Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Hei. Oppdaget i går at jeg har fått en steinsprutskade på panseret. Jeg har lakkstift så har tatt det på slik at det ikke ruser. Dette synes heldigvis ikke så mye, men man kan se det på nært hold. Jeg har hørt at man kan fikse steinsprutskader på bilen selv. Hvordan gjøres dette? Er dette noe jeg kan prøve på? Bilen er ellers veldig fin i lakken. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 http://www.detailersclub.no/forum/topic/12889-guide-hvordan-fjerne-steinsprut-og-smaariper/ Du kan lese gjennom denne veilederen så ser du hva som gjøres. Hvis du ikke er dreven på slikt anbefaler jeg å sette det bort til noen som kan det. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Du må bygge opp lakken så den er i samme høyde som resten, så slipe ned med ultrafint slipepapir og tilslutt rubbe/polere bort alle ripene så det ikke synes. Man får kjøpt utstyr for sånt på bilpleiebutikker på nett. Sjekk Detailers Club Norway for mer info. http://www.detailersclub.no/forum/index.php Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Går det ann å gjøre det feil? Kan jeg ende med å gjøre ting verre en de er? Kan man polere for hånd? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Du kan slipe deg gjennom klarlakken når du våtsliper og brenne lakken når du polerer med maskin om du ikke følger med... Slikt kan ikke poleres for hånd nei. For å fjerne våtsliping må du bruke roterende poleringsmaskin med grovt slipende poleringsmiddel. Her må man bruke Scholl S3, grønn 3M, en eller annen Menzerna, eller Meguiars #et eller annet grovt. Åssen bil har du? Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Golf 2012 modell. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Farge på lakken? Er det metallic så pleier det å være relativt hard lakk. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 candy hvit lakk. Usikker på om det er metallic. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Nå har jeg tatt lakk i steinsprutskaden. Gjorde det i går. Det synes så klart, men da unngår jeg hvertfall rust. Skal jeg bare la det være sånn? Hvis jeg ikke kan polere for hånd, så tror jeg ikke det er så lurt at jeg gir meg ut på pussingen. Gjør det noe at det er lakk som ikke er pusset ned også polert? Like greit å bare la det være slik å kanskje fikse det en gang i fremtiden? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Har du lagt klarlakk over? Hvis ikke ruster det lett igjen. Burde også ha grunning under fargen, gjerne syregrunning. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Har du lagt klarlakk over? Hvis ikke ruster det lett igjen. Burde også ha grunning under fargen, gjerne syregrunning. klarlakk er lagt over Ikke noe grunning. Fikk bare to flasker av møller. En med basis lakk og en med klarlakk. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Det er veldig ofte steinsprut ikke går helt ned til metallet. Er det hvitt i hullet så er det bare litt av lakken som har gått av og grunningen synes. Da er det bare å legge i lakk. Mange ganger funker det å blande lakken 70/30 farge/klar i en liten kork. Det egner seg hvis man skal slipe etterpå. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Det er veldig ofte steinsprut ikke går helt ned til metallet. Er det hvitt i hullet så er det bare litt av lakken som har gått av og grunningen synes. Da er det bare å legge i lakk. Mange ganger funker det å blande lakken 70/30 farge/klar i en liten kork. Det egner seg hvis man skal slipe etterpå. Var grått i hullet hvis jeg husker riktig. Er derfor jeg tok på lakk. Hadde tenkt til å polere bilen da jeg oppdaget skaden. Den har nok kommet en gang i vinter. Var ikke stort heldigivs. Vil ikke lakkstiften holde seg? Jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre da jeg ikke har mulighet for å få det fikset av noen. Vil ha en middlertidig løsning så lenge, eller en permanent løsning hvis jeg kan gjøre noe selv. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Tror ikke du skal bekymre deg, så lengd det ikke har begynt å ruste i den tiden før du la i lakk så vil det nok holde en stund. Har gjort det mange ganger på egne biler. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Tror ikke du skal bekymre deg, så lengd det ikke har begynt å ruste i den tiden før du la i lakk så vil det nok holde en stund. Har gjort det mange ganger på egne biler. Herlig tusen takk Da kan jeg slappe av. Får nemlig ikke fred når det skjer noe med bilen, er så irriterenens fordi bilen er bare en gjenstand, men den har en verdi og da går det så inn på meg når slike ting skjer. Har prøvd å trøste meg med at det er vanskelig å unngå slike skader da det fort skjer. Igjen tusen takk Ønsker deg en fin kveld videre! Nyt sola hvis du er så heldig å ha sol, og vit at du har gitt en nervøs sjel fred. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 2. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2014 Hei igjen. Fant flere steinsprutskader i dag som jeg ikke så her om dagen. Jeg så også at jeg har fått noen på siden av bilen. Så det tyder på at motgående trafikk har truffet noen steiner. Jeg fant nooen som kaller seg "Bilkosmetikk" smart repair. De kan fikse steknsprutskader i lakk, så tenkte å stikke innom å høre. Er vel greit å ta det før det blir rust. Skadene er ikke større enn et knappnålshode. Noen er mindre også. Vet ikke om jeg ser de fordi bilen er hvit, er ikke sikkert jeg hadde lagt merke til det så godt hvis jeg hadde hatt mørker bil. Her kommer spørsmålet. Jeg har tatt på lakk over steinsprutskadene for å forhindre rust. Vil dette øderlegge når jeg skal få en pris hos Bilkosmetikk" på mandag? Vil de få lakken vekk? Det lakkstift som jeg har tatt oppå. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Nei, det er bedre å flekklakke enn å la det vær. De må uansett slipe ned for å få fikset det. Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Nei, det er bedre å flekklakke enn å la det vær. De må uansett slipe ned for å få fikset det. Ok. Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå