CasterAnd Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Hei. Skal kjøre et oppsett for Folding@Home team Hardware.no. får dermed 5 GPU'er som skal inn i en rigg i juli. Den 6. GPU'en kommer til høsten. Dette er oppsettet: i7 3820-CPU 8GB RAM 1 HDD GPU'er: 2x 660Ti 1x 660 2x 560Ti 1x 750 Jeg vet at jeg må ha minst to strømforsyninger. Kanskje tre? Jeg ser etter strømforsyninger som er energieffektive, klarer å drive alt dette (blir jo rundt 90% load på de, så viktig å sjekke graf for effektivitet per % load). Dette bør også ikke koste så alt for mye, er forberedt på 2K per PSU, men få det så billig som mulig med spesifikasjonene mine - eventuelt se på andre/utenlandske nettbutikker (Husk å regne med minst 200kr i toll). Dette må i tillegg ha 12 PCI-e kabler, da hvert kort trenger 2stk hver. Vil helst ta avstand fra Molex-adaptere, etter historier om svidde adaptere etc. Trenger virkelig hjelp med dette. Har regnet og slitt i flere dager, men blir ikke noe klokere. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Hvilket HK skal det kjøre i ? Nvidia er skikkelig kresen om pci-x går ned til 2 osv. Hvis du ser på kurvene til psuene du finner, så ser du mest sansynlig at DB skyter i været mot full belastning, så man kan slippe mye støy på å kjøre de på for eks 70% load. Samtidig er effektiviteten ofte best rundt der også Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Du vil havne på et strømtrekk like under 1000W med alt belastet maksimalt. For et slikt strømtrekk så er en PSU mer enn nok, og det gjør kanskje monteringen mindre komplisert? Har man tid til å vente litt, og ønsker den høyeste graden av effektivitet, så har du den splitter nye Corsair Ax1500i Eneste Titanium-sertifiserte PSUen der ute (enda), og med rundt 900-1000W belastning så har du ikke bare mye å gå på, men havner rett innenfor området hvor den er mest effektiv. Rundt 94,5 %, som igjen slår ut positivt med tanke på støy. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Lurer på om den fungerer til alle kortene også med tanke på kablene som har 2x 8pin på seg. Om det skal være mulig å finne ut om den har på nett. Komplett får den om en uke. Slik kabel har de andre i AX-serien. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 Takk for svar! <3 Tror corsair's ax1200i også har titanum-sertifisering. Denne forsyningen blir iallfall billigere totalt, mtp at andre løsninger krever litt av hvert av adaptere osv ^^ Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Takk for svar! <3 Tror corsair's ax1200i også har titanum-sertifisering. Denne forsyningen blir iallfall billigere totalt, mtp at andre løsninger krever litt av hvert av adaptere osv ^^ AX1200i har Platinum. Endret 1. mai 2014 av FiveInline Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Kun AX1500i som har titan sertifisering! Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) AX1500i har i utgangspunktet 10 PCIe kontakter, men CPU stikker av med en og da er det 9 ledige. Det følger med 8 PCIe-kabler hvis jeg ikke husker feil, men man får kjøpt hele sett ekstra kabler eller enkeltvise slike. Uansett så får du 3 PCIe-kontakter og 4 kabler for lite å rutte med. Du kan bruke Molex til PCIe adaptre, men jeg ville ikke gjort det over lengre tid under folding. Alternativet er å bruke 4 stk. 8p PCIe 8-convertere til 2 6p PCIe. Såvidt jeg husker så bruker hvert GTX 660Ti 140 - 150W fordelt på 2 x6p kontakter. Jeg er usikker på hva en slik converter er beregnet for av spenninger, men 75W på hver høres ikke mye ut. Det kan sikkert ekspertene her svare på om lar seg gjøre. Bare for å ha nevnt det, Antec 1300W er rimeligere og minst like bra tror jeg, og har 10 x PCIe tilkoblinger, så da slipper du unna med 2 konvertere. Link til 8p PCIe til 2x6p konverter: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=CVTEPCI12E Jeg forutsetter at du bygger en rigg med 1 x CPU. Edit: Rettet skrivefeil, samt at for andre interesserte så finnes splitteren å få kjøpt i Norge også: http://www.kontorutstyr.com/15CM-PCI-EXPRESS-SPLITTER-STROMKABEL--PCIE-Y-KABEL-IN-CABL-STARTECH/cat-p/c/p3814552 Dette er riktignok en enklere type, 6p som deler seg til 2 x 6p. Endret 1. mai 2014 av -alias- 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) AX1500i har i utgangspunktet 10 PCIe kontakter, men CPU stikker av med en og da er det 9 ledige. Det følger med 8 PCIe-kabler hvis jeg ikke husker feil, men man får kjøpt hele sett ekstra kabler eller enkeltvise slike. Uansett så får du 3 PCIe-kontakter og 4 kabler for lite å rutte med. Du kan bruke Molex til PCIe adaptre, men jeg ville ikke gjort det over lengre tid under folding. Alternativet er å bruke 4 stk. 8p PCIe 8-convertere til 2 6p PCIe. Såvidt jeg husker så bruker hvert GTX 660Ti 140 - 150W fordelt på 2 x6p kontakter. Jeg er usikker på hva en slik converter er beregnet for av spenninger, men 75W på hver høres ikke mye ut. Det kan sikkert ekspertene her svare på om lar seg gjøre. Bare for å ha nevnt det, Antec 1300W er rimeligere og minst like bra tror jeg, og har 10 x PCIe tilkoblinger, så da slipper du unna med 2 konvertere. Link til 8p PCIe til 2x6p konverter: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=CVTEPCI12E Jeg forutsetter at du bygger en rigg med 1 x CPU. Edit: Rettet skrivefeil. 1. Han trenger 9stykk PCI-e tilkoblinger. Ax 1500i har 10 stykk. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=378 2. Elektrisk sett så er det relativt uproblematisk å bruke noen få adaptere, spesielt om du gjør det riktig. Verken av de kortene har egentlig behov for mer enn enkel moderne 6-pins tilkobling, men pga krav så er du nødt å koble til to. Så et adapter trenger egentlig ikke å lede noen store strømmer. SÅ hvis du kobler opp en dedikert 6-pin på den ene inngangen, og et adapter på den andre så vil dette klare last over lang tid. Men siden du da har 10 dedikerte PCI-e kontakter, så trenger du ikke tenke på adaptere. Endret 1. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 AX1500i har i utgangspunktet 10 PCIe kontakter, men CPU stikker av med en og da er det 9 ledige. Det følger med 8 PCIe-kabler hvis jeg ikke husker feil, men man får kjøpt hele sett ekstra kabler eller enkeltvise slike. Uansett så får du 3 PCIe-kontakter og 4 kabler for lite å rutte med. Du kan bruke Molex til PCIe adaptre, men jeg ville ikke gjort det over lengre tid under folding. Alternativet er å bruke 4 stk. 8p PCIe 8-convertere til 2 6p PCIe. Såvidt jeg husker så bruker hvert GTX 660Ti 140 - 150W fordelt på 2 x6p kontakter. Jeg er usikker på hva en slik converter er beregnet for av spenninger, men 75W på hver høres ikke mye ut. Det kan sikkert ekspertene her svare på om lar seg gjøre. Bare for å ha nevnt det, Antec 1300W er rimeligere og minst like bra tror jeg, og har 10 x PCIe tilkoblinger, så da slipper du unna med 2 konvertere. Link til 8p PCIe til 2x6p konverter: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=CVTEPCI12E Jeg forutsetter at du bygger en rigg med 1 x CPU. Edit: Rettet skrivefeil. 1. Han trenger 9stykk PCI-e tilkoblinger. Ax 1500i har 10 stykk. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=378 2. Elektrisk sett så er det relativt uproblematisk å bruke noen få adaptere, spesielt om du gjør det riktig. Verken av de kortene har egentlig behov for mer enn enkel moderne 6-pins tilkobling, men pga krav så er du nødt å koble til to. Så et adapter trenger egentlig ikke å lede noen store strømmer. SÅ hvis du kobler opp en dedikert 6-pin på den ene inngangen, og et adapter på den andre så vil dette klare last over lang tid. Men siden du da har 10 dedikerte PCI-e kontakter, så trenger du ikke tenke på adaptere. 6x2 = 12 Trenger altså 12 stk, men 10stk holder i første omgang. Så vidt som jeg husker så er PCI-e kontakter forskjellig enn CPU-kontakten, men jeg kan ta feil Takk for svar! Skal se og få handlet noen slike. Min rigg kommer dessverre ikke i det hele tatt opp før juli, pga jeg ikke har 3600,- for hånden for AX1500i. Jeg skulle virkelig ønske Corsair heller slapp en AX1500 (uten i-versjon) som var 500kr billigere.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) AX1500i har i utgangspunktet 10 PCIe kontakter, men CPU stikker av med en og da er det 9 ledige. Det følger med 8 PCIe-kabler hvis jeg ikke husker feil, men man får kjøpt hele sett ekstra kabler eller enkeltvise slike. Uansett så får du 3 PCIe-kontakter og 4 kabler for lite å rutte med. Du kan bruke Molex til PCIe adaptre, men jeg ville ikke gjort det over lengre tid under folding. Alternativet er å bruke 4 stk. 8p PCIe 8-convertere til 2 6p PCIe. Såvidt jeg husker så bruker hvert GTX 660Ti 140 - 150W fordelt på 2 x6p kontakter. Jeg er usikker på hva en slik converter er beregnet for av spenninger, men 75W på hver høres ikke mye ut. Det kan sikkert ekspertene her svare på om lar seg gjøre. Bare for å ha nevnt det, Antec 1300W er rimeligere og minst like bra tror jeg, og har 10 x PCIe tilkoblinger, så da slipper du unna med 2 konvertere. Link til 8p PCIe til 2x6p konverter: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=CVTEPCI12E Jeg forutsetter at du bygger en rigg med 1 x CPU. Edit: Rettet skrivefeil. 1. Han trenger 9stykk PCI-e tilkoblinger. Ax 1500i har 10 stykk. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=378 2. Elektrisk sett så er det relativt uproblematisk å bruke noen få adaptere, spesielt om du gjør det riktig. Verken av de kortene har egentlig behov for mer enn enkel moderne 6-pins tilkobling, men pga krav så er du nødt å koble til to. Så et adapter trenger egentlig ikke å lede noen store strømmer. SÅ hvis du kobler opp en dedikert 6-pin på den ene inngangen, og et adapter på den andre så vil dette klare last over lang tid. Men siden du da har 10 dedikerte PCI-e kontakter, så trenger du ikke tenke på adaptere. 6x2 = 12 Trenger altså 12 stk, men 10stk holder i første omgang. Så vidt som jeg husker så er PCI-e kontakter forskjellig enn CPU-kontakten, men jeg kan ta feil Takk for svar! Skal se og få handlet noen slike. Min rigg kommer dessverre ikke i det hele tatt opp før juli, pga jeg ikke har 3600,- for hånden for AX1500i. Jeg skulle virkelig ønske Corsair heller slapp en AX1500 (uten i-versjon) som var 500kr billigere.. ? Du nevnte jo at du skulle ha: 2x 660Ti (4xPCI-e) 1x 660 (1x PCI-e) 2x 560Ti (4x PCI-e) 1x 750 (ingen PCI-e) Totalt 9 stykk. Endret 1. mai 2014 av Andrull Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Ok, jeg talte ikke bare så at TS nevnte 12, men da er jo problemet løst! Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) AX1500i har i utgangspunktet 10 PCIe kontakter, men CPU stikker av med en og da er det 9 ledige. Det følger med 8 PCIe-kabler hvis jeg ikke husker feil, men man får kjøpt hele sett ekstra kabler eller enkeltvise slike. Uansett så får du 3 PCIe-kontakter og 4 kabler for lite å rutte med. Du kan bruke Molex til PCIe adaptre, men jeg ville ikke gjort det over lengre tid under folding. Alternativet er å bruke 4 stk. 8p PCIe 8-convertere til 2 6p PCIe. Såvidt jeg husker så bruker hvert GTX 660Ti 140 - 150W fordelt på 2 x6p kontakter. Jeg er usikker på hva en slik converter er beregnet for av spenninger, men 75W på hver høres ikke mye ut. Det kan sikkert ekspertene her svare på om lar seg gjøre. Bare for å ha nevnt det, Antec 1300W er rimeligere og minst like bra tror jeg, og har 10 x PCIe tilkoblinger, så da slipper du unna med 2 konvertere. Link til 8p PCIe til 2x6p konverter: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=CVTEPCI12E Jeg forutsetter at du bygger en rigg med 1 x CPU. Edit: Rettet skrivefeil. 1. Han trenger 9stykk PCI-e tilkoblinger. Ax 1500i har 10 stykk. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=378 2. Elektrisk sett så er det relativt uproblematisk å bruke noen få adaptere, spesielt om du gjør det riktig. Verken av de kortene har egentlig behov for mer enn enkel moderne 6-pins tilkobling, men pga krav så er du nødt å koble til to. Så et adapter trenger egentlig ikke å lede noen store strømmer. SÅ hvis du kobler opp en dedikert 6-pin på den ene inngangen, og et adapter på den andre så vil dette klare last over lang tid. Men siden du da har 10 dedikerte PCI-e kontakter, så trenger du ikke tenke på adaptere. 6x2 = 12 Trenger altså 12 stk, men 10stk holder i første omgang. Så vidt som jeg husker så er PCI-e kontakter forskjellig enn CPU-kontakten, men jeg kan ta feil Takk for svar! Skal se og få handlet noen slike. Min rigg kommer dessverre ikke i det hele tatt opp før juli, pga jeg ikke har 3600,- for hånden for AX1500i. Jeg skulle virkelig ønske Corsair heller slapp en AX1500 (uten i-versjon) som var 500kr billigere.. PCIe og EPS har samme type plugg mot PSU. Dette er en single-rail PSU så det spiller ingen rolle hvor CPU / GPU kobles til med 8p kontakt på PSU. AX1200 er tilnærmet lik, bare med 8 x PCIe kontakter, og jeg bruker disse til mine Xeon E5 4P servere som krever 4 x 8p EPS 12V (CPU). Antec 80+ Platinium 1300W med 7 års garanti er vel omkring 700 - 800 kroner rimeligere og holder i massevis til ditt oppsett. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2002174 MPX har akkurat nå tilbud på Cooler Master V1200, 1200W PSU til 2495. https://www.mpx.no/cooler-master-v1200-1200w-psu/815141 Dette er en 80+ Platinium med en virkningsgrad på 93% v/50% load. Denne har også et spesielt kabelsystem som gjør at 6 x PCIe utganger blir til 12 x PCIe kabler mot GPU. Endret 1. mai 2014 av -alias- Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2014 (endret) Men hvis jeg bare trenger 9x PCI-e kontakter (visste ikke at noen bare hadde 1.. ) så blir det jo nokså enkelt ^^Jeg tror nok jeg går for Cooler Master sin. Virker som en solid strømforsyning med mer enn nok kontakter til meg ^^ Hvis jeg eventuelt bytter ut noen kort eller flytter noen i en annen rigg, så har jeg iallfall nok kontakter til nye kort Tusen takk! Endret 1. mai 2014 av CasterAnd Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 Hei. Du går nå såklart for Antecen, beste PSUen på markedet! Spesielt når pris forskjellen mellom CM V og Antecen kun er noen hundrelapper. Hadde CM kostet 1000kr mindre så ja, då hadde du så klart gått for CMen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 AX1500i har i utgangspunktet 10 PCIe kontakter, men CPU stikker av med en og da er det 9 ledige. Det følger med 8 PCIe-kabler hvis jeg ikke husker feil, men man får kjøpt hele sett ekstra kabler eller enkeltvise slike. Uansett så får du 3 PCIe-kontakter og 4 kabler for lite å rutte med. Du kan bruke Molex til PCIe adaptre, men jeg ville ikke gjort det over lengre tid under folding. Alternativet er å bruke 4 stk. 8p PCIe 8-convertere til 2 6p PCIe. Såvidt jeg husker så bruker hvert GTX 660Ti 140 - 150W fordelt på 2 x6p kontakter. Jeg er usikker på hva en slik converter er beregnet for av spenninger, men 75W på hver høres ikke mye ut. Det kan sikkert ekspertene her svare på om lar seg gjøre. Bare for å ha nevnt det, Antec 1300W er rimeligere og minst like bra tror jeg, og har 10 x PCIe tilkoblinger, så da slipper du unna med 2 konvertere. Link til 8p PCIe til 2x6p konverter: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=CVTEPCI12E Jeg forutsetter at du bygger en rigg med 1 x CPU. Edit: Rettet skrivefeil. 1. Han trenger 9stykk PCI-e tilkoblinger. Ax 1500i har 10 stykk. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=378 2. Elektrisk sett så er det relativt uproblematisk å bruke noen få adaptere, spesielt om du gjør det riktig. Verken av de kortene har egentlig behov for mer enn enkel moderne 6-pins tilkobling, men pga krav så er du nødt å koble til to. Så et adapter trenger egentlig ikke å lede noen store strømmer. SÅ hvis du kobler opp en dedikert 6-pin på den ene inngangen, og et adapter på den andre så vil dette klare last over lang tid. Men siden du da har 10 dedikerte PCI-e kontakter, så trenger du ikke tenke på adaptere. 6x2 = 12 Trenger altså 12 stk, men 10stk holder i første omgang. Så vidt som jeg husker så er PCI-e kontakter forskjellig enn CPU-kontakten, men jeg kan ta feil Takk for svar! Skal se og få handlet noen slike. Min rigg kommer dessverre ikke i det hele tatt opp før juli, pga jeg ikke har 3600,- for hånden for AX1500i. Jeg skulle virkelig ønske Corsair heller slapp en AX1500 (uten i-versjon) som var 500kr billigere.. PCIe og EPS har samme type plugg mot PSU. Dette er en single-rail PSU så det spiller ingen rolle hvor CPU / GPU kobles til med 8p kontakt på PSU. AX1500i.jpg AX1200 er tilnærmet lik, bare med 8 x PCIe kontakter, og jeg bruker disse til mine Xeon E5 4P servere som krever 4 x 8p EPS 12V (CPU). Japp. Og med 2x 6+2 på to av kablene, så da blir det totale antallet 10 stykk PCI-e. Uansett, jeg hadde heller tatt Antecen enn coolermaster sin ja. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå