Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stanse vanninntrenging gjennom grunnmur


Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt barndomshjemmet etter min har, og bygningene viste seg å ha en bråte mangler. Bl a slutter nedløpsrørene fra takrenna 2-3 cm over bakken 5 cm fra husveggen.

Jeg hadde ikke lagt merke til at dette var gjort sånn før jeg fikk se at det trengte vann inn i kjelleren akkurat der hvor nedløpsrørene slutter Jeg satte inn en avfukter som har gått døgnet rundt i ca to uker og vanntanken fylles til randen hvert døgn, tipper den tar rundt 4 liter.

Nå har jeg gravd en grøft på utsiden som leder vannet bort som en midlertidig løsning, og det jeg først lurer på, er om jeg bør grave opp langs hele grunnmuren og legge på plast eller noe som kan holde fuktigheten ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grav frem hele grunnmuren igjen, sjekk og utbedre dreneringen. Du må antakelig legge nye rør, deretter kobler du takrenner, avløp og det du måtte ha på gårdsplass osv til dreneringsrørene.

Høres også ut til at du må ha utbedringer i grunnmur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grav frem hele grunnmuren igjen, sjekk og utbedre dreneringen. Du må antakelig legge nye rør, deretter kobler du takrenner, avløp og det du måtte ha på gårdsplass osv til dreneringsrørene.

Høres også ut til at du må ha utbedringer i grunnmur.

Det er ingen spesifik drenering i tilknytning til boligen da den naturlige dreneringen er svært god: grov grus.

Lenke til kommentar

 

Mener at graving er gammeldags og moderne firmaer bare lager en 5mm stripe på innsiden, legger inn kabel og tetter igjen.

 

http://www.aftenposten.no/bolig/article1756492.ece#.U2N1lPmSxWI

Dette må jeg sjølsagt vurdere, men høres ut som en kostbar løsning.

 

Moderne firmaer, benytter annerkjente og vel dokumenterte løsninger! Løsningen du henviser til, er IKKE godt dokumentert! Og med priser på 50 - 200 tusen, så er det et dyrt sjansespill.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Grav frem hele grunnmuren igjen, sjekk og utbedre dreneringen. Du må antakelig legge nye rør, deretter kobler du takrenner, avløp og det du måtte ha på gårdsplass osv til dreneringsrørene.

Høres også ut til at du må ha utbedringer i grunnmur.

Det er ingen spesifik drenering i tilknytning til boligen da den naturlige dreneringen er svært god: grov grus.

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med denne setningen. Den er motstridende. Mener du at det ikke er lagt drensrør, i underkant av kjellergulv? Men at dreneringen ellers er god, opp til der det er vannintrenging?

 

I så tilfelle, KAN det hende en billig løsning er nettopp som du har vært inne på (og andre), å kun koble tette "drensrør" til nedløpet og få takvannet ut til en skråning. Eller ned i gode steinkommer (drenerende masse) noen meter fra kjellerveggen og lavere i terrenget. Husk å montere løvsamler (alla sil) i takrenna over nedløpet, ellers tetter dreneringen seg med løv og annet organisk materiale. Du må da beregne noe vedlikehold av løvsamleren, dvs, renske for løv, så det ikke tetter seg.

 

Slike løsninger som det trolig er hos deg, ble brukt en del tidligere. Og hvis det har vært kombinert med utvending pusset grunnmur og god utvendig drennsmasse, samt en liten steinkom, der nedløpet avslutter fungerer dette bra noen år uten grunnmursplast. Problemet er at selv om det er laget steinkom, så fylles de ofte med gress, løv og de gror igjen. Da fungerer ikke systemet. Ennå være, hvis det er laget plen der nedløpet er. Da må det være veldig godt fall, på terrenget (plenen) vekk fra grunnmuren. Da renner overflate vann og nedløpsvann raskt unna på overflaten. Skal nedløpet fungere tilfredstillende slik det er ment, må det være en steinkom og den på renses hvert år, så steinmassen ikke tetter seg.

 

Det kan også være for dårlig fall på terrenget inntil grunnmuren. Anbefalt fall, er 1:5, i 3 meters bredde fra grunnmur. Og det kan være fylt for mye jord over dreneringen.

 

Fungerer ikke foranstående, så må du grave opp og få lagt drensledning (med fall til utløp, eller til ovevannsledning), legge grunnmursplast (til overkant terreng) og legge tilbake steinmasse. Trolig kan du benytte mye av eksisterende steinmasse, over pukklag og en filtduk. Da sparer du mye på transport og kjøp av pukk. Husk da egen ledning i bunn for takvann og forgrening opp til nedløp.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvor gammelt er huset? Hva slags mur, Leca, støpt betong med eller uten stein i, stablet stein?

Er det oppvarmede oppholdsrom i kjelleren, eller det et sted der man lagrer ved, poteter, verktøy, ski etc?

 

På eldre hus med tradisjonell kaldkjeller som står i grus eller andre naturlig drenerte materialer, trenger du ikke gjøre noe. Du har gjort det rette ved å lede vekk vannet fra takrennnene med grøft. Det er også lurt å sørge for at alt terreng de nærmeste få meterne fra veggen skråner svakt vekk fra huset. Det kan også være lurt å ha bøyd utkast nederst på nedløpsrøret, eller tilogmed en selvutrullende regnvannspreder, som kan kjøpes hos Clas og Jula710011-jpg.jpg

 

Er det derimot en oppvarmet kjeller med oppvarmede oppholdsrom der det er nøye med fuktigheten og inneklimaet ellers, er det mye du kan bruke penger på:

Grave opp

Legge drensrør på nivå 20 cm under kjellergulvet, og føre dem til synkekum eller kommunalt overvannsavløp hvis det finnes, eller til kloakk hvis kommunen godtar det.

Isolere murveggen utvendig med trykkfaste polystyrenplater, "blåisopor" eller tilsvarende

Legge en filtrerende duk over drensrør, og fylle igjen grøfta med drenerende masser.

Måle radoninnholdet i lufta i kjelleren, og gjøre tiltak etter en like lang liste dersom radonverdiene er for høye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...