring med å røyke under graviditeten? Og er det så farlig som alle skal ha det til? Alle jeg kjenner som har røyka under graviditeten har fått helt fine barn!

Ja det er ikke bra for fostret med røyk alkohol osv. Ville trodd det var noe alle var klar over i 2014. Det er direkte uansvarlig og røyke når man er gravid. Du burde nekte din samboer røyk, du har et ansvar, barnet er også ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...