Gå til innhold

Den perfekte bærbar skal finnes og kjøpes

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

De nye macbook pro retinaene kjører faktisk spill overraskende bra!! Og de er overlegne på kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[lang tekst]

Takk for svar. Hadde jeg hatt plass til å ha stasjonær, så hadde jeg som sagt uten tvil gått for det, og en litt billigere ultrabook.

Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan forvente full ytelse i spill med de kravene jeg har. Men jeg har heller ingen problemer med å fire litt på kravene når det kommer til fps, oppløsning o.l. så lenge jeg får en lett og tynn laptop som duger høvelig greit i de fleste spill. Det jeg uansett kommer til å spille mest er CS:GO, noe som ikke krever all verden, men jeg vil samtidig ikke "dimensjonere" en laptop bare for å spille det, i tilfelle det er noe annet jeg har lyst å prøve.

Den jeg har nå veier vel mellom 3-3,5 kg og må ha ekstern vifte under slik at den ikke overoppheter, da er man fort oppe i 5 kg's-klassen, og da blir det mer en slepbar istedenfor bærbar. For å si det sånn, jeg har ikke hatt den med på skolen en gang de to siste semestrene.

De nye macbook pro retinaene kjører faktisk spill overraskende bra!! Og de er overlegne på kvalitet.

Har sett litt på den, men for å få med dedikert GPU så må man opp til 22k, noe som blir altfor dyrt. 6k dyrere enn Dell XPS 15 som er nærmest å sammenligne med.

Til nå er det Dell XPS 15 som jeg har sett meg ut, men jeg skal vente litt utover sommeren/skolestart, vente på Haswell refresh? Nye Maxwell GPUer?

Ja, for all del. 16k er dyrt for en laptop, det er det, men jeg har ikke et problem med å betale for kvalitet så lenge det varer :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Har sett litt på den, men for å få med dedikert GPU så må man opp til 22k, noe som blir altfor dyrt. 6k dyrere enn Dell XPS 15 som er nærmest å sammenligne med.

Til nå er det Dell XPS 15 som jeg har sett meg ut, men jeg skal vente litt utover sommeren/skolestart, vente på Haswell refresh? Nye Maxwell GPUer?

Ja, for all del. 16k er dyrt for en laptop, det er det, men jeg har ikke et problem med å betale for kvalitet så lenge det varer :)

Det jeg mener er at den kjører overranskende godt UTEN dedikert gpu :) :)

Lenke til kommentar

Kan vel nevne - uten å ta i med de verste anti-Apple sarkasmene - at batteriet på en Macbook Pro er limt fast i kassen. Med lim. Hovedkort og skjermkort har også kontakt med undersiden av platen tastaturet ligger på, som bidrar til å fordele varmen utover hele aluminiumskassen (aluminium har som kjent veldig lav varmekapasitet, og er en rask varmeleder). Om du er heldig så smelter kontaktpunktene under for eksempel tastaturet.

Slik at om du bruker en Mac til å spille på, og den er konstant i nærheten av maks-temperatur. Så blir den ikke bare så varm at den brenner fingrene dine - den går faktisk i stykker. Som i at den slutter å virke, fordi delene innvendig begynner å flytte på seg.

Så husk å kjøp eple-forsikring, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det har ikke jeg heller. Og da holder jeg meg unna forbrukerprodukter...

Kom gjerne med noen tips til laptoper du føler kan være relevante for meg.

Lenke til kommentar

Jeg ser også etter en laptop og har litt lignende krav og bruksområde som deg. Jeg vurderer for øyeblikket Latitude E6440. Den har riktignok ikke full HD skjerm, og kvaliteten på skjermen ellers er nok ganske dårlig til videoredigering ifølge testen på notebookcheck. Jeg har tenkt litt på om det kanskje kan byttes ut med et bedre panel beregnet på en annen modell. Men den er 14", har god byggekvalitet og veier litt over 2kg.- Har ikke helt funnet ut om det er Radeon HD8690m eller HD8790m. Hvis det er sistnevnte så har nok det ganske grei ytelse i både spill og CAD sammenlignet med konkurrentene.

Hvilket CAD-program er det du skal bruke? Autocad bruker vel Directx og kjører greit på vanlige spilloptimaliserte grafikk-kort. Mens CAD som bruker openGL drar ofte god nytte av grafikk-kort og drivere som er optimalisert for slike programmer (Typisk Quadro-serien og Firepro). Det er her HD8790m gjør det spesiellt godt i noen få programmer til å ikke være spesialisert for den bruken, men det er nok fortsatt langt bak de spesialliserte kortene.

Om du skal ha en lett maskin med slik proffesjonellt grafikk har du vel bare to alternativ, Precision m3800 og Zbook 14.

Precision m3800 er tilnærmet samme maskin som XPS15, men har svakere spillgrafikk til fordel for bedre CAD-ytelse. Ingen av de har vel matt skjerm tror jeg. Maskinene har mye mer til felles med forbruker-serien XPS enn bedriftsserien Precision (mangler Docking, vga, 3g-oppgraderingsmulighet, skrueløs utskifting av batteri osv.). Men kvalitesmessig er det nok fortsatt ganske bra siden XPS er premium-serien i forbrukersegmentet. Er nok god kjøleløsning grunnet 2 vifter. Om du skal ha god batteritid bør du se etter varianten med 512GB ssd og større batteri, men den er ganske dyr.

Zbook 14 er mye mer typisk bedriftsmaskin med docking, vga, mulighet for 3g, matt skjerm osv. Men den har ULV-prosessor med bare to kjerner som gjør den en del treigere, og har nok noe treigere grafikk også. Det er mulighet for fullHD. Den har displayport i stedet for HDMI, men det synes jeg er fordel grunnet bedre båndbredde og forhåpentligvis mulighet for å koble flere eksterne skjermer til samme port. M3800 har derimot både hdmi og displayport.

Lenke til kommentar

To alternativer, hvis så lav vekt som mulig er viktig, samt kraftig CPU:

Dell Latitude E7440

Lenovo ThinkPad T440s

Begge kan brukes med docking-stasjon slik at du kan få skriveborsdfølelse hjemme, med fullskala skjerm, tastatur og mus. Når du skal ta laptopen med deg, trykk på utløserknappen på dockingen og du kan ta den med, uten å måtte nappe ut kabler.

Edit: disse to faller under kategorien ultrabooks, de er i det absolutte øvre sjiktet i kategorien, og er dermed ganske kostbare. Men det er fullblods bedriftsprodukter, og produsentene har derfor lagt ganske mye kvalitet i dem. De har matt skjerm (i hvert fall har Dell'en det, har den selv), og har ganske gode serviceavtaler inkludert i prisen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
[lang tekst]

Takk for svar :) Bruker for det meste Autodesk Inventor. Siden vi har datalab'er på skolen med installert programvare, så tenker jeg at jeg ikke kommer til prioritere CAD arbeid til min kommende laptop, selv om det selvfølgelig hadde vært greit om den hadde klart å kjøre det, men det er ikke en dealbreaker.

[tekst]

Jeg har tatt for meg T440s tidligere i tråden, men den kommer desverre til kort uten dedikert GPU.

Men jeg kom til å tenke på noe når du sier docking. Er det mulig å få dockingstasjon med dedikert GPU? Kan tenke meg at man kan få noe kraftigere opplegg inn i en docking i stedet for i en liten ultrabook. Isåfall hadde jo det vært høyaktuelt.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt for meg T440s tidligere i tråden, men den kommer desverre til kort uten dedikert GPU.

Men jeg kom til å tenke på noe når du sier docking. Er det mulig å få dockingstasjon med dedikert GPU? Kan tenke meg at man kan få noe kraftigere opplegg inn i en docking i stedet for i en liten ultrabook. Isåfall hadde jo det vært høyaktuelt.

Ikke som jeg har sett, i hvert fall. Klart, det finnes laptoper med dedikert grafikk som kan brukes med docking-stasjon. Men disse er såklart tyngre. Ultrabooks har gjerne integrert grafikk.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i både dedikert grafikk og dockingstasjon, da det blir, som du sier, tyngre. Men Intel-grafikk i en lett ultrabook, og noe nVidia-grafikk i en docking hadde vært noe :)

Spørs om det fins da

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i både dedikert grafikk og dockingstasjon, da det blir, som du sier, tyngre. Men Intel-grafikk i en lett ultrabook, og noe nVidia-grafikk i en docking hadde vært noe :)

Spørs om det fins da

Tviler sterkt på det...

Lenke til kommentar

..Finnes det ikke en lenovo med en sånn løsning? Er ikke sikker på om den selges i pallevis, men mener på at det fantes en mindre modell du kunne plugge inn et eksternt kort på (med samme interfacet som y500 boksene bruker).

Men anbefaler sterkt at du tar en titt på "Arya" skallet til multicom.. er litt skeptisk til å sette inn et 870m i den kassen, da men (870m -> 75w, 850m -> 40w). Hadde nok spurt noen ekstra spørsmål, og sørget for å beholde kvitteringen om jeg hadde kjøpt den selv. Men det er mulig at det går greit, at kjølingen rett og slett er god nok om du lar prosessoren gå litt mindre varm...

Men kan være en ide å gå for Clevo w550 skallet med et 850m i stedet.. For med et 850m kort og en i5/i7 har du en veldig kjekk laptop som varer en stund, med relativt lavt batteritrekk, som gir deg over de ... magiske 4 timene som du jo trenger for å bruke den som en bærbar, i ca. 2.4kg.. (.. men som allikevel kjører Farcry 3, Mirror's Edge med full physx, Tomb Raider rebooten, Battlefield 3, osv., uten noen spesielle problemer). Prøv å få med et lithium polymer batteri, om mulig.

Lenke til kommentar

Noen eldre bedriftsbærbare har hatt mulighet for dedikert grafikk-kort inne i selve dockingstasjonen. De siste maskinene jeg kjenner til med den muligheten er thinkpadserien på Montevina-platformen (T400, t500, w500). Men etter det jeg har forstått så er det bare PCIe-x1 hastighet i dockingen selv om at tilkoblingen er full størrelse. Det betyr at det ikke blir noe raskere båndbredde enn det man kan få via Express-card porten. Du kan søke litt på "eGPU". På nyere PCer så er vel alternativene Expresscard1/2 (1,6/3,2 Gbps), USB3.0/3.1 (5/10Gbps) og Thunderbolt1/2 (10/20Gbps). Et alternativ kan være å få til en overgang fra en intern m.2/NGFF-tilkobling (selve tilkoblingen støtter 4 PCI-express lanes), men det blir nok tungvindt å koble til og fra.

Sony Vaio Z har hatt en løsning for ekstern grafikk, tror det har brukt en modifisert utgave av thunderbolt.

Lenke til kommentar

eGPU ser interessant ut, men da trenger i tillegg ekstern skjerm ut ifra det jeg kunne lese, noe som igjen tar opp plass.

edit: Asus Zenbook NX500 ser ganske pen ut! Men enda ikke ute på markedet

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...