Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, driver endel med gigapixel fotografering, og det blir dermed latterlig mye bilder (1000-2000 bilder per gigapixelbilde), derfor trenger jeg:

a) Fart

b) Kapasitet

Jeg ser litt på SSD'er i RAID0 (3 stykker), men vet ikke helt om det er lønnsomt, og dyrt for å få litt kapasitet. Derfor har jeg sett litt på Drobo 5D og sette inn 5 disker for plass og OK fart.

Er det noen som vet hvor fort det går og lese filer (.psd filer som er over 100GB store)? Jeg må ha minimum 500MB/s om det er verdt det. Og om noen har noen "input" til hva jeg bør gå for, er jeg åpen for løsninger. Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og om noen har noen "input" til hva jeg bør gå for, er jeg åpen for løsninger.

Jeg har ingen erfaring med Drobo, men vurderte det for en tid tilbake da jeg var på jakt etter nettverkslagring. Googlet litt og fant mye positiv omtale, men også mange skrekkhistorier om dårlig support og problemer med gjenoppretting. Jeg var bare på jakt etter kapasitet, ikke høy ytelse og endte til slutt med en NAS-boks som funker OK til mitt bruk.

Jeg ville muligens satset på en todelt løsning, en SSD for filer du jobber med (hvis du finner noe som er stort nok), pluss en rimelig NAS-boks eller annen (USB3/FW osv) ekstern diskløsning for oppbevaring av filer hvor ytelsen ikke er så kritisk.

Lenke til kommentar

Og om noen har noen "input" til hva jeg bør gå for, er jeg åpen for løsninger.

Jeg har ingen erfaring med Drobo, men vurderte det for en tid tilbake da jeg var på jakt etter nettverkslagring. Googlet litt og fant mye positiv omtale, men også mange skrekkhistorier om dårlig support og problemer med gjenoppretting. Jeg var bare på jakt etter kapasitet, ikke høy ytelse og endte til slutt med en NAS-boks som funker OK til mitt bruk.

Jeg ville muligens satset på en todelt løsning, en SSD for filer du jobber med (hvis du finner noe som er stort nok), pluss en rimelig NAS-boks eller annen (USB3/FW osv) ekstern diskløsning for oppbevaring av filer hvor ytelsen ikke er så kritisk.

Jeg forstår hva du mener. Har sett videoer på nettet der man får 200MB/s (som er latterlig om man er i RAID0 og har 5 disker). Om dette viser seg å være realiteten, er Drobo 5D en vits (som koster over 5000 uten disker). Er mest derfor jeg spør :p

Videre: Samsung EVO 1TB ligger nå til under 3700,- så der er 1 mulighet, å ha 3 slike i RAID0 er jo da 3TB med SSD fart (x3). Så må nok sikte meg inn på det, men da er problemet manglende kapasitet inni maskinen (har ikke nok SATA porter). Så, det koker ned til hva er effektive og GODE raid bokser? (Trenger ikke nettverk, det har jeg + backup på jotta) :)

Lenke til kommentar

Videre: Samsung EVO 1TB ligger nå til under 3700,- så der er 1 mulighet, å ha 3 slike i RAID0 ....

Hva har du av eksterne porter, eSATA, USB3, Thunderbolt, Firewire? Det hjelper ikke med RAID0 hvis du ikke har grensesnitt med som gir høy nok hastighet, eller raid-kontrollerne du bruker ikke klarer å utnytte hastigheten til diskene.BTW, hvor mye kapasitet trenger du for å jobbe med ett bilde?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Videre: Samsung EVO 1TB ligger nå til under 3700,- så der er 1 mulighet, å ha 3 slike i RAID0 ....

Hva har du av eksterne porter, eSATA, USB3, Thunderbolt, Firewire? Det hjelper ikke med RAID0 hvis du ikke har grensesnitt med som gir høy nok hastighet, eller raid-kontrollerne du bruker ikke klarer å utnytte hastigheten til diskene.BTW, hvor mye kapasitet trenger du for å jobbe med ett bilde?

Har 4 SATA 6gb/s porter ved Marvell kontroller, scratch disker til photoshop etc. er det som krever mest plass, nå idag holder det med 1TB, men fremtidig bruk aner jeg jo da ikke...

Lenke til kommentar

Har 4 SATA 6gb/s porter ved Marvell kontroller, scratch disker til photoshop etc. er det som krever mest plass, nå idag holder det med 1TB, men fremtidig bruk aner jeg jo da ikke...

Trodde ut fra tidligere innlegg at du måtte ha ekstern løsning og da er det (som jeg spurte om i forrige innlegg) hva du har av eksterne porter som er avgjørende. Å kjøpe HW for fremtidige behov er sjeldent lønnsomt, så greier du deg med en 1TB SSD i dag ville jeg gått for det i første omgang og plassert den internt.

Vil du ha flere disker enn du får plass til internt og har USB3 og/eller eSATA kan du (som alternativ til Drobo) se på IcyBox som har et eksternt kabinett med plass til 4 3.5" disker og det har RAID-support. Ellers er det ikke så mye å velge i hvis du bare vil ha kabinett som jeg vet om. Lian Li hadde noe tilsvarende tidligere, men ser ikke de i prisguiden nå.

Ellers finnes det jo en del eksterne ferdige løsninger som inkluderer disker. Vær obs på at noen av disse sannsynligvis er NAS-bokser med USB tilkoblingsmulgheter og ikke beregnet for tilkobling til PC med USB.

Edit: På Lian-Li sider ligger det en del, men vet ikke hvor bra disse er. http://www.lian-li.com/en/products-storage/#all/1/list

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...