Gå til innhold

Velje Lenovo Thinkpad

Anbefalte innlegg

Eg treng ny laptop, og trur eg har lyst å gå for ein Thinkpad denne gongen. For tida brukar eg ein gammal (IBM) Thinkpad R31, og eg likar godt kor solid og skikkeleg den kjennest – eg reknar med at dette òg gjeld dei nye modellane? Men dei har så mange modellar – før hadde eg ein MacBook, og Apple har jo berre fire–fem forskjellige å velje mellom – at eg ikkje heilt veit kvar eg skal begynne. Eg krev ikkje så mykje av maskina: tekstbehandling, surfing, sjå filmar og seriar. Ja, og i blant må eg bruke eit spesialprogram for omsetjarar som er ganske ressurshungrig (SDL Trados Studio). Eg tenkjer å leggje inn Linux på maskina, så det er ein fordel om den taklar det bra (men det gjer jo dei fleste maskiner no for tida). Budsjett: maks. 8 000 kr, men gjerne mindre.

Kva tilrår de?

Endret av ews1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X-serien: Små og ultraportable maskiner med grei ytelse. Du betaler dyrt for størrelsen.

T-serien: Premium arbeidsmaskiner. Mye ytelse kombinert med kompakt design. Også dyre.

W-serien: Kraftige arbeidsstasjoner. Kompromissløs ytelse som også resulterer i store/tunge/dyre maskiner.

L-serien: Greie allround-maskiner med grei størrelse og bra ytelse.

E-serien: Omtrent samme som L-serien, men med litt mer kompakt design.

Som sogndal94 skriver, så virker L-serien (og også E-serien) fornuftig for deg. Også må du finne ut om du vil ha 14" eller 15" skjerm. Da er det ikke så veldig mange modeller igjen å velge mellom. Det som kan variere er skjermoppløsning, mengden RAM og prosessormodell. Utvalget er litt forskjellig mellom forskjellige butikker, så det kan være nyttig å bruke Prisjakt for å finne ut hvilke modeller som finnes.

Lenke til kommentar

Etter at IBM ble til Lenovo gikk kvaliteten ganske mye ned, så hvis du forventer deg god gammel IBM standard som f.eks på "tanksen" T21 så kan det være du blir skuffet. Har dog ikke fulgt med på kvaliteten de siste årene, men en reparatør jeg snakket med hadde aldri fått inn så mange maskiner som etter at IBM ble til Lenovo. Forhåpentligvis er dette noen spesifikke modeller og historie nå.

Lenke til kommentar

Angående Linux-kompatibilitet er det noen få og enkle ting du burde sjekke:

- Det greieste er å ligge unna dedikert Nvidia- og AMD/ATi-grafikk. Intel-grafikken er bedre støttet og yter bra nok.

- ThinkPads kommer ofte med Intel Wifi-kort, som også er veldig enkle å ha med å gjøre i Linux. Men det kan være greit å dobbeltsjekke at akkurat din modell blir levert med Intel-kort, da det kan være variasjon mellom modellene.

Lenke til kommentar

Atheros er også gode wifi-kort på Linux. De plukker som regel opp det meste av nett. Listen over nett var i alle fall for meg 3 ganger så lang med 5002-modellen som med Intel-kortet som fulgte med i maskinen designet for samme nettverkstyper. Heldigvis var connectorene lik. Det ikke alltid at det passer.

Lenke til kommentar

Lenovo sine nye maskiner nå til dags er bare skrot, eier selv en W520 fra noen år tilbake, bra kvalitet og ordentlig robust design fra IBM tiden.

Kjøpte nylig en W540 til 30 000,- (!!!), denne er søppel i forhold, bruker kun min W520 fremdeles selv om jeg egentlig kunne tenkt meg ytelsen til W540 som var grunnen til at jeg kjøpte den.

Hadde for stor tillit til Lenovo, tenkte at det var et sikkert kjøp, der tok jeg feil. Touchpaden på lenovo nå til dags er borderline ubrukelig, byggekvaliteten er gått ut vinduet, dem er nå bygget på samme måte som asus og acer og alt det der konsumersøppelet, ingen mil-spec for robusthet lengere.... funksjonalitet og brukergrensesnitt er borte vekk..... kjøleløsningen er så dårlig at pc klokker seg ned i løpet av sekunder under full-last..... det er rett og slett flaut.....

Lenovo er i full panikk og sensurerer alle negative tester og erfaringer fra forumene sine.

Jeg har nå en svindyr bokstøtte og en bra laptop(W520)......

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Sånn går det desverre når man ødelegger omdømmet som gjør at mange velger disse maskinene. Tror det blir svært vanskelig å rette den tapte tilliten. Lenovo valgte å surfe på gammel storhet og samtidig senke kostnader og kvalitet. Den tror jeg de kommer til å betale dyrt for, for de får som regel en sjanse fra lojale kunder.

Lenke til kommentar

Hm. Kanskje det er ein god idé å finne ein butikk som fører dei aktuelle maskinene og sjå sjølv. Det bekymrar meg litt, det Henrik2k og vidor skriv. Kva ville eventuelt vere alternativet for ein som vil ha ein velkonstruert, solid laptop som likevel ikkje kostar skjorta? Kanskje eg berre skal kaste meg på Apple-kjøret att – det er jo dyrt, men bra?

Lenke til kommentar

Bestiller du over nett har du jo uansett angrefrist.

Snakk gjerne med selger ang. anbefalinger. Kommer vedkommende med okse-ekskrement så er det ris til egen bak når du sender maskinen tilbake.

Sjekk opp med dem som bruker maskinene om hva de anbefaler.

Fordelen med apple er god byggekvalitet og gode kjøleløsninger i tillegg til at de har nærmet seg Pc'en en del via I/O og CPU. Når hele maskinen er en stor klump aluminium så har man vel en ganske stor kjøleribbe ?

Bare på moro la jeg inn en lettere modifisert OSX på en gammel pc-laptop og det fungerte overraskende bra.

Når du kan kjøre Win7 på den så er det jo også muligheter for dualboot hvis du er avhengig av det.

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/software/3368970/how-dual-boot-mac-with-windows-7-os-x/

Lenke til kommentar

Ja, OK. Kvifor? Eg hadde ein Dell Inspiron for ein sju–åtte år sidan, og den syntest eg ikkje var noko særleg. Verka billig. Plastikkjensle. Tolte ikkje slitasje så godt. Men Latitude er kanskje noko heilt anna?

Du kan ikke sammenligne Insipron med Latitude. Latitude er en serie laptoper ment for bedrifter, med ganske stor utbredelse. Og da er kravene til kvaliteten deretter. Selv har jeg brukt Dell Latitude i over 10 år, er meget fornøyd.

Edit: jeg hadde heller ikke tatt sjansen på å kjøpe Inspiron. Men nå tar jeg ikke sjansen på å kjøpe noen laptoper ment for forbrukere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er også godt fornøyd med en maskin i Latitude-serien. Hengslene til skjermen har mistet spensten og harddisken måtte byttes da den havarerte med en flott sagbruk-lyd og LCD'en måtte byttes. Maskinen fungerer fremdeles fint og den er 10 år gammel :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk en Dell Latitude D630 i juli 2007, og det eneste jeg måtte bytte var tastatur og batteri i løpet av de 6.5 årene jeg hadde den. Og den var MYE i bruk. Forresten, den lever fortsatt. Mamma har tatt over den, da jeg skaffet meg ny rett før jul.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...