Gå til innhold

Hvordan lage den perfekte slow-motion sekvensen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg studerer journalistikk, i tillegg til at jeg i 10 år har hatt en stor interesse for film og filmredigering. Jeg benytter for tiden en Go-pro HD Hero 2 montert på et DJI Phantom multikopter, og tenker at jeg til sommeren skal fly over fossefall osv og lage flotte slow-motion sekvenser.

Jeg lurer da på om det er noen som sitter på oppskriften på den perfekte slow-motion sekvensen, altså ikke bare den amatørmessig "stille ned hastigheten på klippet"-løsningen, men slike vakre sekvenser hvor bildet går knirkefritt, uten at det henger seg opp osv. Slik man ser i de fleste Gopro-promoene på YouTube osv.

Det viktigste for meg er i grunnen at det er gratis, eller at det kan gjennomføres i f.eks Adobe Premiere (CC) eller lignende. Som student har jeg ikke råd til all verden av programvare!

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filme i høy nok FPS, for så å gjøre playback i standard FPS.

Om du filmer i.. la oss si 64 fps, og spiller av disse i 24fps, så vil du ha ca. 2.5 ganger saktere.

Hvorvidt GoPro tar opp i forskjellige hastigheter vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Mener man kan velge blant annet 60 fps og 30 fps /20 fps eller noe slikt. Husker jeg undersøkte saken på nettet for et par år tilbake, da nevnte man en software som gjorde jobben lekende lett. Dette er altså ikke nødvendig? Skal prøve meg på den fps-greia :)

Lenke til kommentar

Mener man kan velge blant annet 60 fps og 30 fps /20 fps eller noe slikt. Husker jeg undersøkte saken på nettet for et par år tilbake, da nevnte man en software som gjorde jobben lekende lett. Dette er altså ikke nødvendig? Skal prøve meg på den fps-greia :)

Tja, du vil neppe aldri få den perfekte slowmotion uten programvare, ihvertfall ikke sålenge du kun filmer i 60 fps.

Jeg har selv brukt Twixtor, det er kanskje det beste programmet i verden for "hjemmebrukern" for å lage kule slow-motion. Desverre er det langt ifra gratis.

Lenke til kommentar

Det er slik det gjøres på filmproduksjoner iallefall. Da kjører man bare høyere FPS. Twixtor, som er nevnt rett over meg her, fungere på den måten at den lager bilder mellom de bildene du allerede har. Om det gir mening?

Altså, om du bruker 25fps, så vil Twixtor "gjette" seg frem til hvordan bildene vil se ut mellom de 25 per sekund du allerede har. På denne måten bygger den opp høyere FPS som den spiller av i normal-hastighet for å få slow motion.

Men denne "gjettingen" kan få konsekvenser. Har sett en del sinnsvake glitcher fra det programmet - som er god underholdning i seg selv!

Eneste måten å få ekte slow motion på er iallefall å ta opp i høy FPS. Og jo flere bilder per sekund du har, jo enklere blir det for for eksempel Twixtor å bygge enda flere.

Endret av Huxy
Lenke til kommentar

Innenfor et lavt budsjett holder jeg en knapp på Twixtor. Men det er greit å huske at kvaliteten på kildematerialet også har stor betydning. Slowmo fra 30fps vil gi bedre resultater enn fra 25fps, og enda bedre blir det om en har 50/60fps kilde eller mer.

Greien med Twixtor er at den regner på pixelnivå med hensyn til kontraster, hastigheter og retninger til disse i bildet. Jo kortere avstand dette beveger seg fra frame til frame, desto mindre vil avvikene i Twixtors utregninger bli synlig i det behandlede klippet. Det er også en fordel å bruke høye lukkerhastigheter som 1/500 eller høyere, da blir detaljene Twixtor skal bearbeide mer fryst og skarpere definert i bildet. Motion blur kan evt. legges til i AE i etterkant via shutter angle filtrering. Totalt sett kan resultatet bli ganske imponerende.

Det vil også hjelpe å ha en mest mulig stabil kameraføring, altså at statisk er helt statisk, og at evt. panorering og zooming skjer så jevnt og pent som mulig. Dette kan være en utfordring når kameraet sitter i et quadcopter eller lignende og hele plattformen veier lite, men burde bli bra med litt øvelse.

Med hardware vil en oppnå bedre resultater, men det kan fort bli ganske dyrt med kamera som klarer 500-1000 fps i HD.

Lenke til kommentar

Det kan og være lurt å gjøre opptak av noe som har ekstreme kontraster mellom subjekt og bakgrunn, at det er veldig enkelt og "grafisk". Da vil du unngå stygge warp-effekter, noe som jeg ser i så godt som samtlige twixtor videoer.

Tror er fossefall blir veldig vanskelig å gjøre bra med twixtor, ihverfall hvis du skal ha det veldig sakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...