Gå til innhold

Hvordan komprimere bilde foldere slik at de blir atskillig MINDRE i size?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke noe mer å hente, høres ut som bildene er i jpeg eller lignende format som allerede er komprimert. Hvis du skal ha bildene mindre en dette, så vil du måtte gå ned på kvalitet. Enten ved å gjøre oppløsningen lavere, eller komprimere dem med hardere kompresjon (ikke noe spesielt god ide).

Lenke til kommentar

Har tatt noen bilder av en tomt med mitt Sony cybershot kamera: http://prntscr.com/3f46tm , hentet de rett fra minnekortet.

Har liten erfaring på komprimeringsfronten, men mener jeg har opplevd dette før også, da gjerne ift komprimering av andre type digitale filer (.psd, .eps, .ai, .png osv.) , at mappen rett og slett bare ble en brøkdel mindre, og da ser jeg ikke helt vitsen med hele komprimeringen :/

Kan det ha noe med zip programmet som brukes, evt er det andre måter å få filen atskillig mindre på?

Lenke til kommentar

Har tatt noen bilder av en tomt med mitt Sony cybershot kamera: http://prntscr.com/3f46tm , hentet de rett fra minnekortet.

Har liten erfaring på komprimeringsfronten, men mener jeg har opplevd dette før også, da gjerne ift komprimering av andre type digitale filer (.psd, .eps, .ai, .png osv.) , at mappen rett og slett bare ble en brøkdel mindre, og da ser jeg ikke helt vitsen med hele komprimeringen :/

Kan det ha noe med zip programmet som brukes, evt er det andre måter å få filen atskillig mindre på?

Det er fordi du bruker et allerede komprimert bildeformat (.JPG). Om det skulle vært noe vits å kompimere det så måtte det ha vært RAW. Så nei, det er ikke mulig å få dette mer komprimert uten at det går svært kraftig utover bilde kvalitet.

Lenke til kommentar

Hvilken størrelse i megapixler har bildene dine? Selv enkle kompaktkameraer tar jo bilder i 10 til 15 megapixlers oppløsning hvis du ikke har satt ned oppløsningen på kameraet. Til sammenligning så har en 1920x1080 skjerm kun ei oppløsning på 2,07 megapixler. Hvis du ikke er avhengig av å vise bilder i native oppløsning som langt overstiger en 1920x1080 skjerm og bildene dine har ei oppløsning på godt over 2 megapixler så vil jeg anbefale deg å lagre om bildene dine i ca 2 megapixlers oppløsning. Er de tatt i 10 megapixler og du lagrer om til 2 megapixler så skulle filstørrelsen bli redusert med ca 80%.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...