Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter, HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig fått en oppgave jeg skal løse i forbindelse med prøvemuntlig i politikk og menneskerettigheter VG2.

Oppgaven er som følger: "Drøft om internasjonalisering og globalisering styrker eller svekker demokratiet for befolkningen i enkeltstater."

Er det noen som har noe innspill her om hva jeg kan ta med, hva ejg burde fokusere på osv?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde først starte med å fortelle hva globalisering og internasjonalisering faktisk innebærer. Da kan du nevne at land handler med hverandre på tvers av landegrensene og at økonomi flyttes over til andre land, men man må ikke glemme at dette fører til at land påvirker hverandre gjennom blant annet kultur og teknologi, men også politikk. Ny teknologi har ført til at ''verden har blitt mindre''. Avstandene er ''kortere'' enn før. Det er enklere å reise fra land til land og dette gir grunnlag til flernasjonale selskaper. I tillegg så komunniserer vi med hverandre som aldri før og vi deler våres synspunkt med verden. På denne måten får man tilgang til informasjon om ulike ideologier og verdier et samfunn bygger på. Det er her drøftingen begynner:

For det første fører jo dette som sagt til at folket i et samfunn får kunnskap og informasjon om hvordan andre samfunn fungerer. Da begynner folk i for eksempel land med diktatur å kreve ulike rettigheter, som ytringsfriheten og andre ting som hører til et demokrati. Da kan det tenkes at det oppstår uroligheter i landet. Hvis da regjeringen eller de som styrer i landet, hører på folket, så kan man jo at globaliseringen og internasjonaliseringen har ført til at grunnleggende verdier i et samfunn endres til det positive.

På den andre siden så kan jo dette for eksempel føre til at land blir mer preget av diktatur. Vi har jo Kina, der det er sensur og i Afghanistan der tv, internett, radio, litteratur osv. blir forbudt, fordi man er redd for at folket får tilgang til informasjon og kunnskap om demokrati, noe som da vil tvinge de som styrer landet, til å endre sin politikk.

Lenke til kommentar

Oppgaven er som følger: "Drøft om internasjonalisering og globalisering styrker eller svekker demokratiet for befolkningen i enkeltstater."

Er det noen som har noe innspill her om hva jeg kan ta med, hva ejg burde fokusere på osv?

Tja, jeg ville nok droppet "menneskerettigheter" ettersom det ikke er nevnt i oppgaven, og konsentrert meg om demokratiet (hva nå enn det ordet betyr for deg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...