Gå til innhold

Den perfekte bærbar skal finnes og kjøpes

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Planlegger et nytt laptop-kjøp, da jeg begynner å bli temmelig lei min nåværende Dell Studio XPS 1640 som har holdt ut i 5 gode år og still going forholdsvis strong, men desverre har blitt litt for gammel, tung og treig (batteritid på 30 min hjelper heller ikke så mye på den saken)

Jeg er ute etter den "perfekte" laptop. Her er noe av det jeg ser etter:

- Lav vekt: Må iallefall være under 2.0 kg

- Lang batteritid: Så mye batteritid som mulig.

- Minst 1920x1080 oppløsning.

- 13"-15", ser helst etter 13" eller 14", siden det er mer praktisk i f.eks forelesninger, men utelukker ikke 15".

- Design? Ikke så veldig viktig, men skader jo ikke om laptopen ser ut i måneskinn.

-Trenger IKKE cd-rom, VGA, ethernet-port, (sd-kort-leser), må ha HDMI.

-CTRL-tasten må være nederst til venstre på tastaturet(gaming-hensyn :-p)

-SSD

-Tåle litt gaming. Jeg gamer for det meste CS:GO, men skader jo ikke om den klarer å dra andre spill heller.

-Bra tastatur og touchpad

-Bra kjøleløsning og lite viftestøy

-Matt skjerm?

Bruksområde: Alt mulig-maskin. Skolearbeid, 3D-modellering/CAD-arbeid, gaming, videoredigering etc.

Prisklasse: Opp mot 15k? Sett at jeg ga 12k for den jeg har nå, og den har holdt så lenge, så er jeg ute etter en laptop jeg kan investere litt $ i, sånn at den holder i mange år (og ikke blir utdatert så fort)

Laptoper jeg har sett på:

Macbook Pro 13"/15"

Multicom Arctic W740S

Lenovo Thinkpad T440s

Dell XPS 15

Er det andre som kommer ut i sommer/mot høsten som jeg burde se på? Tar veldig gjerne imot synspunkter og pros/cons med de forskjellige maskinene.

Ja, jeg er fullt klar over at alle kriteriene sikkert er umulige å få i en laptop, men da vet dere iallefall hva jeg er på utkikk etter :)

edit: linker lagt til under laptoper jeg har sett på, så slipper folk å søke opp selv

Endret av jdmik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva du legger i "må tåle litt spilling". Med kun intel grafikk er det litt begrenset hva du klarer av nye spill, de fleste er spillbare på lave detaljer, men en del vil du ikke få god nok flyt i.

Her er noen som jeg selv hade vurdert om spilling var et tema:

Asus UX32LN med Nvidia GT 840M: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2593079 (meget god allrounder med IPS skjerm som gir bedre fargegjengivelse og innsynsvinkler, kan dog ikke si noe om støy/varme annet enn at asus pleier å være blant de bedre på dette området).

Gigabyte P34: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2580331 Meget pen maskin med mye kraft. Er dog redd den blir svært varm og støyer mye og har beskjeden batteritid i forhold til andre maskiner (basert på tester av forgjengeren).

Uten dedikert grafikk er alle maskinene du linker til aktuelle, men har selv en svakhet for Lenovo T440S. Gode erfaringer med Lenovo på kvalitet og gode tastaturer osv. Clevo maskinene liker jeg ikke da støynivå ofte er litt høyt, samt midt på treet kvalitetsfølelse (da mener jeg f.eks Multicom arctic som er en clevo maskin med multicom logo).

Har ikke tatt hensyn til SSD kravet, da disk normalt sett kan byttes i etterkant ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Ja, regner med at Intel-grafikk blir for dårlig til gaming. Men det var bare et eksempel på typen laptop jeg er ute etter.

Ser ifølge notebookcheck at 750M grafikkortet er bedre enn 840M som er på Asusen du linker til, som er i Dell XPS 15 og den dyreste 15" MBP. I og med at den dyreste Macbook Pro koster 22k, så utgår den.

Da står jeg egentlig igjen med Dell XPS 15 på den listen min.

Gigabyte P34 ser bra ut, den har et 860M GPU, som kommer på 31. plass på notebookcheck sine nettsider, kontra 98. plass på 750M.

(linky)

Men er usikker på byggekvaliteten, varme/viftestøy og tastatur/touchpad på den.

Noen som vet hva som ventes mot høsten innenfor det jeg leter etter?

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har kjøpt meg den perfekte bærbare. Multicom Xishan W230ST som jeg har på fanget mitt nå. I7-4700 og GTX765 i en 13-tommer på 2,1 kg. Den matte skjermen på 1920x1080 er så lyssterk at den er brukbar i fullt sollys ute, og jeg kjører den ned 3-4 hakk innendørs. Det er ikke annet enn galskap å putte såpass sterk hardware inn i en så liten maskin. Dersom den kjøres på full klokkefrekvens vil viften suse konstant og den får mye kritikk for dette på nettet. Jeg har lagt på ny kjølepasta, jeg har undervoltet den med 70mv, og kjører den på rundt 2 GHz. Da er den helt lydløs uten at det går utover opplevd ytelse. Dermed er dette en PC for dataentusiaster som er fortrolig med å styre frekvens og strømstyrke på prosessoren samt åpne maskinen for repasting. Man bør og rense kjøleløsningen en gang i året eller så. Om man trenger maks ytelse fra den bør man anskaffe seg kjøleunderlag med egne vifter eller leve med viftestøyen.

Den takler alt av moderne spill, og alt er utskiftbart inni, inkludert prosessor, wifi-kortet og bios-batteriet. Den har plass til 3 harddisker, hvorav 2 er msata-kort. Dette er en maskin som kan vokse med fremtidens behov, og straks jeg føler det er på sin plass vil jeg doble til 16 GB minne. Kanskje det kommer nye bærbar-prosessorer som har bedre ytelse i forhold til varme, og da kan den oppgraderes uten problem. Om det kommer ny trådløs-standard innen et par år er det bare å kjøpe nytt kort. Men n-kortet som står i kjører 200 mbit effektivt så det er ikke noe problem. Batteriet holder rundt 4 timer ved normalt bruk, det er helt ok for mitt behov. Maskinen er dog i stand til å tømme batteriet på en halvtime ved full load.

Som en kuriositet kan jeg nevne at min kone har fått en HP Elitebook til 16000 kroner for å koble seg til jobben hjemmefra, men hun foretrekker å bruke min da den er nettere å ha på fanget, responderer raskere og har tydeligere og mer lyssterk skjerm. Ikke dårlig for en maskin til 8000 kroner.

Endret av robertaksland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har ikke tatt hensyn til SSD kravet, da disk normalt sett kan byttes i etterkant ;)

Ikke uten videre på bedriftslaptoper, som Lenovo ThinkPad T440s. Disker som sitter i disse laptopene har spesiell funksjonalitet, som full diskkryptering. En SSD som skal settes inn i slike laptoper må støtte dette. Det er det nemlig ikke alle SSD-disker som gjør. Dessuten kan man sette garantien i fare hvis man bruker uoriginale komponenter.

Lenke til kommentar

Jeg har selv skiftet ut den termiske pastaen på laptopen jeg har nå, og undervoltet den. Overklokket skjermkortet (software) i tillegg, så jeg er ikke helt ukjent med å "modifisere".

Det er jo flott at alt er utskiftbart, men jeg tviler på at jeg kommer til å benytte meg av den muligheten, skal jeg være ærlig. Så er det vel det at når det kommer nye prossessorer osv, så krever det som regel en annen type hovedkort? Da er man like langt.

Dessuten så koster det vel gjerne mer enn det "smaker", jeg husker jeg så litt på å oppgradere prossessoren på min laptopen min for et par år siden, og da måtte jeg vel ut med 800-1000 kr for å gå fra 2.4GHz til 2.6GHz.

Lenke til kommentar

Ikke uten videre på bedriftslaptoper, som Lenovo ThinkPad T440s. Disker som sitter i disse laptopene har spesiell funksjonalitet, som full diskkryptering. En SSD som skal settes inn i slike laptoper må støtte dette. Det er det nemlig ikke alle SSD-disker som gjør. Dessuten kan man sette garantien i fare hvis man bruker uoriginale komponenter.

Det er jeg klar over, men f.eks samsung EVO serien er kurante disker. Om man kjøper maskinen privat (ikke gjennom bedrift) så har man uansett reklamasjonsretten, som fremdeles gjelder selv om man bytter disk.

Lenke til kommentar

Meget fin maskin, men støy og varme nivået er nok høyt - som det oftest er på MSI maskiner.

Her er et par tester, men de går ikke så mye i detaljer på støynivå og varme som notebookcheck sine tester:

http://www.engadget.com/2014/04/17/msi-gs60-ghost-review/

http://www.laptopmag.com/review/laptops/msi-gs60-ghost.aspx

Har lest engadget reviewen nå, og tror jeg heller venter med å se an på GS60 Pro, med 3K-skjerm og bedre GPU, slik som de sier i reviewen. Men det jeg ikke har lagt merke til før nå er at den har fullt tastatur, med numpad. Det likte jeg ikke.

edit: Hva tror dere om Lenovo Y40?

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

Er det kommet noe om forventet ankomst her på berget?

Forresten, det er vel ingen "arkitektur"-endringer som skjer nå de neste månedene? Tenkte bare på at det er litt kjipt å kjøpe noe, så kommer det noe helt nytt om et par mnd.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, men f.eks samsung EVO serien er kurante disker. Om man kjøper maskinen privat (ikke gjennom bedrift) så har man uansett reklamasjonsretten, som fremdeles gjelder selv om man bytter disk.

Ja, jeg ser at Samsung EVO støtter SED (self encrypting drive), så det er en fordel. Imidlertid, skal du kjøpe en laptop som er bygd for SED tviler jeg egentlig litt på om det faktisk lønner seg å kjøpe en slik disk selv fremfor å bestille laptopen med en slik SSD inkludert med en gang.

Lenke til kommentar

Har lest litt rundt på nettet og har funnet ut at Dell skal oppdatere i7 prossessoren på XPS 15 fra 4702HQ til 4712HQ. Noen mener at dette har med coil whining som noen er plaget med.

The refreshed line is based on the same architecture with minor fixes here and there better power and speed management, slightly higher clock speeds, according to Intel for the i7 Haswell Refresh CPUs this will translate to a 4-7% performance boost, also the new line is now compatible with the new Intel's 9 Series chipsets and supposedly Intel has fixed some major thermal issues introduced with the Ivy Bridge, especially when on TurboBoost, by including a completely new and improved thermal interface material solution. So in summary the new i7-4712HQ is an evolution of the previous line, for sure it cannot be characterized as next-gen solution, but at the same time is definitely much more than just a 0.1Ghz clock-speed boost

Om de bare hadde oppdatert GPUen til 8xxM så hadde det vært den perfekte laptopen for meg, men det skjer vel neppe. Selv om jeg tror 750M holder for meg og CS:GO gaming, så hadde det jo ikke skadet å ha muligheten til å spille mer krevende spill.

Ellers så har jeg ikke funnet noen andre laptops som kan være av interesse, bortsett fra Lenovo Y40, men den vet man jo ikke når den kommer hit til lands.

Er litt skeptisk til Multicom/Clevo/Gigabyte. Både på byggekvalitet, temperatur/viftestøy, tastatur og touchpad.

Lenke til kommentar

Ja, regner med at Intel-grafikk blir for dårlig til gaming. Men det var bare et eksempel på typen laptop jeg er ute etter.

Ser ifølge notebookcheck at 750M grafikkortet er bedre enn 840M som er på Asusen du linker til, som er i Dell XPS 15 og den dyreste 15" MBP. I og med at den dyreste Macbook Pro koster 22k, så utgår den.

Gigabyte P34 ser bra ut, den har et 860M GPU, som kommer på 31. plass på notebookcheck sine nettsider, kontra 98. plass på 750M.

Kan jo være greit å vite at ingen av disse kortene kommer i nærheten av et grisebillig stasjonær-grafikkort uansett. Og vi snakker om en 2-10% forskjell veldig ofte. At det ikke egentlig er nok til å gi noen særlig virkning, så lenge det er over et visst minimum.

Så fra det perspektivet ønsker en seg oftest et kort som er "bra nok", over et visst normalnivå (som begge disse kortene er). Mens vinneren gjerne blir det kortet som kjøles lettest (mao., 860M kortet). Det er det som bør avgjøre hva du velger av chassis også, hvis du skal spille på det - test pc'en først, og vær klar over hvor varm den blir og hvor mye støy du får før du kjøper.

Forferdelig mange av "ren gaming laptop" designene som gir blaffen i kulelagerløse vifter, eller har varmeleding inn i kassa, gamle lithium-ion batterier som veier et tonn, osv. Så scorer de høyt på en test, og så gløder de gjennom stuebordet etterpå.

Mens noe plastikk-drit fra asus eller samsung med en magnetisk løftet vifte (sånne vifter er billige nå om dagen, gitt.. Shopp til stasjonære, og se tilbake til papst med gru), lithium polymer batteri (også billigere enn lithium-ion å produsere, og kan formstøpes i en tynn plate med en klump på den ene siden om ønskelig). Og perfekt opplagt, formstøpt kjøling med varmeisolasjon rundt kontaktpunktene, osv, (igjen, billigere enn å kjøpe standarddeler, for så å montere dem, i dagens verden). -- Kan kjøre de samme spillene, på bittelitt mindre lav-detalj enn konkurransen, i timesvis uten å få "blir gradvis varmere" effekten...

Lenke til kommentar

Har desverre ikke plass til å ha stasjonær i leiligheten, ellers så tror jeg nok at jeg hadde gått for en grei game-stasjonær og noe ala Macbook Air til å ha med på skolen.

Fant ut nå at 750M-GPUen på Dell XPS15 har GDDR5 teknologi, som gjør den på høyde med 755M (nesten samme greia?). Ikke at det utgjør den store forskjellen, men litt er det jo :)

Ser at Intel Iris Pro Graphics 5200, som er i Multicom Arctic W740S'en jeg linket til i første posten, ligger bare 15% bak 750M-ytelsesmessing (DDR3-versjonen), noe som overrasket meg.

Lenke til kommentar

Det jeg hadde plass til på et 10 kvm rom på studentby:

• Multimediamaskin (stasjonær)
  • Filserver (stasjonær)
  • Forsterkersett (for/effekttrinn) m/ tuner, CD-spiller, DAC
  • Gulvstående høyttalere
  • Tastatur
  • Mus
  • 20" skjerm

Det går faktisk an.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kan jo være greit å vite at ingen av disse kortene kommer i nærheten av et grisebillig stasjonær-grafikkort uansett. Og vi snakker om en 2-10% forskjell veldig ofte. At det ikke egentlig er nok til å gi noen særlig virkning, så lenge det er over et visst minimum.

Så fra det perspektivet ønsker en seg oftest et kort som er "bra nok", over et visst normalnivå (som begge disse kortene er). Mens vinneren gjerne blir det kortet som kjøles lettest (mao., 860M kortet). Det er det som bør avgjøre hva du velger av chassis også, hvis du skal spille på det - test pc'en først, og vær klar over hvor varm den blir og hvor mye støy du får før du kjøper.

Forferdelig mange av "ren gaming laptop" designene som gir blaffen i kulelagerløse vifter, eller har varmeleding inn i kassa, gamle lithium-ion batterier som veier et tonn, osv. Så scorer de høyt på en test, og så gløder de gjennom stuebordet etterpå.

Mens noe plastikk-drit fra asus eller samsung med en magnetisk løftet vifte (sånne vifter er billige nå om dagen, gitt.. Shopp til stasjonære, og se tilbake til papst med gru), lithium polymer batteri (også billigere enn lithium-ion å produsere, og kan formstøpes i en tynn plate med en klump på den ene siden om ønskelig). Og perfekt opplagt, formstøpt kjøling med varmeisolasjon rundt kontaktpunktene, osv, (igjen, billigere enn å kjøpe standarddeler, for så å montere dem, i dagens verden). -- Kan kjøre de samme spillene, på bittelitt mindre lav-detalj enn konkurransen, i timesvis uten å få "blir gradvis varmere" effekten...

Mange kommersielle gaming-bærbare faller inn i den beskrivelsen din. Men jeg føler at Multicom sine egne (Clevo-produserte) bærbare er i en annen liga. Med GTX765 og oppover er de klart bedre enn grisebillge stasjonærkort. Men uten å tune frekvenser og voltstyrker kan du fort ende opp med noe som låter som en støvsuger og blir grisevarm. Men det er ikke noe problem for oss som vet hvordan man skal tweake en bærbar til sitt beste og komme ned i helt kurante temperaturer uten å ofre noe særlig ytelse.

Lenke til kommentar

Det jeg hadde plass til på et 10 kvm rom på studentby:

• Multimediamaskin (stasjonær)
  • Filserver (stasjonær)
  • Forsterkersett (for/effekttrinn) m/ tuner, CD-spiller, DAC
  • Gulvstående høyttalere
  • Tastatur
  • Mus
  • 20" skjerm

Det går faktisk an.

Det går an, men å få tillatelse fra madammen er en annen sak :-P

Lenke til kommentar

Mange kommersielle gaming-bærbare faller inn i den beskrivelsen din. Men jeg føler at Multicom sine egne (Clevo-produserte) bærbare er i en annen liga. Med GTX765 og oppover er de klart bedre enn grisebillge stasjonærkort. Men uten å tune frekvenser og voltstyrker kan du fort ende opp med noe som låter som en støvsuger og blir grisevarm. Men det er ikke noe problem for oss som vet hvordan man skal tweake en bærbar til sitt beste og komme ned i helt kurante temperaturer uten å ofre noe særlig ytelse.

..sant å si, nei :p

Noen av clevo-skallene er veldig bra. Kommet et par nye tynne for 850m/750m/650m type kort som er helt i orden fra et mer helhetlig perspektiv med støy og varme og slikt. Men tror ikke multicom fører dem. (edit: nvm, her er den. + lol på erfaringstråden rett under her.. kunne bare ha linket den før jeg begynte å skrive).

Ellers fins det noen sli oppsett nå som er bra. Unngår mye varmeleding i kabinettet ved å designe flatere og lengre kjøleelementer, slik at en klarer seg med luftkjøling.

Men når du kommer opp i 75W+ klassen på laptop-kort, så har jeg ikke sett ett eneste eksempel så langt på bærbare som faktisk tåler det godt. Nærmeste jeg kan tenke meg er ROG-laptopene til Asus, med total overkill på kjølingen. Men de har andre problemer igjen, dessverre..

Samtidig kommer ikke et seriøst overklokket 765m kort lenger opp på ytelsen til et gt 760 kort enn ca. 40-50%. Standardklokk kommer inn på noe slikt som 30%. SLI går ikke utrolig mye høyere i praksis.

CPU er tilsvarende problematisk når opersjonstempen på en intel chip lett ligger på 95 grader, normalt. Få kasser som egentlig tåler det - hører med til sjeldenhetene at det går knirkefritt. Kan selvfølgelig klokke ned litt, men er det noe en ønsker seg i spill? Spesielt når det viser seg at å skru av boost-frekvenser egentlig ikke senker tdp-målet med mer enn et par watt. Slik at om du har røten kjøling, så hjelper det egentlig ikke å klokke ned - man må skru av kjernene for å gjøre noen som helst forskjell..
Så når jeg gjerne sier at det kan være en god ide å bygge en stasjonær itx, eller noe i den duren, fra bunnen av -- heller enn å kjøpe en spillbærbar. Så er det fordi du vil få massivt bedre ytelse, lengre holdbarhet på komponentene, mer stabil ytelse, osv (kan også oppgradere). For gjerne mindre penger enn du betaler for en bærbar, som er så tung at du allikevel aldri kommer til å legge i sekken for å ta med deg noe sted. Eller som blir et like stort prosjekt å flytte som å dra med seg en relativt sett mindre itx boks..
Kan gjøre det veldig enkelt - sammenleggbart bluetooth tastatur, en hdmi kabel, en gamepad og en mus. Går an å gjemme det i en hylle under tv'en, hvis det er målet.
På den annen side - så går det an å få et clevo skall (og et par samsunger og asuser..tror det egentlig er samme malen på kassene) med en 850m som kjører spill helt greit, i under 2.5kg, smalere enn 3cm, og slike ting. De ligger ikke lenger bak enn på 26% i forhold til de 30% av ytelsen av et gtx 760 kort et 765m har. I tillegg håndterer de kjølingen slik de skal.
Er i den sammenhengen at diverse AMD/apu-oppsett blir interessante også. Veldig mye lavere batteritrekk, massivt lavere temperaturnivå, lavere pris også - men med relativt sett respektabel 3d-ytelse. Lavere enn de som ligger på topp i klassen - men hvis du spiller Limbo, Kerbal Space Program, Dota2, og nøyer deg med lav detalj ellers.. hvorfor ikke? Blir like fullt en spillbærbar til bruken. I tillegg - kan spille av timesvis med film gjennom hdmi-kabelen på batteri. Som, som kjent, du gjerne ikke kan gjøre med et nvidia/intel oppsett uten å plugge det i strømmen.
Bare vær klar over hva du kjøper. Vet om forferdelig mange som anbefaler spillbærbare, og andre som ønsker seg spillbærbare, uten å egentlig være klar over hvor mye de får, eller hva slags problemer de kommer inn i. Eller hva de egentlig trenger for å bruke pcen til å gjøre det de har lyst til.
Endret av nipsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...