Gå til innhold

Farlig gass i antistatisk pose??


erlingk

Anbefalte innlegg

Bygger til daglig endel datamaskiner. Og har lagt merke til at når en åpner den antistatiske posen til hovedkort så kommer det en sterk lukt av elektronikk. Hvordan nå enn dette lukter :o) Er det noen som vet om dette er skadelig?? Hørte det av en bekjent som hadde jobbet med kretskortbehandling i Irland for noen år siden. Det lukter ihvertfall skadelig :o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det lukter herlig jeg.. seriøst.. ny elektronikk.. det er så deilig lukt som man får det.. (Kan ha noe med gledesrusen over at dataen endelig skal oppgraderes :roll: )

 

Og når man setter det inn i maskinen og lar det stå på, så lukter hele rommet av ny elektronikk når jeg komme inn igjen.. mmmm herlig!

Lenke til kommentar
Bygger til daglig endel datamaskiner. Og har lagt merke til at når en åpner den antistatiske posen til hovedkort så kommer det en sterk lukt av elektronikk. Hvordan nå enn dette lukter :o) Er det noen som vet om dette er skadelig?? Hørte det av en bekjent som hadde jobbet med kretskortbehandling i Irland for noen år siden. Det lukter ihvertfall skadelig :o)

 

-Nytt pcb - hhhhhhhh HERLIG :lol:

Lenke til kommentar
Synes det lukter herlig jeg.. seriøst.. ny elektronikk.. det er så deilig lukt som man får det.. (Kan ha noe med gledesrusen over at dataen endelig skal oppgraderes :roll: )

 

Og når man setter det inn i maskinen og lar det stå på, så lukter hele rommet av ny elektronikk når jeg komme inn igjen.. mmmm herlig!

 

ååå fy f##n altså det er vel den beste lukta noensinne :D Oppgraderte ikke akkuratt men kjøpte to nye harddisker og en DVD-brenner og når jeg åpna det så kom DEN lukta (you know ;) ). Putta alt i maskinen og fixxa alt og spiste middag, innen jeg kom tilbake lukta HELE rommet sånn elektronikk, nesten ekstatisk :D

Lenke til kommentar

Plast og særlig flammehemmende plast som ofte brukes til PC'er og skjermer avgir en del stygge gasser i starten. Etter hvert som du bruker utstyret og det lufter seg så avtar gassene.

 

Det at det lukter godt er nok mest fordi du assosierer det med nye dippedutter. Fakta er at gassene fører til økt risiko for kreft og luft-vei-sykdommer. Men ta det med ro risikoen øker ikke voldsomt, kun fra veldig veldig liten til veldig liten. I tillegg lager det litt dårlig inneklima som igjen kan gi hodepine. Om du jobber med dette i mange timer daglig ville jeg i hvertfall ha sørget for bra utlufting der du holder på.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er spesielt farlig. Det som derimot kan være farlig er innholdet i diverse "chiper" som sitter på de ulike kortene. Leste en gang at de gassene som slipper ut hvis en slik ryker ikke er spesielt bra å puste inn, spesielt ikke hvis komponenten er i bruk og har en forholdsvis bra temperatur..

 

For mange år tilbake linket jeg og noen kompiser med et coax nettverk da det plutselig begynte å ryke kraftig fra en av maskinene... Det luktet noe grønnjævlig og vi måtte lufte lenge for at lukten skulle forsvinne. Det var et nettverkskort som hadde tatt kvelden. og da vi tok ut kortet hadde en stor chip sprukket og en slags seig guffe tøt ut/hadde smeltet. Leste om dette kort etterpå.

Lenke til kommentar

Sånne chipper som er på nettverkskort er som regel pakket inn i flammehemmende plast. Det lukter fælt når det svies.. Jepp, har luktet det mange ganger, bla. med en 486SX 25MHz som hadde slik innpakning. (nyere CPU'er har keramisk innpakning) Og, ja det er ikke sunt så om du klarer å unngå det så gjør det.

 

PS. Kondensatorer kan også lukte jævlig om de sprekker/ryker. Den gassen der er også kreftfremkallende, men i tillegg noe etsende (PH ca 1) og dermed irriterende for svelg og øyne.

Lenke til kommentar
PS. Kondensatorer kan også lukte sinnsvakt om de sprekker/ryker. Den gassen der er også kreftfremkallende, men i tillegg noe etsende (PH ca 1) og dermed irriterende for svelg og øyne.

 

Hvem gidder å svelge en kondensator? :D

 

Å koble 2V LED-lamper på et 12V-batteri var min store hobby når jeg var yngre... luktet no inni bjørkeskogen... men nå har jeg fått meg et liv...

 

Er enig i at lukten av nye komponenter kan være litt pirrende, men ærlig talt - vet om ganske mye som lukter bedre... :roll:

Lenke til kommentar
PS. Kondensatorer kan også lukte sinnsvakt om de sprekker/ryker. Den gassen der er også kreftfremkallende, men i tillegg noe etsende (PH ca 1) og dermed irriterende for svelg og øyne.

Hvem gidder å svelge en kondensator? :D

Eller å dytte den inn i øyet ??? :D .. (Tror du skjønner hva jeg mente)

 

Greit at det lukter godt, men jeg spiser ikke deodoranten min bare fordi den lukter godt heller... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...