Nacalai Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 (endret) Heisann Har en Western Digital 2TB ext. hdd som ser ut til å ha tatt delvis kvelden. Den datt i gulvet, og dagen etter var den ikke å se i Explorer. Lyset blinker, og den durer og går, men det er som om den er hjernedød. Det er ekstremt viktig at jeg får hentet ut dataene som er på harddisken, og vil prøve med feilsøking og forhåpentligvis fikse den selv uten å bruke penger på å få sendt den inn og reparert. HDD-en er altså ikke å se i explorer, men den dukker opp i Disk Management, men den ville ikke la seg initialisere slik at den kan brukes. Hva kan jeg gjøre? Vil en Partition Recovery-type program kunne hjelpe? Kan vel nevne at jeg har prøvd på ulike PC-er og med en annen USB-kabel. EDIT: Etter en nøyere inspeksjon hører jeg en type tikking inni harddisken, er den gåen? : / Endret 30. april 2014 av nicwillu Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 jeg har brukt et program som låg på ultimate bootcd for å hente ut bilder fra en krasjet disk som også opprinnelig var ekstern. det tok meg 3-4 uker på en 320gb disk. jeg brukte et program på ubcd som heter photorec http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Leit å si det , men du tror nok på mirakler. Påslått harddisk som deiser i gulvet , og tikke/klikkelyd = game over for den (ganske så sikkert) Jo mere den nå er påskrudd og i bruk jo værre blir skaden på platene , om den skulle overlates til noen som ibas f.eks. Er det wd disk med proprietært raid internt i boksen også - vel.... 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. mai 2014 Del Skrevet 1. mai 2014 IBAS tar iallefall vanligvis mellom 6000-12000,- (kan også bli mer avhengig av skaden). Prisoverslag koster 1295,- eller noe slikt. Har man noe viktig lagret, så må man ta backup! 2 Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) Da har jeg prøvd å demontert jævelskapet og stappet harddisken i min stasjonære PC. Dessverre er det samme greia. Når jeg prøver å initialisere disken kommer feilmeldingen "Forespørselen ble ikke utført fordi en I/U-feil oppstod." Den lager fortsatt samme tikke/klikke-lyd. Er harddisken min helt kaputt død? Hvis jeg sender inn til IBAS, tar de virkelig flere tusenlapper? Dette er harddisken jeg fikk med meg fra Elkjøp etter at min forrige harddisk kræsjet og jeg benyttet idiotgarantien jeg hadde på den og fikk byttet gratis. Har jeg noen sjangs for å få byttet denne harddisken med vanlig garanti uten å betale noe? Endret 3. mai 2014 av nicwillu Lenke til kommentar
War Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Ja en rundt 6-7K mener jeg. Garantien er det bare til å glemme siden du vil ha bildene. Jeg ville ha åpnet den, er det sata så sett den rett i pcen. Ved å holde de sidelengs og prøve mange ganger har jeg alltid klart å koble til tilslutt. Da ødelegger du ikke noe om ibas skal forsøke siden. Ekstern harddisk er vel så usikkert man kan lagre noe. Er det viktig så må man lagre flere steder. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Ja en rundt 6-7K mener jeg. Garantien er det bare til å glemme siden du vil ha bildene. Jeg ville ha åpnet den, er det sata så sett den rett i pcen. Ved å holde de sidelengs og prøve mange ganger har jeg alltid klart å koble til tilslutt. Da ødelegger du ikke noe om ibas skal forsøke siden. Ekstern harddisk er vel så usikkert man kan lagre noe. Er det viktig så må man lagre flere steder. Kanskje jeg ikke var klar nok, med "demonterte jævelskapet" mente jeg "åpnet og satt den i pcen" Uansett hvordan jeg vrir og vender på disken så vil den altså ikke la seg initialisere. PCen får med seg at det er en WD disk på 2tb, men ikke noe mer enn det. Er det noe mulighet for å få en ny ekstern harddisk mot at jeg leverer denne inn? La oss si jeg bare vil gi opp filene. Lenke til kommentar
War Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Trur de er kresen på retur om den er åpnet. Siste disken jeg fikk det til med kakket jeg hard sidelengs i bordet den vegen lesehodet kan falle lengst. Da fikk jeg kopiert ut filene iallefall. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) De kan jo ikke se at den er åpnet. Med mindre de tar seg bryet med å ta av lokket som de neppe gjør. Siden den så og si nå er død skal jeg prøve å gje den real juling for å se om den kanskje vil vise tegn til liv. Endret 3. mai 2014 av nicwillu Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 I første innlegg skriver du at det er ekstremt viktig å få ut dataene derfra. Viktighet = betalingsvillighet. Videre skriver du at du ikke er særlig villig til å betale noen tusenlapper for å få hentet det ut. Det sier meg at du egentlig ikke synes dataene er særlig viktige likevel. At du ikke har valgt å ta jevnlig backup styrker bare argumentet om at du ikke synes det er særlig viktig innhold. Som om ikke det var nok vil du forsøke å reparere delikat sårbar finmekanikk ved å gi den juling. Tror du ærlig talt at juling vil forbedre samarbeidsklimaet mellom deg og disken? Videre er det en åpenbar brukerfeil at disken ramlet i gulvet. Det er på ingen måte noen iboende fabrikkfeil, som er det reklamasjonsretten er myntet på. Du spør om du ikke kan skyve kostnadene over på andre. Hvem er det du tror gidder å betale regningene for dine egne brukerfeil? Jeg bare spør fordi det kanskje får deg til å tenke litt klarere. For å si det rett ut, du har ett valg: - Enten bite i det sure eplet og betale Ibas for jobben - Eller bite i det sure eplet og innse at dataene er tapt Uansett hva du velger så regner jeg med du lærer deg å ta backup av ting som er "ekstremt viktige". 2 Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) I første innlegg skriver du at det er ekstremt viktig å få ut dataene derfra. Viktighet = betalingsvillighet. Videre skriver du at du ikke er særlig villig til å betale noen tusenlapper for å få hentet det ut. Det sier meg at du egentlig ikke synes dataene er særlig viktige likevel. At du ikke har valgt å ta jevnlig backup styrker bare argumentet om at du ikke synes det er særlig viktig innhold. Som om ikke det var nok vil du forsøke å reparere delikat sårbar finmekanikk ved å gi den juling. Tror du ærlig talt at juling vil forbedre samarbeidsklimaet mellom deg og disken? Videre er det en åpenbar brukerfeil at disken ramlet i gulvet. Det er på ingen måte noen iboende fabrikkfeil, som er det reklamasjonsretten er myntet på. Du spør om du ikke kan skyve kostnadene over på andre. Hvem er det du tror gidder å betale regningene for dine egne brukerfeil? Jeg bare spør fordi det kanskje får deg til å tenke litt klarere. For å si det rett ut, du har ett valg: - Enten bite i det sure eplet og betale Ibas for jobben - Eller bite i det sure eplet og innse at dataene er tapt Uansett hva du velger så regner jeg med du lærer deg å ta backup av ting som er "ekstremt viktige". Dataene er ikke så viktige at jeg betaler IBAS 6000kr+ for å muligens hente ut dataene, var vel det jeg skulle ha vært klarere på. Hvem sier jeg vil skyve kostnadene over på andre? Jeg ville simpeltheten prøve å vandre inn på Elkjøp, si at disken rett og slett ikke fungerer, og håpe på å få byttet i en ny. Har uansett lært leksa. Har ordnet skylagring og skal kjøpe ny ekstern HDD som jeg skal sette opp mot nettskyen, så skal jeg nok aldri igjen bli offer for slikt igjen. Endret 3. mai 2014 av nicwillu 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Hvem sier jeg vil skyve kostnadene over på andre? Jeg ville simpeltheten prøve å vandre inn på Elkjøp, si at disken rett og slett ikke fungerer, og håpe på å få byttet i en ny. Med andre ord: skyve kostnadene over på andre. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 3. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2014 Hvem sier jeg vil skyve kostnadene over på andre? Jeg ville simpeltheten prøve å vandre inn på Elkjøp, si at disken rett og slett ikke fungerer, og håpe på å få byttet i en ny. Med andre ord: skyve kostnadene over på andre. Skjønner ikke, kanskje er jeg dum Men nå legger jeg saken død Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Du ønsker å vandre inn på Elkjøp, fortelle at harddisken er død samtidig som du unnlater å fortelle at det er din egen feil. Fortell meg at du ikke prøver å få Elkjøp til å betale for din uforsiktighet. Lenke til kommentar
War Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Elkjøp får penger av produsenten igjen, men ja noen betaler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Hvis du alikevel har gitt opp disken er det én ting til du kan prøve. Det fungerer best på harddisker som feiler i vanlig drift (ikke støt/skade) men det kan være verdt et forsøk. La disken stå tilkoblet et døgn eller to og se om tikkelydene forsvinner. Moderne harddisker har et "feilopprettingsprogram" de kjører når det registreres ødelagte sektorer. (Sector reallocation). Mens dette pågår blir harddisken ofte utilgjengelig, treg eller dukker ikke opp. Er det mange bad sectors kan det ta uhorvelig lang tid men noen ganger blir den ferdig og disken blir brukbar igjen. Eller i det minste såpass at man kan få henta ut en del filer. Har gjort dette mange ganger med hell. Til og med på en liten server på en skole. Dog hvis du har skadet lese/skrive-hodet så nytter det ikke selvfølgelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå