Predecessor Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg har alltid kjørt med ABIT HK, men nå lurer jeg på om jeg skal vurdere andre produsenter. Jeg har et ABIT IC7-G HK som er ca et halvt år gammelt, og ble følgelig levert med den "skrikende" chipset vifta. Etter at jeg påklagde dette til ABIT Nederland fikk jeg tilsendt den nye typen med blå kjøleribbe. Skiftet av vifta gikk veldig greit, og jeg var glad jeg slapp å demontere HK fra kabinettet. Men, etter noen dager, så skjer det som ikke skal skje: I går tok jeg en titt på hovedkortet, og til min store forskrekkelse så ser jeg at vifta hadde tatt seg en hvilepause oppå grafikkortet. Akkurat det samme som skjedde for yummy som du kan se HER. Dermed var jeg nødt til å demontere hovedkortet for pålodding av festeøret. Etter at hovedkortet er demonter oppdager jeg at hele kortet er buet som en banan i området ved innfestingen til CPU `n. Dette syntes jeg ser skremmende ut med tanke på at det sitter mikrokomponenter i dette område. Disse komponentene blir faktisk utsatt for en del påkjenning i og med at kretskortet er i spenn. Avviket fra senter av linjalen og til ytterkant er faktisk 0,6 cm. Nå lurer jeg på om dette er et velkjent fenomen. Er det noen som har erfaring med dette. På meg virker det som om det er festemekanismen til prosessoren som er en smule for stram. Jeg har dobbeltsjekket at jeg ikke har montert CPU og kjøleribbe feil, så det kan utelukkes. Noen med kommentarer? Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 0,6mm er det mye i denne sammenheng altså, eller mener du 0,6 cm. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2003 0,6mm er det mye i denne sammenheng altså, eller mener du 0,6 cm. Takk for oppmerksomheten, det skal selvfølgelig være 0,6 cm. :oops: Feilen er rettet opp. Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Alt i orden, var litt usikker selv. Kunne jo vært at du mente 0,6mm, men ok nok om det. Vet ikke, men er enig i at det virker noe mye. Men lurer på om ikke dette blir bra når du fester hk i kabinettet. Vil det ikke da rette seg ut. Lenke til kommentar
o2o Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Hei, Jeg har den gamle bråkevifta. Hvordan går jeg frem for å reklamere slik du har gort? Må man via forhandler her i Norge, hva skal jeg skrive til produseneten? På forhånd takk for svar? Lenke til kommentar
o2o Skrevet 12. oktober 2003 Del Skrevet 12. oktober 2003 Hei, igjen La merke til at man måtte ta i ganske godt når vifta skulle festes, mye mer enn normalt. Har ikke sjekket mulige skjevheter ennå, men det ser jo ikke helt bra ut. Jeg bruker intel 2,4 mhz 800 FSB med orginalvifa. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 12. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2003 Hei, igjenLa merke til at man måtte ta i ganske godt når vifta skulle festes, mye mer enn normalt. Har ikke sjekket mulige skjevheter ennå, men det ser jo ikke helt bra ut. Jeg bruker intel 2,4 mhz 800 FSB med orginalvifa. Når du sier det, så syntes jeg også at strammehendelene var ekstra harde. Jeg har også et IC7-Max3 kort, og det virket faktisk ikke så stramt. Jeg skal returnere IC7-G kortet i morgen. Da skal jeg påpeke dette. P.S. Jeg har sendt deg en PM o2o! Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. oktober 2003 Del Skrevet 13. oktober 2003 Hei,Jeg har den gamle bråkevifta. Hvordan går jeg frem for å reklamere slik du har gort? Må man via forhandler her i Norge, hva skal jeg skrive til produseneten? På forhånd takk for svar? http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=147929 Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Ja, takk til seriøse hovedkort-produsenter som Abit. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Har hatt to IC7-G og har nå et Max 3 har ikke merket noe selv ved vannkjøling og pelt montert så det er både vekt og temp svigninger nok Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Mitt IC7-G er ikke helt i vater, men slettes ikke så ille som det på bildet over, heller. Jeg bruker en kjøleløsning fra Swiftech på ca. 600g, noe som skulle sørge for nok "trim" for kortet. Spørs om det kan være noe med monteringen din? -KJ Lenke til kommentar
bambam Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Wow, ikke for lite heller. Men det retter seg kansje opp hvis du skruer skikkelig fast? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Det er normalt at kortet bøyer seg litt, eller endel om du vil med boxed vifte. Forøvrig er viktig at du bruker alle skruene når du fester HK. Det er med på og stive av kortet. Har foresten et lite tips å komme med angående monteringen av en boxed vifte. Smør litt vaselin eller lignende under låsespakene. Da er det mye lettere å lukke og åpne de "synkront" Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 En annen ting som er lurt (som jeg alltid gjør hvertfall) er å bruke de gummiklossene (kjegleformede) som ofte følger med hovedkortet. Jeg setter alltid en eller to slike bak hovedkortet under prosessoren, da jeg vet at socket`n ofte bøyes under trykket. Slike gummiklosser forhindrer at kortet står i bøyd posisjon hele tida. Jeg bruker også å sette en gummikloss under ramslottene og under P-ATA kontaktene. Dette fordi disse ofte krever en del kraft når de skal settes på plass. Jeg blir veldig skeptisk når man må bruke så mye kraft at kortet flexer. Det et tross alt ørsmå baner og flere lags pcb, så det er absolutt en mulighet for at det kan ta skade av det. Det høres jo også ut som om kanskje IC7 kortene er ekstra belastet av dette, eller tar jeg feil? DrErling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå