Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag: Kriminell lavalder

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal ha en presentasjon om Kriminalitet blant unge.

Jeg skal snakke om hvordan forskjellige land straffer unge når de har gjort noe ulovlig.

I Norge er det 15 år som er den kriminelle lavalder, men setter de egentlig 15 åringer i fengsel?

I skottland er det 8 år som er den kriminelle lavalder, men setter de 8 åringer i fengsel?

en annen ting jeg lurer på er hvordan det er i midtøsten når det gjelder å straffe barn og ungdom, er det samme måter der som i Norge?

har veldig dårlige bøker i samfunnsfag så jeg tar i mot all hjelp :)

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Straffelovsprosessen §174 sier at personer under 18 år ikke bør pågripes, noe som fører til at man heller involverer barnevernsinstitusjoner om mulig.

Men dette betyr ikke at de ikke har rett til å ta deg med til stasjonen og holde deg der.

I tilfeller med mer alvorlige lovbrudd skal politiet så fort som mulig kontakte barnevernstjenesten. Varetektsfengsling og fengelsstraff er svært sjeldent for personer i alderen 15-18 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, de kan sette 15-åringer i fengsel. Men i Norge tror jeg ikke det er noen 15-åringer som blir straffet med fengsel, i så fall utrolig sjeldent. Da må det også være en kriminell handling som blir sett veldig alvorlig på, som drap.

De fleste straffene er nok samfunnstjenester, og nå skal det jo sies at så unge oftest blir tatt for vinningskriminalitet, og det blir heller ikke slått så hardt ned på i Norge blant unge.

I andre land, ja der har jeg hørt om unge som blir satt i fengsel. Det var jo en kjent sak i England i 1993, der to gutter på 10 år ble dømt til 8 år fengsel for å ha mishandlet og drept en 2-åring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I andre land, ja der har jeg hørt om unge som blir satt i fengsel. Det var jo en kjent sak i England i 1993, der to gutter på 10 år ble dømt til 8 år fengsel for å ha mishandlet og drept en 2-åring.

Husker at jeg fulgte med på den saken, en meget stygg ugjerning. Men da dommen forelå, syntes jeg at det var omtrent like stygg. Det er kanskje meningen, men å dømme tiåringer til fengsel i åtte år, synes jeg hører ingen sted hjemme. Ingen tiåring skjønner alvoret i de groteske handlinger de utførte, fengsel vil nok bare gjøre uforstanden større.

Begge har sonet ferdig og befinner seg på hemmelig adresse med ny identitet. Jeg håper at det går bra med dem på tross av avskyelige handlinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...