Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blod i avføring. størknet.

Anbefalte innlegg

Jeg har i over 15 år hatt blod mye blod i avføringen, og vært til legen for dette flere ganger, men det har blitt veldig bagatellisert frem til jeg viste et bilde. Dette har vært fersk og har ikke bekymret meg stort de siste 10 årene. Og det ser ut til at jeg endelig skal bli kvitt det problemet snart (som en hevdet var en fissur og en annen hemoroide, noe jeg også antok at det var).

Nå derimot er jeg litt mer bekymret. Etter jeg var ute å spiste i helgen for ca en uke siden våknet jeg opp på søndag og var helt slapp og ødelagt. Jeg orket knapt å bevege på meg, men presset meg til å ta en gåtur. Jeg orket ikke tanken på mat. Når jeg spaserte følte jeg at hele kroppen var totalt dehydrert og jeg måtte finne meg noe å drikke raskt. I uken som kom hadde jeg nokså tørre lepper i perioder, litt smerter i mageregionen og diare, som alle kan være tegn til matforgiftning.

Litt mer bekymringsfullt var det at det var en mørkere vinrød farge i avføringen, ikke ferskt blod (i og med at det var så mykt så irriterte det nok heller ikke fissuren/hemoroiden) og avføringen var mørkere enn vanlig. Noen som vet hva dette kan være tegn på? Mange av symptomene på matforgiftning er borte nå, men det er fortsatt blod i avføringen som er annerledes til det jeg er vandt til. Når jeg var på do nå så kom det et parti med blod i slutten som så ut som det la seg som en netthinne i doskålen (så ut som det var adskilt fra avføringen) og sakte drysset ned i vannet. På grunn av blod fra fissur eller hemoroide så var det vanskelig å se om det var noe på avføringen da blodet gjør vannet litt mer utydelig.

Og nå har jeg nettopp undersøkt og gjort masse tester for en liten tid siden som ikke har vist noen tegn til problemer oppover i systemet, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem med dette. Jeg føler ikke at det er noe poeng i å ta en test og levere inn og behandle dette som et nytt tilfelle før jeg har fått behandlet det problemet som er avdekket da det uansett vil være blod i avføringen på grunn av fissuren/hemoroiden, og om det viser seg å være blod kan det hende legen insisterer på at det blodet må ha vært der fra tidligere av og komme fra andre steder enn de områdene vi har undersøkt.

Om det går bort av seg selv, betyr det at det ikke er tegn til bekymring, eller kan det være magesår som kan blø om det blir irritert og i verste fall føre til større komplikasjoner over tid?

Anonymous poster hash: ca836...f07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Oppover i systemet" kolonoskopi?

Ett sted kommer jo blodet ifra , om det ikke er tvil om at det kommer fra to steder burde du jo fått henvisning til kolonoskopi og gastroskopi?

Får du vondt i magen av å spise fiberrike ting som mais og wokka brokoli ol?

Lenke til kommentar

Vet ikke. De første dagene var det noe ubehag i mageregionen i forbindelse med mat, men ikke all verdens, det verste var akutt diare som ga tegn et par minutter før jeg måtte finne toalett. På søndagen jeg først fikk vondt i magen når jeg våknet var de en del smerter som virket veldig lammende og noe krampaktig følelse, men når det gikk over har ikke den følelsen kommet tilbake igjen, det var så og si over over natta med den smerten.

Det lyse kommer fra endetarmen, det må det ha gjort, var jo helt klart. Koloskopi heter det helt sikkert. Kamera opp i tarmen. Den så fin ut bortsett fra 2-3 bittesmå polypper som ble tatt (dette er noen måneder siden, så er ikke etterblødning fra disse). Han snudde kamera ved åpningen og sa at jeg hadde en fissur. De som kun sjekket endetarmen sa jeg hadde hemoroide.

Det som er, er at når jeg gjorde denne undersøkelsen, så hadde jeg ikke den mørke typen blod som jeg har hatt et par ganger nå, forhåpentligvis går det over. Blir nok nødt til å ta en ny test hos Fürst uansett, om det fortsatt vises noe der så er det nok noe annet.

Anonymous poster hash: ca836...f07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...